Bara en liten inflikning i en mycket intressant tråd... För 15, 20, 30 år sedan var problemet med för mycket socker i maten inte lika stort som det är idag. När "vi" växte upp kom sällan larmrapporter om farligheterna med socker och saft, godis, kakor mm. Skillnaden är att sockret i dessa produkter är vi konsumenter fullt MEDVETNA om. Vi vet att det inte är bra att äta/dricka ohämmat och begränsar konsumtionen som oftast därför hålls på en rimlig nivå. (Ja, vissa överkonsumerar ju såklart - t ex ungdomar som dricker massor av läsk etc, men det är en annan fråga...)
Det som däremot debatteras idag, och med all rätt, är det dolda sockret. Det som finns i bröd, frukostflingor, soppor, yoghurt mm mm. Och som bara blir mer! Här känner konsumenterna oftast inte till hur stort sockerinnehållet är och får därför i sig för mycket, i tron att produkten är ganska nyttig.
Ja, jag tror alltså att en gyllene medelväg är bäst
Socker är inte bra och lightprodukter är inte bra - om man äter för mycket. Men bara man håller en "balanserad kost" så tror jag inte att man ska oroa sig alltför mycket.
Hellre ett glas vanlig saft någon gång ibland, än massor av light - tror jag...