• Anonym

Kan man bota Urinvägsinfektion hemma?

Det här är tredje gången jag får det på 1,5 månad. Hinner knappt sluta med en tablettbehandling så kommer nästa.

Jag är uppväxt med att man inte ska försöka trycka i sig en massa tabletter i onödan så därför undrar jag om det går att göra nåt hemma ist. Har hört om tranbärsjuice men är inte det mera i förebyggande syfte? har hällt i mig mkt vatten och det känns liiite bättre men gör ont ändå.

Är gravid så det är nog därför jag har fått så täta infektioner men har frågat två läkare som säger att det inte är farligt för fostret såhär tidigt i graviditeten.

• Svar på tråden Kan man bota Urinvägsinfektion hemma?
  • J Ba

jag drack en massa vatten med pressadcitron i, eftersom citron gynnar båda urinvägar och slemhinnor har jag hört. så det kan du dricka i massor, bara att kissa mycket så kissar man ut bakterier, vet inte om det räcker dock med det. du kanske ändå måste ta pencillin....

• Birgitta2

Tranbärsjuice är kanonbra, och att överhuvudtaget dricka mycket för att skölja ur bakterierna. Men jag tror inte att det försvinner helt om du inte får antibiotika. Problemet med många kurer är resistens. Jag tycker du skall ringa din läkare och förklara problemet. Kanske du behöver en längre och starkare kur?

• Anonym

Usc,har säkert haft ett tiotal infektioner..

Ger samma tips som innan, och kissa ofta!!!!
    tycker däremot att det blir värre om jag går och lägger mig och blåsan inte är tömd....

• Me o Mike

dricka surt kan motverka, men en redan inbiten uvi kan man inte bota själv..

När du inte är gravid längre och fortfarande har mycket uvi så finns det en supertablett man äter.. Då får man inga mer sen!

• Dexan

3 infektioner låter mycket på så kort tid, du kanske behöver ett starkare pencillin, kontakta din läkare, inte bra att gå för länge med uvi, kan gå upp i njurarna..

• lightfish

Har man problem med täta urinvägsinfektioner under gravditet brukar man oftast få äta tabletter mot det hela graviditeten.
    Och det är ju inte i onödan om man faktiskt har en konstaterad infektion...

Jag har än så länge ätit en kur med piller mot UVI och misstänker att nästa är på g... Är i v.18 nu men när jag fick det i v.7 sa läkaren (visserligen en allmänläkare) att det var bättre att ta det säkra före det osäkra... Dessutom ger t.ex. vardguiden.se rådet att alltid ta kontakt med sin barnmorska om man har det vilket tyder på att det inte är helt ofarligt för fostret.

Så, det rådet ger jag dig: ta kontakt med barnmorskan du går hos och har du inte varit på inskrivning, ring i alla fall och berätta om ditt problem! Lycka till!

• GrönaDruvan

Det är ju inte bra att gå med uvi när man är gravid, så jag hade nog tagit en omgång med tabletter till. Sen kan du ju leka doktor när du inte är gravid

• Nufsan

Hade jag varit du så hade jag hellre ätit pencillin när jag var gravid än haft urinvägsinfektion som dras ut på tiden. Det är inte bra för barnet när man har urinvägsinfektion.

Jag har alltid haft massor av urinvägsinfektioner och när jag väntade mitt första barn så fick jag urinvägsinfektion på urinvägsinfektion så till slut så åt jag pencillin hela graviditeten, underhållsdos, andra graviditeten så åt jag bara tre kurer, men sen gick det över och nu sista så hade jag inte nån alls, turligt nog!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Anonym

Hade ocksa manga uvi innan och jag borjade ata tranbars tabletter, det fungerar jatte bra. Mycket battre an juice.

• Hybr1d

Jag vet inte riktigt, men för mig brukar det hjälpa med mycket surt, citron t.ex. när jag känner att det är på g. Får ner ph-värdet på urinen så bakterierna ej trivs har för mig. Vid min senaste infektion gick jag till läkaren då jag inte lyckades bota det, fick antibiotika.

Jag fick även tabletter (Hiprex) utskrivna för ett helt år som ska "desinficera" urinen tillsammans med c-vitaminbrus som man skulle ta 2x varje dag. Jag tror dock inte på hiprex, det finns ingen riktig dokumentation gjord som bevisar dess effekt som profylax och jag tycker heller inte om att ta tabletter i onödan. Läkemedelsverket rekommenderar heller inte hiprex, så konstigt att så många får det utskrivet.

Tycker du borde gå till läkaren, de borde väl göra en odling på din urin för att se vad du ska ha för sorts antibiotika? Om några baktierier är resistenta och så.

Svar på tråden Kan man bota Urinvägsinfektion hemma?