• Love2009

Frågor om FVP

vi ska göra fostervattensprov, kan man välja mellan två olika analyser? jag gör det pga att jag blir 35 år samma år barnet föds men vill hellre göra en fullständig när man ändå gör en, frågan är om man får det?

Är i V.10+0 nu när gör man FVP?

• Svar på tråden Frågor om FVP
  • Sthlm74

Var lite snabb - såg att det fanns en fråga till.
    Jag blir 35 år det år barnet föds och på mig gjorde de en snabb-analys. Om det inte finns några indikationer på att du skulle ha större risk för kromosomförändringar så brukar de göra snabb-analysen (dvs om du tex gjort KUB-test med avvikande reslutat eller om du har DS i släkten).
    Men fråga när du är där och gör provet!

• jen02

Just det tidigast i v. 15. ju senare ju mindre risk för den lilla risken för missfall. Gjorde mitt i v. 16. Hos oss fick man inte välja anlys. Här görs( värmland) bara en fullständig analys. Snabbanalys var för dyrt. Svaret tar ca. tre veckor.
    jag oroade mig mycket inför provet.Men det var inget konstigt alls. Gjorde det också på indikation 35 år..

• HNA

tidigast i v.15 dvs fullgångna 15 veckor (15+0) där jag bor iaf. gjorde mitt i v.16. det där med analys är olika från län till län. här görs snabbanalys om det inte finns nåra  indikationer till att göra den fullständiga. du får väl fråga din BM eller läkare. lycka till

• Anna65

I Jönköpings län görs den fullständiga analysen endast i special fall.
    Man får ej välja, gjorde mitt FVP (snabbanalys) vid 16 fullgångna veckor, försökte att få det framflyttat en vecka men det gick ej.

• Shirley

Vi gjorde snabbanalys i måndags... i vecka 18, eftersom dom har hittat fel på barnet vid UL.

• Fru Mango

jag får välja vilken analys jag vill, dock inte båda som jag vet en del har fått göra. här måste man vara minst 15.0 för att få göra det. var idag och skulle göra mitt, men det visade sig att jag bara var i 14+2 så jag får vänta tills nästa vecka. de vill inte göra tidigare eftersom riskerna för missfall kan öka då...så sa de till mig iaf. jag ska göra mitt på södersjukhuset, stockholm.
    lycka till!

• oOrosamarängerOo

På mig gjorde de både snabb o långa, gjorde på sös.

• Anna65

Shirley: skickar kramar till dig, läste på en annan tråd i helgen som du hade skrivit på.
    Har tänkt på dig i dag speciellt eftersom jag gjorde mitt UL i dag, allt var bra.
    Lycka till alla.

• Fru Mango

SooJuicy: var det länge sen du gjorde fvp...kommer du ihåg vilken läkare du var hos? man kan ju alltid försöka fråga igen menar jag...

• oOrosamarängerOo
    Fru Mango skrev 2008-11-07 16:41:26 följande:
    SooJuicy: var det länge sen du gjorde fvp...kommer du ihåg vilken läkare du var hos? man kan ju alltid försöka fråga igen menar jag...
    Jag gjorde i o för sig mkp men ingen skillnad på analyserna. Va förra veckan och Christina Pilo som gjorde det. Va först en annan läkare som hette Birgitta Dannberg men hon va den mest osympatiska, otrevlig och arrogantaste person jag mött så sa att vi inte ville att hon tar provet utan hämtar in en annan läkare eller ordnar en ny tid.
    Jag tror inte de skulle sätta sig emot om du vill ha båda analyserna.
  • Norrland77

Jag tror inte att det är så att om du har DS i släkten så gör de en full screening per automatik, snabbanalysen kollar ju just DS och två kromosompar till, de vanligaste felen.

Vi har DS i släkten och har med första barnet gjort full screening, och skulle idag göra snabbanalys med tvåan, men det misslyckades.

• Fru Mango

jag frågade ju efter båda analyserna men det gick inte...men som sagt...ska dit på torsdag igen så vi får se. anledningen till att jag skulle vilja ha båda analyserna är mest för att stilla min oro lite tror jag...man får ju lite svar ganska snabbt iaf...

• Shirley

Ni som gjort fvp, när är risken för missfall över? Jag gjorde fvp för 8 dagar sen... är fortfarande lite nojig.. men bebisen sparkar för fullt.

• oOrosamarängerOo
    Shirley skrev 2008-11-11 13:37:00 följande:
    Ni som gjort fvp, när är risken för missfall över? Jag gjorde fvp för 8 dagar sen... är fortfarande lite nojig.. men bebisen sparkar för fullt.
    Du kan nog sluta oroa dig, gjorde mkp och de sa att om det börjar läcka fostervatten så är de framförallt de två första dygnen man ska va obsevant, om det blir missfall efter 8dar så har det hänt nåt under de första dagarna. Underbart att bebisen mådde bra och helt otroligt att vätskan va borta, jättegrattis!
  • Tacksam Puck

Vill bara nämna att Birgitta Dannberg totalt räddade mig när jag kom in i v 26 och min livmoderhals höll på att öppnas.

Jag är nu i v 33 och får fortfarande exelent uppföljning av henne och allt det stöd jag behöver.

Allas upplevelser är olika,men jag tackar stjärnorna för Dannberg.

Likaså Gunilla Ajne på Huddinge Sj där jag sen blev inlagd.

(Vissa andra läkare har jag tyvärr haft dåliga erfarenheter av under denna pärs)

I min bok är dessa två ypperliga mästare på Ultraljud och sk Cervixinsufficiens.

Svar på tråden Frågor om FVP