• majsflickan

Lightsaft till barn?

Vi brukar ge våran son lightsaft i bland.Man tycker ju att det känns lite bättre att ge sockerfri.. Men så var vi hos mina föräldrar och då sa min mamma att hon hade läst att barn inte ska dricka lightsaft.. Hur gör ni med era barn?

• Svar på tråden Lightsaft till barn?
  • Majsan70

Var det ingen som såg programmet om just socker och sötningsmedel?? Nu kommer jag inte ihåg vilket program, men det var förra veckan på ettan eller tvåan.

Dels så lurar man kroppen at tro att man tillsätter kroppen socker, men energin uteblir. Uteblir energin så vill ju kroppen ha mer "bränsle". Detta gör att suget att äta nånting annat ökar.

Sen talade dem om att sötningsmedena inte lämnade kroppen utan blev kvar som slaggproduketer...Canserframkallande hade de kommit fram till oxå. Fast det gör dem ju med så mycket annat oxå. Det var ett intressant program i allafall.

Vi dricker vatten och vanlig juice härhemma. Skall det vara saft så blir det oftast vanlig söt saft. Men det är sällan det dricks och en vanlig 1 l. saftflaska kan bli stående i många veckor. Läsk får man dricka på helgen..kanske och då i samband med godiset.

Kanske nån annan som oxå såg programmet??

• Vombell

Brukade köpa Fun light til mina barn men hälsoutvecklaren och dietisten på vårdcentralen sa att jag absolut inte skulle göra detta! Ger mina barn saft så sällan och alltid i samband med måltider så då var det mycket bättre med vanlig saft. Aldrig bra med konstgjorda ämnen i små kroppar.

• melles mamma

jag ger melle socker i bland men ALDRIG aspartam och liknande. Eftersom jag tror att det är väldigt dåligt för kroppen

Här är hela listan över sötningsmedel, deras E-nr och befarade risker. Listan på risker kan göras ännu utförligare och mer information kan hämtas på fler hemsidor, se längst ner.
    Inom [] anges ADI-värdet för vissa av ämnena. Det är det "tillåtna" intaget per kg kroppsvikt och dag enligt Livsmedelsverket.

E 420 Sorbitol - Cancer, allergiska reaktioner, ögonskador

E 421 Mannitol - Cancer, njurskador, tarmstörningar

E 950 Acesulfam-K (-kalium) - Cancer [9mg/kg och dag]

E 951 Aspartam - Cancer, fosterskador, huvudvärk, slaganfall [40mg/kg och dag]

E 952 Cyklaminsyra - Cancer, fosterskador

E 954 Sackarin - Cancer, fosterskador, genetiska skador [5mg/kg och dag]

E 967 Xylitol - Cancer

www.konsumentsamverkan.se/

• Limpis

Bara en liten inflikning i en mycket intressant tråd... För 15, 20, 30 år sedan var problemet med för mycket socker i maten inte lika stort som det är idag. När "vi" växte upp kom sällan larmrapporter om farligheterna med socker och saft, godis, kakor mm. Skillnaden är att sockret i dessa produkter är vi konsumenter fullt MEDVETNA om. Vi vet att det inte är bra att äta/dricka ohämmat och begränsar konsumtionen som oftast därför hålls på en rimlig nivå. (Ja, vissa överkonsumerar ju såklart - t ex ungdomar som dricker massor av läsk etc, men det är en annan fråga...)

Det som däremot debatteras idag, och med all rätt, är det dolda sockret. Det som finns i bröd, frukostflingor, soppor, yoghurt mm mm. Och som bara blir mer! Här känner konsumenterna oftast inte till hur stort sockerinnehållet är och får därför i sig för mycket, i tron att produkten är ganska nyttig.

Ja, jag tror alltså att en gyllene medelväg är bäst Socker är inte bra och lightprodukter är inte bra - om man äter för mycket. Men bara man håller en "balanserad kost" så tror jag inte att man ska oroa sig alltför mycket.

Hellre ett glas vanlig saft någon gång ibland, än massor av light - tror jag...

• Idannika

Jag blir så ledsen när jag läser och hör hur föräldrar tycker att det är så bra med produkter utan socker. Aspartam och andra sötningsmedel har många nackdelar, dels ger sötningsmedlet ökade hungerskänslor och det är även cancerframkallande mm.

Om man nu ska festa till det och ge barnen saft och /eller läsk så är det väl bättre att ge dem ETT glas RIKTIG saft/läsk med RIKTIGT socker och sen är det bra!
    Barn mår inte dåligt av att dricka vatten eller mjölk till maten och inte saft eller läsk, snarare tvärtom! Nån mer som tycker som jag?!

• symaskinen

Limpis...HALLELUJA!!!
    Kunde inte sagt det bättre själv !

• Idannika

Glömde att säga att det finns spädbarn som får kolik av att mammorna dricker light-produkter vid amning! Tänk på det!

• Cheri

Jag ger personligen hellre socker än aspartam

Tycker jag att han fått nog med socker så får han vatten!

• Themis

Lightprodukter till barn? Över min döda kropp!!!!

Jag vill inte ta i smörjan med tång och jag står för mitt fett och mitt socker när jag stoppar i mig det för det är jag 200% övertygad om att det är det nyttigaste alternativet.

/hälsningar biokemisten

• Cheri

Skönt att det inte bara är jag, tyckte det var lite jobbigt på semestern när dom bjöd sonen på Cola light och tyckte att jag var i princip dum i huvudet som inte tyckte om det....

Även hört att aspartam kan ge nervskador som MS

• Jennie med ie

Ingen lightsaft här. Inget konstgjort sötningsmedel till vår son. Dricker han över huvud taget saft, vilket sker väldigt sällan, blir det saft med mindre socker än "vanlig" men utan sötningsmedel. Mest dricker han dock vatten och mjölk och ibland juice.

• h04

varför ska man ge barnen saft överhuvudtaget! Såklart nån gång i bland, och då gör det ju inget att få i sig *lite* socker då det är så sällan....

• Naimiez

ASOLUT INTE light!!!! Vanlig saft ENDAST vid sjukdom! Östra sjukhuset säger att man skall ge "vanlig" röd saft när de är sjuka för det löser slerm i halsen och ger engeri så nu har vi infört "sjuksaft". Annars får hon juicer, morot etc och SEMPERS festisar när vi gör något extra.

• Elle76

Det blir ingen lightsaft här heller... Läste en artikel om en forskare i USA som hade kommit fram till att aspartam kunde ge barn hjärnskador...man ska inte inta för mycket aspartam när man är gravid heller det kan ge hjärnskador på fostret...

Har tyvärr ingen länk eller så till denna artikel, det är längesen jag läste den o kommer inte ihåg var jag läste det...minns bara att den skrämde mej ruggigt mycket eftersom jag var rätt glad för lightvarianter innan...inte nu mer ska tilläggas!

• Naimiez

Lite info: På www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx står det angåedne amning och aspartam: "Amning och aspartam

Aspartam utsöndras inte i modersmjölk (4). Aspartamsötade livsmedel innebär inte någon risk för att foster eller spädbarn som ammas utsätts för förhöjda nivåer av fenylalanin (4). Den mängd fenylalanin som kan komma från aspartam är försumbar jämfört med den mängd som intas från livsmedel. Undantag kan vara gravida kvinnor med fenylketonuri och spädbarn som lider av samma sjukdom (se nedan)."

Vidare står det här: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx "Är det bättre att ge barnet produkter sötade med sötningsmedel?

Eftersom sötningsmedel nästan inte ger någon energi konkurrerar de inte på samma sätt som socker ut mer näringsrika livsmedel, men eftersom de smakar sött finns det en risk för att barnet upplever att det har fått i sig energi och näring fast det inte fått det. Det finns även en risk att barn med diabetes kan få för mycket av dessa sötningsmedel. Framför allt är det intaget av cyklamat som kan bli för högt, beroende på att cyklamat inte är så sött som de andra sötningsmedlen. Anledningen till att barn lättare kommer upp i för höga intag är att de väger mindre än vuxna och att det tolererbara intaget är baserat på kilo kroppsvikt.

Under senare år har flera rapporter påstått att aspartam är farligt. Nya utvärderingar inom EU visar att detta är ett säkert sötningsmedel. För små barn finns dock ingen anledning att använda produkter med aspartam eller andra sötningsmedel. Det är bättre att inte vänja barnen vid att till exempel drycker ska vara söta."

Mer info:
    www.primavi.se/Mat_och_Dryck/artikel.cfm&Mat%20&%20Dryck
    hem.passagen.se/mission.possible.sweden/artiklar/artikel04.html

• ursul

Nu får Tyra iof aldrig saft, men sötningsmedel ska definitivt inte komma in i hennes lilla kropp, så skulle hon få något så blir det vanligt socker!

Svar på tråden Lightsaft till barn?