Inlägg från: Mimmi P |Visa alla inlägg
  • Mimmi P

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Lillajag, jag led av dåligt hb redan för ett år sen så jag har ätit järntabletter sen oktober förra året och alltså hela graviditeten. Mitt hb har gått upp och ner. Låg på 116 i oktober förra året, åt då 4 Hemofer om dagen, i april hade värdet stigit till 122 (vilket ju är en ok nivå men fortfarande lägre än jag har normalt) så då kollade de blodet mer noga och det visade sig att jag hade lågt B12 värde också. Började då äta starka B12 tabletter tillsammans med 4 Hemofer varje dag. När jag ringde om inskrivningstid sa BM att Hemofer var väldigt svaga och rekommenderade att jag bytte till Niferex. I juli på inskrivningen hade jag HB 142 (!!) så kombinationen med B12 funkade kalas.

Hade bara rescept på B12 i knappt tre månader så sen slutade jag och då sjönk HBt drastiskt till 104 mellan v 8 och v 20. Började med B-vitaminer på eget bevåg (receptfria den här gången) och har nu kommit upp i 117. 

Tror jag har skrivit om det innan, men kontentan, Hemofer verkar vara väldigt svaga plus att det inte alltid räcker med järntillskott utan man kan behöva andra tillskott för att kunna tillgodogöra sig järnet, men du kommer ju märka om det gör nån skillnad. Dessutom är ju Hemofer bättre än inget, magen mår ju inte kalas av Niferexen precis...

AMS, man får sänka kraven helt enkelt!! Vi ska fira hemma, maken, jag min syster och en kompis. Jag kommer inte göra några stora insatser i köket utan det får bli enkelt men nåt alla gillar. Övriga släkten åker vi visserligen och hälsar på sen hemma hos dem (efter nyår). Men jag tror nog inte att de kommer förvänta sig tusen sorters julgodis nu när du har så kort tid kvar till BF. Köp halvfabrikat och färdiga chokladaskar. Det är viktigare att alla är avslappnade och glada än att man gjort egen marsipan!

• Mimmi P
    Lillajag1979 skrev 2008-12-04 09:13:45 följande:
    Mimmi P skrev 2008-12-04 08:58:51 följande: Men jag tycker inte att det är värt att ha magknip varje dag för att man äter järntabletter fast man inte har problem med det. Det är hela grejjen. Duroferon är starkare mot magen än dina. Jag blev rekommenderad på apoteket dessa tabletter eftersom jag inte har några problem. Men jag äter dessa, hemofer, tills jag tagit blodprov och sett hur Hb´t ligger. Då får jag väl börja igen då.
    Nej, verkligen inte och vet du inte ens att du har dåligt hb så är det väl tveksamt egentligen om man borde börja äta, men om BM har sagt det så. Hemofer är ju inte verkningslösa, bara betydligt svagare (och därför snällare mot magen). Har man bara en liten sänkning i värdet kan de ju funka bra för att hålla kvar värdet på en ok nivå, men det kan nog vara svårt att få upp värdet med de tabletterna under en graviditet.
  • Mimmi P

Ja, det är väl en allmän rekommendation att äta järn men jag tycker samtidigt att det är lite fel att generellt ge rekommendationen utan att kolla värdet först. Det sjunker ju faktiskt inte för alla, en del är bättre på att tillgodogöra sig järn från kosten och äter kanske dessutom bättre, då finns ju ingen anledning att tillföra det via tillskott.

Blev sjukskriven på heltid fram till jul med prematura sammandragningar och kraftig foglossning. Sammandragningarna kunde jag förhoppningsvis vila bort men foglossningen är dte väl värre med. Han kunde bara sjukskriva tre veckor till att börja med men då är vi framme vid jul och sen är jag ledig till den 8/1, så det blir en dryg månads vila till att börja med. Kunde jag sen inte fortsätta jobba var det bara att komma tillbaka så skulle han sjukskriva mig fram till förlossningen. Tappen var inte påverkad iallafall.

Usch, känns så kluvet. Känns skönt att bli "tvingad" att stanna hemma och ta det lugnt eftersom jag har såååå svårt att göra det på egen hand. Men samtidigt har jag så mycket möten inbokade och saker jag velat avslua "snyggare" och jag får så fruktaansvärt dåligt samvete mot mina kollegor som får göra mitt jobb nu och "städa" upp efter mig. Känns iofs bra att jag började förbereda min hemgång i väldigt god tid så det blir inga paniköverlämningar iallafall.

Det var ok att jobba hemifrån om det inte framkallade några sammandragningar eller nån smärta från foglossningen iallafall.

Fick nummer till sjukgymnast också så jag kan få tips på hur jag ska röra mig för att inte få mer ont.

• Mimmi P

Majsanna, snygg fläkt, ser att vi har samma smak..:) ja, det ser ut att kunna bli väldigt snyggt totalt sett också förstås.

Nu är det dags för sängen, godnatt på er allihop.

• Mimmi P

Nån som vet hur man gör med försäkringskassan när man är sjukskriven? Jag har ju fått ett intyg från läkaren och har gett personalavdelningen på jobbet en kopia. Men jag ska ju själv skicka en till försäkringskassan. Jag antar att de kommer begäran en men att det kanske går fortare om jag skickar in den på en gång. Nån som vet vart? Är det till samma adress som jag skickar moderskapsityget (till inläsningscentrale alltså)? Ska man skicka med nåt mer? Ett kort på mig själv där jag ligger orörlig med outhärdliga smärtor kanske?

• Mimmi P

Då blir det ett kort :).

Ja, jag får väl ta och slå dem en signal helt enkelt. Man vill ju göra allt rätt så man minimerar risken att de underkänner sjukskrivningen.

• Mimmi P

Lightfish, det låter verkligen inget vidare. Jobbigt att det aldrig släpper och att du verkar bli tvungen att gå med det tiden ut. Tur att det kommer nåt positivt på slutet.

Kan du inte spara praktiken till senare? Låter jobbigt att försöka få in nåt sånt så länge du inte vet att du kommer må bra. 

FlakeZ, nu är det verkligen nära, snart tre bebisar i tråden :). 

• Mimmi P

Intressant biverkning, att bli illamående av tabletterna som ska hejda illamående. Känns som ett feltänk...

Foglossningen har känts betydligt bättre, jag kan gå igen, vila tycks göra susen. Jag har bokat tid hos sjukgymnasten iallafall. det kunde tydligen gå upp och ner enligt henne.

• Mimmi P
    Catt skrev 2008-12-09 03:25:17 följande:
    Nu har mitt vatten gått och värkarna har börjat så smått... Så pirrigt och nervöst det blev nu... IIiihhh
    Spännande!!
  • Mimmi P
    A L T A skrev 2008-12-09 08:44:00 följande:
    En av gångerna gick det förbi en gubbe och han muttrade något om att dagens ungdom drack på tok för mycket och inte hade koll på sina begränsningar, han trodde alltså att jag var kanonfull.Och då ska det tilläggas att både jag och sambon var sportklädda.Rolig liten gubbe!
    Lite humor, vad var klockan? Kanonplakat och gravid mitt på dagen, dagens ungdom är verkligen tragisk...

Usch, idag har jag världens huvudvärk, hatar det!!
Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!