Hur vet jag om jag är självisk?
Fråga: Hur vet man om man själv är självisk? Kan man se det själv?
Mitt ex som sa åt mig igår att jag är "den mest själviska människan han någonsin har träffat". Kanske har han ett intresse av att bara såra mig, jag vet inte hur mycket sanning det ligger bakom . Eller om det är ett manipulativt drag för att få mig mer samarbetsvillig?
Jag vill inte ses som självisk men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.
Jag försökte fråga ut honom HUR jag var självisk. Han svamlade lite och sa att när något inte passar mig så blir jag kall och ironisk. Att han blir rädd för mig.
Jag skriker inte när jag blir arg, jag stänger ner känslorna och kör kall logik istället. Fåordig. "ok, du säger att du vill flytta, låt oss kolla på blocket efter en lägenhet åt dig". Fast han kanske ville ha en gråtande skrikande flickvän istället, som bönade och bad honom att stanna.
Jag har också efter ett (annat) väldigt destruktivt förhållande arbetat mycket med att sätta gränser för mig själv. Att om jag satt en gräns så ska jag inte backa. En del ser det som irriterande envishet, andra som styrka.
Mina vänner ser mig inte som självisk, inte heller min familj. Envis kanske, men jag blir oftare beskylld för att vara naiv och "för snäll". Något mitt ex säger bara är en falsk fasad. Att jag är långt ifrån naiv. Hur vet jag om han har rätt?
Tänk om jag är beräknande och självisk!