• hattis

Någon som varit med om ostemyelit (benröta) och Bakteriemi (blodförgifning) ?

Min son på 9 år har drabbats av osteomyeli och bakteriemi enligt läkarna.
    Han fick intravöst antibiotika i 14 dagar då vi fick ligga inne (fick veta 6 dagar efter vi lagts in att det var bakteriemi) och nu ska han ha pencilin i 7 veckor till.men jag anser att jag inte fått någon riktig information av läkaren om vad dessa är och ju mer jag forskat runt ämnena så blir jag dessu argare på sjukhuset.Dagen innan vi fick åka hem så fick jag ett tvåsidigt papper som läkaren skrivit ut från en hemsida på internet om osteomyelit,han tyckte att jag skulle läsa det i lugn och ro så jag inte behövde ställa en massa frågor till honom.Är det nån som varit med om detta och vet någon vad som sker sen? finns det några men man kan få?
    (Vi har inte fått träffa en infektion läkare eller en ortoped efter de 3 första dagarna som vi lades in och de utrede vad det var för något.)
    Vi går på återkontroller 2 ggr i veckan nu och kollar hans snabbsänka.han har lite feber till och från.
    När vi går på dessa så får vi träffa olika läkare hela tiden (staffetläkare) som inte vet vad det är frågan om och när man frågar saker säger ena som vi träffade i månadags ( vårt första återbesök) att hon inte läst hans journal.
    JAG HÅLLER PÅ ATT BLI TOKIG PÅ GÄVLESJUKHUS
    Snälla finns det någon som kan ge mig svar på frågor och som varit med om dessa som kan berätta lite för mig??

• Svar på tråden Någon som varit med om ostemyelit (benröta) och Bakteriemi (blodförgifning) ?
  • Love Isac

Hur får man det?Av vilken anledning?

• hattis

han har fått en infektion i längdryggen vilket han inte kännt av och sedan har det spridit sig till bäckenet och via den vägen till blodet.Han har aldrig klagat på att han haft ont eller så.
    När de tog blododlingar så sa de att han hade stafylockocker och streptockocker i blodet.
    Han fick hög feber och sedan jätte ont i ryggen och benet.nu får han inte gå på ett tag då de är rädda att infektionen sprider sig.
    Ska behandlas med antibiotika i 3 månader.

• Love Isac
    hattis skrev 2008-11-07 13:04:01 följande:
    han har fått en infektion i längdryggen vilket han inte kännt av och sedan har det spridit sig till bäckenet och via den vägen till blodet.Han har aldrig klagat på att han haft ont eller så.När de tog blododlingar så sa de att han hade stafylockocker och streptockocker i blodet.Han fick hög feber och sedan jätte ont i ryggen och benet.nu får han inte gå på ett tag då de är rädda att infektionen sprider sig.Ska behandlas med antibiotika i 3 månader.
    oj...okej..Men får man dem stafylikockerna via ett sår?Eller hur har han fått dem i ryggen?Dum fråga kanske...FundersamMen jag frågar iallafallSkrattande
  • hattis

Problemet är att de inte vet det. :(
    Men man kan tydligen få det enligt läkaren via virus som satt sig i ryggen,någon som haft det (virus som smittat) och sånt om jag inte minns fel.
    Det är jätte konstigt och jag har inte fått någon riktig information heller av läkarna.
    Vi var på återkontroll idag och då sa de att vi ska på magnetröntgen om ca 3 veckor för att se om antibiotikan har haft någon efekt eller om de ska göra en punktion (suga ur vätskan)....

Väntar och ser

Ha det gott och sköt om era småttingar

• Louise1987

Åh, vad jobbigt för er :( följer här, hoppas att du fått lite svar. Min son, 4 år, har ostemyolit i lårbenet. Han haltade och hade jätteont i benet i ca 1 månad innan vi fick hjälp. Var på vc flera gånger, men de hävdade bestämt att det var växtvärk, men efter att vi bytt till en privat vc så fick vi äntligen en remiss till röntgen där de såg en mörk skugga i skelettet. Hemsk helg och massor av tankar. 2 dagar senare blev vi inlagda på barnkliniken och fick genomgå en mr-undersökning, och vi blev lättade när det inte var en tumör. Så han fick antibiotika 3 gånger om dagen i 4 veckor, men den hjälpte. Inte, bytte antibiotika och fick 4 veckor till. Smärtan i enhet är så gott som borta, men vi gjorde en ny röntgen igår, och då var det värre. :( läkaren skickar svaren till gbg och nu bara väntar vi på svar. vet inte vad som händer, känner mig så maktlös. Kan detta bli en kronisk ostermyolit? Läste att det kan bli tal om operation eller amputation i så fall om det är i benet. Har inte ens fått papper eller nåt. Allt jag läst är det som jag googlat fram, har tusen frågor, men vem kan svara? :(

Svar på tråden Någon som varit med om ostemyelit (benröta) och Bakteriemi (blodförgifning) ?