• underverket 06

Hur är det i Stockholm, på Karolinska och Danderyd, får man äta under förlossningen här?

Frågade i en annan tråd om man får äta under förlossningen och det verkar vara olika från vilken kommun/stad man föder i. Trodde inte alls man fick äta under förlossningen, men i vissa landsting får man det. Hur är det i Stockholm?

• Svar på tråden Hur är det i Stockholm, på Karolinska och Danderyd, får man äta under förlossningen här?
  • strojes

Visst får man äta under förlossningen. Det trodde jag man fick överallt. Det kan ju ta lång tid och om man då inte fick äta under tiden så orkar man ju inte med.

• strojes

Jag har fött på danderyds sjukhus.

• Tussipussi

Trodde jag också var självklart. Man måste ju fylla på med lite energi :)
    Av vilken avledning skulle man inte få äta under förlossningen? Var får man inte det? Bara nyfiken...

• miss nöjd

Vem skulle kunna hindra dig från att äta?

• Crazy Baby

Jag har fött båda våra döttrar på KS i Solna och då fick man inte äta under förlossningen, nu var det för 2år sedan jag lillasyster föddes där sådet kan ju ha ändrats!

• underverket 06

På viss ställen får man inte äta eftersom läkarna vill att man ska vara tom i magen om man behöver sövas för ev. kejsarsnitt. Jag tycker också det låter lite konstigt, för sådana urakuta kejsarsnitt när mamman måste sövas är ju inte så vanliga. En förlossning är ju lång och då behöver man ju mat.
    Och dessutom kan man ju när som helst livet plötsligt råka ut för en olycka så att man måste operas och sövas och då har man ju oftast ätit innan. Hur gör läkarna då? Kan de inte magpuma eller något?

• Tingelina

Jag var på föreläsning hos karolinska Hudding, de uppmuntrade till att äta under förlossningen och rabblade upp allt möjligt gott de kunde fixa fram...

• Triggerfish

Jag födde på Danderyd och där kom de in med brickor med käk (typ mackor, kräm etc) ganska ofta tyckte jag. (Jag fick dock inte äta eller dricka ngt alls efetr ett par timmar, för det fanns en risk för ett akut snitt. Nu blev det aldrig så- och det var härligt att få äta och dricka efter förlossningen! )

• miss nöjd

men det är ju inte bara när man sövs man ska vara fastande. Det är ju när de lägger vanlig ryggmärgsbed för snitt också som man ska vara fastande...

Men det verkar som sagt dumt att ta för givet att det kan bli snitt- såklart födande kvinnor ska få mat under sitt hårda arbete!

underverket 06 skrev 2008-11-04 19:08:49 följande:

På viss ställen får man inte äta eftersom läkarna vill att man ska vara tom i magen om man behöver sövas för ev. kejsarsnitt. Jag tycker också det låter lite konstigt, för sådana urakuta kejsarsnitt när mamman måste sövas är ju inte så vanliga. En förlossning är ju lång och då behöver man ju mat.Och dessutom kan man ju när som helst livet plötsligt råka ut för en olycka så att man måste operas och sövas och då har man ju oftast ätit innan. Hur gör läkarna då? Kan de inte magpuma eller något?
  • maddan86

Jag fick äta blev tillslut akutsnttad men jag hade ätit fattar inte riktigt det där varför man inte skulle få äta vad kan hända nån som vet?? det hände inget med mig iaf = )

• Linda 23

Jag fick äta när jag fick på huddinge.

De andra två har jag fått i Eskilstuna men då har jag inte blivit erbjuden någon mat så jag vet faktiskt inte hur det är här.

• Camilla85

Fick äta på Huddinge =) Dock inte efter att dom satt eda:n, då fick jag bara dricka!

***Amber 071120 & Lillebror i magen vecka 24***
  • miss nöjd

Troligen för att det inte är så bra ihop med narkos. Man kan nog kräkas då och som sövd är det ju ingen hit om man kräks. Då kan man riskera att få ner kräk i lungorna också och det är inte bra...

maddan86 skrev 2008-11-05 21:35:06 följande:
    Jag fick äta blev tillslut akutsnttad men jag hade ätit fattar inte riktigt det där varför man inte skulle få äta vad kan hända nån som vet?? det hände inget med mig iaf = )
  • miss nöjd

Troligen för att det inte är så bra ihop med narkos. Man kan nog kräkas då och som sövd är det ju ingen hit om man kräks. Då kan man riskera att få ner kräk i lungorna också och det är inte bra...

maddan86 skrev 2008-11-05 21:35:06 följande:
Svar på tråden Hur är det i Stockholm, på Karolinska och Danderyd, får man äta under förlossningen här?