• isisisis

BILLIGASTE kliniken ni hittat för ÄD i Europa?

Det finns flera kliniker som är billigare än 43000.
    Bara man letar.
    Invitro,Invimed i Polen.
    40000 inkl frysförsök.
    Athen har också kliniker.
    38.000 Vaisingumocentras i Lithauen.
    Bulgarien har också betydligt billigare kliniker och Slovakien.

Det finns tom kliniker under 20000!

Jag har inte kvar all korrespondens då jag nu bestämt mig
    för vilka kliniker jag vill satsa på.

Ni är dåliga på att googla tycker jag!

Jag har tillbringat månader med korrespondens.

• isisisis
    Sleepingbeuty skrev 2008-11-06 21:13:34 följande:
    Fick reda på av en annan medlem här att de inte gör ÄD i Litauen!Kan det stämma? Kanske det bara just var den.Ja man får leta själv också på nätet för att hitta kliniker.En klinik ska passa både sin egen plånbok,fötroende och vad man vill ha ut av det hela.det går mkt "mode" i kliniker här på FL också.De flesta väljer något som de flesta redan åker till. fast det finns MASSOR i hela Europa!Goggla på tjejer.Det är NI som ska välja ER klinik som PASSAR just er.
    Ja.Det var också information jaf fick första gången jag ringde en klinik i Lithauen.
    Men det stämmer inte.
    är man intresserad så kolla
    www.vaisingumocentras.lt/

De har 2-3 månaders väntetid.
  • isisisis

I princip är jag emot att posta länkar.
    Tycker det är det minsta man kan göra själv ,att googla.

• isisisis

Jag var i kontakt med kliniken innan Bette.
    Stod i kö och hade precis kommit till skott.

Precis strax innan vart jag kontaktad av en annan klinik som var mitt ursprungliga förstahandsval,så jag hoppade av och bad om ursäkt.

Men det var en äggdonationsbehandling jag skulle göra.

Den kostade 38000.

• isisisis
    Nöjder skrev 2008-11-08 19:50:17 följande:
    Hej!Oj, finns det verkligen ställen där ÄD kostar runt 20 000? Vore onekligen skönt med tipps härinne, så slipper vi alla "uppfinna hjulet" var för sej. Vad som "passar mej" är svårt att veta. Det som leder till barn , passar mej, så mkt vet jag, om jag så måste åka till världens ände,. MEN just denna parameter är ju den ständigt obesvarade.
    Det står fritt och upp till var och en att själva googla på tex IVF och stad,och sedan korrespondera och ta reda på om kliniken verkar bra eller inte.

Det är ganska få som provat klinikerna ute i europa.

Jag tycker det är bättre att var och en bildar sin egen uppfattning om vilken klinik de ska välja.

FL är ett stort forum.

Det folk läser här uppmärksmmas av långt fler än de som är registrerade medlemar.

Detta påverkar även priser och kötider.

EGV kliniken i Riga höjde sina priser just efter anstormning av folk som fått tips härifrån.

Det kan vara bra att tänka på.
  • isisisis
    mytrouble skrev 2008-11-09 00:24:21 följande:
    isisisis: Så sammafattningsvis bör man hålla tyst och inte dela med sig då? Tål att tänkas på som du säger. Samtidigt är TS's fråga om någon vill dela med sig om den billigaste kliniken. Det är ju det den här tråden handlar om...
    Ja.Var och en gör ju som den vill.
    Men jag personligen tycker att arbetet med att söka en egen klinik
    som passar en är en viktig kunskap som man har nytta av själv i sitt beslut.

Att få tips är bra.Om det gäller medicinering osv.

Men att få tips om vilken klinik man ska välja kan vara ett krokben.

Det är ett túfft jobb att slänga sig ut i ÄD världen med mycket litet stöd från den svenska sjukvården.
    Men när man tagit klivet så är det rätt bra att kunna stå på sina egna ben sas...

Är man vuxen och kan välja elbolag så bör man kunna ta ett beslut på om man ska välja en klinik som kostar 30 tusen eller 50 tusen.
    Och ta reda på hur man tar sig dit.
    Det är lärdom.
  • isisisis

Varför jag skrev i tråden var därför jag ville tala om att det FINNS billiga kliniker ute i europa som är bra!

Bara man söker.Helt enkelt .

• isisisis
    mytrouble skrev 2008-11-09 10:22:24 följande:
    Isis: Jo, jag förstår. Men jag tror att det är DET många känner sig osäkra på. Om de är bra eller inte. Det kan vara svårt att bilda sig en uppfattning om innan man själv har varit där. Därför tror jag att många (även jag själv) känner en trygghet i att veta att någon annan varit där och tyckte att det var bra... Men jag håller med dig. När man är ny inom detta är det lätt att tro ju dyrare klinik - ju bättre. Men DET har jag ju insett nu att det inte finns någon korrelation. Alltså bra i den meningen att de har bra resultat, att man har stor chans att bli gravid. Sen tror jag säkert att vissa dyrare kliniker, i t ex Spanien, har ett mycket bra psykosocialt omhändertagande, alltså personligt bemötandet, gott om tid, bra info etc. Och allt sånt gör ju att det känns bra, men det påverkar knappast chansen att bli gravid...
    Jag har hört exakt motsatsen om just Spanien och Instituto Marcues.
    Folk som varken lyckats trots dyra pengar och dessutom ett tvivelaktigt bemötande.

Man vet ju aldrig om man är en av dem som lyckas!

Så jag är verkligen glad att jag inte lagt mina pengar där,då jag behövt försöka 4 gg allra redan.

Nästa gång kanske jag har bättre chanser pga annan medicinering,men allt sådant tar ju tid och
    Om man inte lyckas på första försöket.
  • isisisis

Om man känner sig osäker och vill lita på vad alla andra tycker,så är det kanske klokt att åka till en välkänd klinik första gången.

Men om man inte lyckas då,då har man erfarenheten av hela proceduren,så då kanske man kan prova en annan klinik.

Mycket handlar ju om pengar.
    Det mesta av ångesten ligger i de utgifterna tycker jag.

Jag vet inte hur jag hade kännt mig om jag hade offrat 150000 på ETT försök och sedan misslyckas.

Det kan vara nog för att fatta beslutet att kanske bara acceptera att det inte blir något barn.

Kan man hitta en klinik som man litar på som kostar 30000 så sprider man ju sina chanser.
    Och får en chans att hämta andan.

Så tycker jag iaf.

Ursäkta om jag klampar in med stora klumpiga galoscher i din tråd Hoppfull!

• isisisis
    tickan skrev 2008-11-09 11:59:10 följande:
    Har svårt att tro att nån inte kan stå på egna ben bara för att man ställer frågor om ÄD och olika kliniker...
    Jag kanske använder för hårda ord för dig Tickan.

Jag ber om ursäkt om du känner dig stött.

Men det är så jag känner och man blir ganska luttrad efter några år här inne och den erfarenhet man fått "därute" med försöken.
  • isisisis

Tickan.jag svarar gärna på frågor.
    Men jag vill inte tala om vilka kliniker man ska välja och varför,det är inte rätt.

För mig känns det inte rätt.

Hur du sen tolkar det är upp till dig.

Min mening är inte att vara elak iaf

• isisisis

Jag kan dela med mig av den enda klinik som jag blivit besviken på.
    Det är EGV i Riga.

De var inte beredda på att jag skulle komma dit trots allt förberedande med medicinering,brevkontakt och telefonkontakt.

Jag hade 3 st embryon i frysen och hade tid kl 14.00 för insättning.

De visste inte att jag skulle vara där.

De fick snabbtina mina embyon så 2 dog.

Fick ett tillbaka och fick betala samma pris iaf.

Efter det så böt jag klinik.

• isisisis

Ja,jag förstår definitivt att du är besviken Bride.
    Jag hade blivit det.
    Detta med tanke på priset.
    Betalar man så mycket pengar tycker jag man får ha lite förväntningar.

Svar på tråden BILLIGASTE kliniken ni hittat för ÄD i Europa?