Bebis: Expressen är visserligen en tidning som måste sälja lösnummer och därför kanske är mer "tvivelaktig" i dina ögon - men i det här fallet återger de ju faktiskt vad forskare kommit fram till - inte vad Expressens journalister tycker är bra/dåligt.
Själv undviker jag sötningsmedel (men även socker) som pesten. Extremt onödigt att få i sig via till exempel läsk/saft etc och knappast något man behöver lära barn att dricka i onödan. Men alla gör som de vill i det fallet.
Kan bara berätta att förra året blev jag - på grund av en infektion i en tand - överkänslig mot alla sorters sötningsmedel oc utvecklade en mycket elakartad allergi på grund av det - åkte in och ut på sjukhus länge. Och jag dricker inte särskilt mycket onyttiga saker som läsk, saft eller äter särskilt mycket godis eller tuggummi - men det finns i en massa andra produkter också och det var inte kul att försöka avgifta kroppen efter det.
Min allergiläkare berättade då att det inte är ovanligt att människor reagerar mot artificiella sötningsmedel i läsk, godis, saft etc. Och det behöver man inte få en infektion i kroppen för att få och barn är särskilt känsliga mot den typen av ämnen.
Så jag tror åtminstone att man ska vara försiktig med att ge barn den typen av produkte för ofta - kanske begränsa tillfällena till kalas, fester etc. Och ge dem vatten till maten i stället.