grejen är den.. att hål smittar.. faktiskt.. har precis kommit från tandläkaren för andra gången på en vecka.. fick dra en visdomstand idag.. 1300 spänn gick det på men ett problem mindre, den har inte heller gjort ont.. inte det minsta men hål hade den och den orsakade inflamation i tandköttet vilket i sin tur leder till tandlossning om det får fortgå.
Förra veckan bokade jag ÄNTLIGEN tid för min rotfyllning i en tand som sitter vid min brygga... men plupp så tappade jag bryggan...! !! !! Fick åka till jouren o sätta dit den, vill ju inte gå utan fyra framtänder liksom.. 1400 kronor gick det på men tack vare det så slipper jag rotfyllnaden just nu och vi fokuserar på de andra tänderna 3 st som behöver lagas.
har också jätteskräck för tandläkaren, och sprutskräck IDAG var första gången någonsin som jag inte svimmade när jag fick bedövning, det var nära, men jag fixade det...
Gå till tandläkaren, gör en undersökning och då får du ett kostnadsförslag, säg som det är att du har svårt att få det att gå ihop så brukar det gå att lösa, du har dessutom rätt till 150 kr/ år från försäkringskassan, inte mycket men det tar ju lite iaf. Upp till 3000 kronor på ett år får du stå för själv, allt över 3000 kronor betalar du bara hälften på, man kan dela upp betalningen via räntefria avtal om man inte har anmärkningar, annars brukar privata tandläkare vara rätt så okej med att man pytsar in lite då och då.
En vän till mig betalar några hundra varje månad (ibland inte alls i bland mer) och när hon väl behöver tandläkaren så finns det pengar "insatta" hos tandläkaren.