• theres90

För trång för att föda vaginalt?

Får man kolla upp om amn är för trång för att föda vaginalt eller kommer de då som en chock när man är där?

• Svar på tråden För trång för att föda vaginalt?
  • TvåM

Tror bara att de kollar upp det om de misstänker det, om tex din mamma haft de problemen.

Det är inget som görs på rutin i alla fall o det är nog ganska ovanligt även om det förekommer.

• Merle

De är snåla med bäckenröntgen kan jag säga, iallafall här där jag bor. Min mamma har för trångt bäcken för att kunna föda vaginalt (troligtvis), och det upptäcktes på röntgen när hon var gravid med mig. Hon fick förlösas med kejsarsnitt alla 5 gånger. Min dotter sjönk aldrig ner i bäckenet och fick snittas ut efter 20 timmars förlossning. Inte ens nu andra graviditeten har de kollat mitt bäcken. Så vi får se hur det går.. Men det är väl som med allt, tjatar man och har anledning kanske man får som man vill.

• God Is A Girl

Menar du trång i slidan eller trång i bäckenet?
    För att var aför trång i slidan för att föda vaginalt är nog inte möjligt, därimot kan man vara trång i bäckenet.. men det är väldigt ovanligt

• jordgubbsglass

min mamma var för trång i bäckenet, och jag är nu livrädd för att jag oxå ska vara det. men jag har bett om å få göra en röntgen men har inte fått göra det. så de verkar va svårt att bli mätt ävem om man har anledning till det. antar att det får märkas vid fl.

• Aquila
    Merle skrev 2008-11-03 19:44:15 följande:
    De är snåla med bäckenröntgen kan jag säga, iallafall här där jag bor. Min mamma har för trångt bäcken för att kunna föda vaginalt (troligtvis), och det upptäcktes på röntgen när hon var gravid med mig. Hon fick förlösas med kejsarsnitt alla 5 gånger. Min dotter sjönk aldrig ner i bäckenet och fick snittas ut efter 20 timmars förlossning. Inte ens nu andra graviditeten har de kollat mitt bäcken. Så vi får se hur det går.. Men det är väl som med allt, tjatar man och har anledning kanske man får som man vill.
    Vad skönt att det finns hjälp att få här. Tänk hur de hade det förr och hur det är i många u-länder där kvinnorna och barnen dör. Hua! Tjata lite och var besvärlig så får du som du vill!
  • Texas 06

Jag blev akutsnittad med sonen efter 18 timmars värkarbete, han var rätt stor (4445g) plus att han låg lite knas med huvudet, näsan uppåt så huvudet vart en aning större. Och nu med denna grav, så rekomenderade min BM mig att gå på en bäckenröntgen, då förlossningsläkaren hade skrivit i min journal att det möjligtvis fanns ett trångt bäcken på mig. BM fixade med remiss och allting. Nu visade det sig att jag inte hade något trångt bäcken.
    Så prata med din BM på MVC så kan hon nog hjälpa dig.

• Fianlian

Hej alla! Jag blev snittad med mitt första barn pga att jag hade bäckenträngsel. Jag blev röntgad i v.32. BM sa redan på inskrivningen att jag skulle bli röntgad och skälet var för att jag var kort, 152 cm, men jag har kompisar som också är korta och dels inte fått göra någon röntgen och dels inte haft några problem med förlossningen iallafall. Så egentligen förstår jag inte varför just jag blev röntgad.

Efter röntgen fick jag reda på att jag hade en förtränging i ingångsmåtten. Det märktes senare också på att min son aldrig fixerades, han kom inte ner för att jag var för trång (som Merle också skrev)

Nu är jag gravid igen, i v.19. Jag frågade på inskrivningen om jag skulle röntgas igen, men det behövdes inte, jag kommer att blir snittad den här gången också.

Svar på tråden För trång för att föda vaginalt?