• MarrebarreW

Låter du ditt barn kladda med och känna på maten? (4 mån- 1 år)

Låter du barnet kladda med maten, känna på den med fingrarna och provat att äta själv? Hur oftar gör du det i så fall? När började du?

Jag lät min dotter göra det idag för första gången, hon är 6½ månad och har ätit mat i ca 1½ månad. Det blev kladdigt i HELA köket och HELA henne. Men nöjd var hon... Glad Jag vet att bvc har nämt att det är bra om barnet får känna på maten och provat lite själv, men det kan man väl inte låta dem göra jämt?

~?:*¨¨*:?ღMaja ღ f/d 070426~ ?:*¨¨*:?~♥ ~?:*¨¨*:?~ღ Miranda ღ f 080413 ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 14:32
    Ser att jag inte uttryckte mig så tydligt. Det jag gjorde idag var att jag gav henne en egen skål med mat och en egen sked som hon fick greja med, samtidigt som jag matade henne. I vanliga fall så kladdar hon ju bara med det som hamnar utanför munnen när hon matas.
  • Svar på tråden Låter du ditt barn kladda med och känna på maten? (4 mån- 1 år)
  • Tola

dottern 7.5 månad vägrar mat just nu..OM inte hon får äta själv förståss..då går det i!

• Anouschka

Naturligtvis gjorde jag det! Från första smakportionen och frammåt vid VARJE måltid förutom då vi var bortbjudna/ute på restaurang.

Min svägerska har inte låtit sin son göra detta, han är ett mycket hämmat barn (svägerskan är rent allmänt en sådan som inte låter sitt barn prova på någonting) som inte gärna äter något alls och har idag stora problem med viktuppgången (4 kg vid födseln, 8 kg vid dryga året )

• Mosaik

Ronja får inte kladda med maten som jag ger henne, hon äter bara gröt än visserligen, jag tänkte att när vi kommer igång med maten ordentligt ska hon få en assiet med ågra teskedar mat på som hon kan kladda med, samtidigt som jag matar ur en annan skål.
    Klementinbitar o sånt får hon kladda med och äta själv.
    hon är 6 månader imorgon

*stolt mamma*
  • AnnaH

Vi kladdar, river hushållspapper i småbitar och har väldigt skoj vid matbordet
    Dottern är knappa 6 månader och min åsikt är att mat i den här åldern vara roligt, lärorikt och utan tvång. Bättre att hon lär sig hur mat känns nu än när hon är något år. 

♥ Evina 080509 ♥
  • Flickan och kråkan

Min pojke är inte särskilt intresserad . han är 10½ månad. Tycker mest det är lite läskigt när makaroner etc. fastnar på händerna. Kämpar med smörgåsbitar och fruktbitar men nej, usch och fy - men matas går bra. Ja, det kommer väl någon gång....förhoppningsvis Riva papper och hälla ut vatten är däremot väldigt kul

• MsBeauty

Han får kladda nästan hur mycket han vill Annars blir han arg. Han är 10 månader.

• Trasan0606

Skrutten är drygt  10 mån och han får inte kladda vid alla måltider men ialla fall nån gång om dan. Ofta så matar jag honom och så får han pilla med lite ärtor eller äta kokat päron till dessert.

Började med det när han var runt 6 mån och nu behärskar han hyfsat bra skeden - kan inte plocka upp mat själv men måtta in den i munnen MEN. Att äta på tallrik går inte alls -han slänger den i golvet så han får äta på sin bricka som hör till barnstolen.

Just det - smörgås äter han också.

• Dixy

Jag tror det är bra att de får kladda lite. De lär sig ju en hel massa saker. Både att äta själva (så småning om ) och om hur saker käns osv. Bordsskick hinner man lära dem senare. Jag låter visserligen inte min skrutta göra PRECIS vad som helst (hon är 14månader). Hon får tex inte slänga maten på golvet coh hälla ut sitt vatten på bordet för att kladda med det. Men att äta med fingrarna osv det tror jag bara är bra.

Svar på tråden Låter du ditt barn kladda med och känna på maten? (4 mån- 1 år)