• Anonym (tandtroll)

Hål i tanden men har inte råd att laga

Min tand gick sönder för länge sen men har inte haft råd att laga den. Har tandläkarskräck dessutom och nu törs jag inte gå dit längre eftersom jag vet att det förmodligen kommer bli en rotfyllning. Har inte ont i tanden eller nåt så det är inget som stör mig heller.

Är det fler som går med hål i tänderna som inte gör nåt åt det??

• Svar på tråden Hål i tanden men har inte råd att laga
  • MrsMia

Jag har gått länge med hål i tänderna för att jag varit för skraj att gå till tandläkaren (och så är det ju SVINDYRT).
    Har du inte ont kan man ju gå med hål länge utan problem, får man så småningom en jäkla tandvärk är det bara att ta sig till tandläkaren iallafall, för värken går ju inte över av sig själv, tyvärr.. Rotfyllning är jättedyrt, sitter tanden långt bak hade jag övervägt att dra ut den istället, det är enklare och mycket billigare. Sen finns ju den där polska kliniken i Stockholm city, den är ju känd för att hålla låga priser. Lycka till!

• Anonym (tandtroll)

Lagade en tand för ett år sen och det var ett litet hål.. 800 kostade då. Värt pengarna men det känns när pengarna försvinner. Nu kommer det bli ännu dyrare och jag har verkligen inte råd.

Så länge jag klarar mig utan värken så kommer det nog aldrig bli någon tandläkare.

Känns bra att jag inte är ensam iaf =)

• Anonym

Hua!
    Beställ tid. Be om att få räkningen på faktura så kan du väl pytsa in pengar lite då o då?
    Akta så du inte få infektion i tanden.. Det kan sprida sig i fler tänder och då måste du dra ut dem...

• Anonym (:()

Japp. Jag har 4 tänder som måste tas bort, som tur väl är det längst bak.
    Sen 2 med stora hål i och 2 mindre. Ingenting jag kunnat förhindra.

Kommer att gå på nästan 13.000:- Men då betalar försäklringskassan iaf 3500:-

• Anonym (tandtroll)

vill ju helst laga tanden men törs inte.. tar jag på faktura har jag bara 30 dagar på mig. Tycker det är dumt att man inte kan få betala av skulden när det kostar så mycket.

• Anonym (!)

Anonym (tandtroll) skrev 2008-11-04 11:45:14 följande:

vill ju helst laga tanden men törs inte.. tar jag på faktura har jag bara 30 dagar på mig. Tycker det är dumt att man inte kan få betala av skulden när det kostar så mycket.
    Men om du beställer en tid nu så kan du ju betala hälften nu den sista och sedan resten i slutet av dec. Tar ju ett tag innan fakturan kommer med
  • CottonCandy

de går iofs att del/avbetala stora räkningar från tandläkaren

• sasssyy

grejen är den.. att hål smittar.. faktiskt.. har precis kommit från tandläkaren för andra gången på en vecka.. fick dra en visdomstand idag.. 1300 spänn gick det på men ett problem mindre, den har inte heller gjort ont.. inte det minsta men hål hade den och den orsakade inflamation i tandköttet vilket i sin tur leder till tandlossning om det får fortgå.

Förra veckan bokade jag ÄNTLIGEN tid för min rotfyllning i en tand som sitter vid min brygga... men plupp så tappade jag bryggan...! !! !! Fick åka till jouren o sätta dit den, vill ju inte gå utan fyra framtänder liksom.. 1400 kronor gick det på men tack vare det så slipper jag rotfyllnaden just nu och vi fokuserar på de andra tänderna 3 st som behöver lagas.

har också jätteskräck för tandläkaren, och sprutskräck IDAG var första gången någonsin som jag inte svimmade när jag fick bedövning, det var nära, men jag fixade det...

Gå till tandläkaren, gör en undersökning och då får du ett kostnadsförslag, säg som det är att du har svårt att få det att gå ihop så brukar det gå att lösa, du har dessutom rätt till 150 kr/ år från försäkringskassan, inte mycket men det tar ju lite iaf. Upp till 3000 kronor på ett år får du stå för själv, allt över 3000 kronor betalar du bara hälften på, man kan dela upp betalningen via räntefria avtal om man inte har anmärkningar, annars brukar privata tandläkare vara rätt så okej med att man pytsar in lite då och då.

En vän till mig betalar några hundra varje månad (ibland inte alls i bland mer) och när hon väl behöver tandläkaren så finns det pengar "insatta" hos tandläkaren.

• Anonym (Rädd)

Du måste gå om du vet att du har hål.
    Jag har enorm skräck och väntar alltid alldeles för länge, vilket resulterar stora och dyra lagningar.
    Senast för 3 veckor sedan satt jag och storgrät i 45 min sedan var tiden slut och jag hade inte ens öppnat munnen...
    Men hål kan bli infektioner utan att man har ont och infektioner i munnen går ibland ner till hjärtat och bli riktigt allvarliga.
    Dessutom är det inte bra att gå runt med en infektion i kroppen.
    Ta dig i kragen och boka tid, jag har redan förnedrat mig så att det räcker för alla som är rädda

• Anonym

Laga hålet inna det blir stort. Blir mycket dyrare då och risk för rotfyllning också. Lycka till.

Svar på tråden Hål i tanden men har inte råd att laga