• Gotlandstösen

bakad potatis med skagen hur gör man? :P

jag är inge bra på mat haha..men jag vill göra bakad potatis med skagenröra..hur i helsike tillagar man bakpoatis?
    vad blir godast, hemmagjord skagen eller köpt?
    jag har köpt färdig eftersom de blev billigast...vad tycker ni är godast?

• Svar på tråden bakad potatis med skagen hur gör man? :P
  • smurfenlina

gör en hemmagjord skagen absolut godast och inte så fettig

(lätt fuunkar bra) creme fraiche, färska räkor, dill, röd rom och rödlök efter smak blir jättegott ( man kan även ha lite majonäs om man gillar det)

Bakpotatis blir absolut godast om man inte lägger folie om den i ugnen. Lägg den i ett ugnsfat på lite flingsalt. Tvätta och picka massa små hål i den så att den inte spricker.

225C i ca 50 min (eller tills den är mjuk när man sticker den med potatissticka)

gott och lätt!

• Gotlandstösen

okej, fasiken att jag köpte färdig skagen :( men de va så billigt..haha, aja får väl äta den färdiga trots att den inte var så god..härligt nu kan jag baka potatis. tack för ditt svar!

• vernis

jag brukar kör de i micron =) gå jätte snabbt

• mooogn

Det går även jättebra att ställa potatisen direkt på ugnsgallret. Som tidigare sagts: Ingen folie! Då blir potatisen svampig.

Sedan beror ju tiden i ugnen på hur stor potatisen är. De största knölarna kan behöva vara inne i upp till 70-80 minuter.

• vernis

2stpå 300g baka i full effekt i 10-11min

4st på 125g ca 9-10

4st på 330gr 16-18min

stick några hål i dem medprovnålen baka dem utan lock och vände efter halva tiden fungrar super bra tycker jag

• annca

Personligen tycker jag inte att de blir speciellt goda i mikron. Svampiga och torra på samma gång...

Och att de definitivt blir godare MED folie än utan. Stick en massa hål i folien bara, så blir de inte svampiga. Och inte så sega och skalbrännda som utan folie.

Ugn 200-225 grader, 60-80 min beroende på kvalisort ;) och storlek.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Gotlandstösen

hallåååååå. potatisen är inlindad i folie och har vart inne på 225 i 60 minuter?? ok den är stenhård...what the fuck!!!

• Gotlandstösen

hjälp mej nån vad gör jag för fel?

• isisisis

Endel ugnar är riktigt sega.Min är det.
    Alla gratänger tar en halvtimme extra!

• Gotlandstösen

huuhu jag är hungrig och köttet står och blir kallt..jag är kass på att laga mat!

• Gotlandstösen

de kanske är jag som gjort fel..nu har det vart inne i 1 timme och 19 minuter..fortfarande hårda..inte stenhårda men inte mjuka heller...suck...:( hatar att laga mat!

• isisisis

Har du rätt gradantal så är säkert ugnen kass.

Jag har själv aldrig provat med bakpotatis,brukar däremot göra Hasselbackspotatis ibland.Det är jättegott!

Bättre lycka nästa gång

• Mossagti
    Gotlandstösen skrev 2008-11-04 16:56:21 följande:
    de kanske är jag som gjort fel..nu har det vart inne i 1 timme och 19 minuter..fortfarande hårda..inte stenhårda men inte mjuka heller...suck...:( hatar att laga mat!
    Det är för att du har använt folie. Det tar då längre tid för potatisen att bli tillagad eftersom folien hindrar värmen från att nå potatisen.
    (¯`°?.¸ ღ♥ www.kommandomamman.blogspot.com ♥ღ ¸.?°´¯)
  • vernis

potatisen blir inte seg i micron du har man gjort något fel gör det varje super lätt och enkelt plus att det väldigt kort tid

• vernis
    annca skrev 2008-11-04 15:24:51 följande:
    Personligen tycker jag inte att de blir speciellt goda i mikron. Svampiga och torra på samma gång...Och att de definitivt blir godare MED folie än utan. Stick en massa hål i folien bara, så blir de inte svampiga. Och inte så sega och skalbrännda som utan folie. Ugn 200-225 grader, 60-80 min beroende på kvalisort ;) och storlek.
    Aldrig blivit för mig
  • Rasmusnalle

Gotlandstösen: Har du fått nån mat än? stackare..inte lätt om man har en seg ugn..
    Jag brukar göra ett kryss i potatisen och sen efter ett tag i ugnen så häller jag på olja för att få en krispig yta..sååå gott..flingsalt oxå
    Potatisskalet blir så mycket godare att äta om det är lite färg på det

(¯`·..Väntan känns lång nu inför FET..·´¯)
  • annca

ÄTA skalet?? *urk*

(Nåja. I detta fallet är jag otroligt kräsmagad - klarar INGET potatisskal. Inte ens att se andra äta det utan att börja ulka... Och verkligen inte skal på kokt potatis - sen må den vara hur färsk som allra helst.)

Tillbaka till huvudfrågan:
    Det är väldigt svårt att veta hur lång tid bakpotatis tar, ja. Om man inte gjort det i just den ugnen tidigare. Tips är att se till att potstisen är *helt* klar innan man börjar steka köttet. (Så dags att komma med det nu då förstås... Har ni inte fått den klar än så, så blev det väl hämtpizza... )

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden bakad potatis med skagen hur gör man? :P