• Anonym

Om man studerar på heltid med studiemedel CSN och inte klarar en kurs, hur kan man då få lån i framtiden?

jag studerar på komvux gymnasiekurser på heltid 400poäng. Jag lider utav social fobi samt har haft svårt att klara en kurs. kommer antagligen få IG på den. det är en kurs på 100poäng. vad ska jag göra?? hur ska jag kunna få lån från csn under nästa år? eller är det kört för mig? kommer jag aldrig mer kunna få studielån??

• Svar på tråden Om man studerar på heltid med studiemedel CSN och inte klarar en kurs, hur kan man då få lån i framtiden?
  • Mannehkunda

Om du haft närvaro så räknas det som att du gått kursen, alltså inga problem för CSN så länge du är med på lektionerna. Betyget är inte så viktigt, men du kan inte läsa kursen och få studiemedel för just den igen.

• Anonym
    MrsManneh skrev 2008-11-05 09:33:03 följande:
    Om du haft närvaro så räknas det som att du gått kursen, alltså inga problem för CSN så länge du är med på lektionerna. Betyget är inte så viktigt, men du kan inte läsa kursen och få studiemedel för just den igen.
    är det verkligen sant?? för jag har ju GÅTT kursen! men kommer få ig då jag inte klarar den!
    vill itne läsa kursen heller igen (historia) utan har ca 300 poäng kvar till sen är jag färdig med gymnasiet. men jag hade otur med lärare omänskligt svåra och många prov (som inte änns behövs utan hon ville lägga till extra!) så jag är så deppig nu, vill ju få gymnasie betyg!
    men jag har ju fått betalt för heltidsstudier denna termin, men om man får ig räknas det inte då som att jag bara hade studerat 300poäng? deltid alltså?
  • Mannehkunda
    Anonym skrev 2008-11-05 09:36:42 följande:
    [citat]
    är det verkligen sant?? för jag har ju GÅTT kursen! men kommer få ig då jag inte klarar den! vill itne läsa kursen heller igen (historia) utan har ca 300 poäng kvar till sen är jag färdig med gymnasiet. men jag hade otur med lärare omänskligt svåra och många prov (som inte änns behövs utan hon ville lägga till extra!) så jag är så deppig nu, vill ju få gymnasie betyg! men jag har ju fått betalt för heltidsstudier denna termin, men om man får ig räknas det inte då som att jag bara hade studerat 300poäng? deltid alltså?
    [/citat

Jag har gjort samma sak, sen kanske olika handläggare på CSN säger olika... MEN, CSN ska strunta i dina betyg, huvudsaken är att du ägnat dig åt heltidsstudier d.v.s deltagit heltid i kursen. Du får ju studiemedel för att du studerar, inte för ditt betyg, eller hur?
    Du ska inte behöva oroa dig, du är bara människa. Men om du vill känna dig säkrare så ring CSN nu och fråga.
  • Anonym

puffar upp tråden!

• Anonym

Om du läser på gymnasienivå så tror jag inte att du behöver ta några poäng, utan det är närvaron som gäller. Om du läser på eftergymnasial nivå så måste du ta poäng.

• Kastrullresan

Hej!

Du kan vara lugn. Så länge du får IG, som är ett betyg, behöver du inte vara rädd för att få betala tillbaka. Man får alltså behålla sina studiemedel med IG, G, VG eller MVG.

Om du däremot skulle få U= underlag saknas eller helt strykas från kursen då kan du bli återbetalningsskyldig till CSN. Betalar du då av skulden så kan du låna igen senare.

• bisektris

Som det skrivs i tråden så är ett IG inte grund för återkrav, så länge man faktiskt har varit aktiv i kursen.
    Däremot kan man inte sakna hur många poäng som helst och ändå fortsätta få studiemedel. För att vara säker på att få nytt studiemedel så får man max ligga efter med 200 poäng, samt ska ha klarat minst hälften av poängen under den sista studieperioden. Man kan även i andra fall få fortsatt studiemedel, men då görs en särskild prövning som även kan leda till avslag.

• bisektris
    bisektris skrev 2008-11-05 18:52:38 följande:
    Som det skrivs i tråden så är ett IG inte grund för återkrav, så länge man faktiskt har varit aktiv i kursen.Däremot kan man inte sakna hur många poäng som helst och ändå fortsätta få studiemedel. För att vara säker på att få nytt studiemedel så får man max ligga efter med 200 poäng, samt ska ha klarat minst hälften av poängen under den sista studieperioden. Man kan även i andra fall få fortsatt studiemedel, men då görs en särskild prövning som även kan leda till avslag.
    Lägger till att denna information är dagsfärsk, eftersom jag själv var i kontakt med csn gällande detta idag.
Svar på tråden Om man studerar på heltid med studiemedel CSN och inte klarar en kurs, hur kan man då få lån i framtiden?