• anniebananie

Fiskrecept?

Då det rekommenderas att man skall äta fisk hela två eller tre gånger per vecka under en graviditet så har jag hamnat lite i kläm då min vanliga diet inte vanligtvis består av fisk. Tänkte att det kanske fanns fler som jag som inte är så vana vid att tillaga fisk och att vi här kunde dela med oss av goda, enkla och billiga recept för att se till att vi får i oss mer fisk för våra barns skull!

• Svar på tråden Fiskrecept?
  • Mamma till två mirakel

Jag är en van fisk ätare men jag delar gärna ett super enkelt och läskigt gott recept till er!!!

Torsk i ugn: 200grader ca 30 min

500gr torsk filé eller en paket torsk block (även grå sej funkar)
    1 purjolök
    2st stora tomater eller flera små
    riven ost (ej nödvändigt)
    2-4 dl matlagnings grädde

Lägg smör i botten på en ungs form,placera fisken i mitten och salta samt peppra över fisken!
    skär tomaterna i skivor och sprid ut över fisken och runt om i formen.
    Hacka purjolöken och sprid ut över hela formen,strö över ev osten om du valt att ha det.
    Häll matlagningsgrädden över allt ihopa

Serveras med kokt potatis!!!! Klart på 30 min!!! Super gott!!!

(¯`°?.¸ ღ♥ Med ett Mirakel i magen v.32 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Grabbo

Det dyra är väl fisken men nu för tiden så finns det mycket gös i våra insjöar så med lite tur så kan ni fiska upp ett par rackare

4 portioner

Gösfilé från en gös på 1,5 - 2 kilo
    En bit grönmögelost
    3 dl grädde (vispgrädde blir givetvis godast)
    1 liten burk créme fraiche
    1 kruka färsk timjan
    1 burk konserverade kantareller (eller motsvarande färska)
    1 röd lök
    3 stora vitlöksklyftor
    smör att steka i

1. Lägg den putsade filén i en ungsform.

2. Hacka kantareller, rödlök och vitlök fint och fräs i smör i en kastrull.

3. Slå i grädde och créme fraiche och koka upp.

4. Smula i ädelosten och låt den smälta.

5. Hacka halva krukan med timjan och blanda ner i såsen, låt allt puttra ihop en stund och smaka av med salt och peppar.

6. Häll såsen över fisken och kör i ugnen på 150 grader i ca. 15-20 minuter

• Tänkaren73

Fast gös ska man väl inte äta mer än 2-3 ggr per år tyvärr. Synd, för gott är det! Jag är också dålig på fiskrecept, så jag puffar gärna för denna tråd.

• Grabbo
    Tänkaren73 skrev 2008-11-05 15:52:53 följande:
    Fast gös ska man väl inte äta mer än 2-3 ggr per år tyvärr. Synd, för gott är det! Jag är också dålig på fiskrecept, så jag puffar gärna för denna tråd.
    Var finns info om det? Det måste väl isf vara där de är dåligt vatten? Har aldrig hört något sådant.. men det kanske bara gäller gravida?
  • Jessisca

FISKSOPPA 4port

1 purjolök
    1 paprika
    1 aubergine
    Fräses i margarin

1 msk curry
    1 krm cayennepeppar eller en finhackad chilifrukt (godare med chili)
    2 fiskbuljongtärningar i 1l vatten
    2 msk tomatpuré
    Koka upp tillsammans med de frästa grönsakerna

400g fiskblock i ca 2x2cm tärningar
    salt
    Lägg i fisken och låt det koka ca 5min.
    Blanda i 2 dl creme fraiche.

Servera :)

• AnnaochHenrik
    Grabbo skrev 2008-11-05 16:50:50 följande:
    Var finns info om det? Det måste väl isf vara där de är dåligt vatten? Har aldrig hört något sådant.. men det kanske bara gäller gravida?
    Japp, det är ur livsmedelsverkets rekommendationer för gravida. Kvicksiler är den anledning de anger för att gravida ska ta det lugnt med just gös. Det är dessa fiskar de listar där: Abborre, Gädda, Gös, Haj, Lake, Rocka, Svärdfisk, Stor hälleflundra (Hippoglossus
    hippoglossus),Tonfisk, färsk/fryst.
  • 2Mama

Snabb fisksoppa (4 pers)

Värm:
    2 st Keldas fisk och skaldjurssoppa á 0,5 l
    ca 2 dl vatten
    2-3 msk fiskfond el buljongtärning
    cayennepeppar efter behag
    spenat (fryst eller färsk- vid fryst 4 portionsbitar)

Lägg i 4 laxfiléer (delade i mindre bitar) och låt sjuda i ca 4-5 minuter.

Lägg därefter i räkor efter behag (ska inte stå och koka eller sjuda för då blir de sega)

• Weeiii

Jättegod fisksoppa c:a 4 port
    400 g fiskfilé, brukar använda frysta fiskblock eller lax
    1 stor purjolök, ca 150 g
    1 gul lök
    smör
    1 krm svartpeppar
    2 burkar passerade tomater, á 400 g
    1 dl vatten
    2 ½ dl Matlagningsgrädde eller Lagalätt
    2 grönsaksbuljongtärningar
    1 krm strösocker
    ½ tsk salt
    Gör så här
    Skär fisken i bitar. Strimla purjolöken. Skala och hacka löken. Fräs purjolök och lök i smör i en kastrull. Rör i peppar, tomater, vatten, grädde och buljongtärningar. Låt koka några minuter. Lägg i fisken och låt soppan koka på svag värme 2-3 min. Smaksätt med socker och salt.

Brukar servera med lite vitlöksyoghurt (turkisk/grekisk yoghurt smaksatt med pressad vitlök och salt) att klicka i och/eller vitlöksbröd till.

• salvavinnie

Världens godaste snabbfisk i ugn, hela familjen inklusive tvååringen älskar den med ris...

400g fryst sejfilé
    1 burk krossade tomater
    1 msk tomatpuré
    1 gul lök
    ca 20-25 kärnfria gröna och svarta oliver
    salt och peppar

Gör som en tomatsalsa på allt förutom fisken, dvs skiva löken, hacka oliverna och koka upp snabbt tillsammans med krossade tomater och tomatpurén, smaka av med lite peppar... Skiva fisken i grova bitar och gnid in salt och peppar. Smörj en form med olja eller margarin, lägg ner fisken och häll över tomatröran. In i ugnen i ca 25-30 min på ca 200 grader eller 175 grader varmluft.

• pojkens

jag brukar ofta äta lax i ugn under "frasigt" täcke:

Mixa smulat bröd, vitlök, basilika och olivolja till kletig gegga. Bred ut över laxfileer eller laxbit och in i ugnen bara. Supergott.
    Man kan givetvis dosera vitlök och kryddor som man vill.

Svar på tråden Fiskrecept?