• Karneol

Skillnad mellan " " och ' '?

Vad är egentligen skillnaden mellan att tecknet "" och ''? Det ska alltså stå ett ord däremellan. "" använder man väl för att citera, eller hur? Men när använder man sig av ' '?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 14:31
    Mellanslagen försvann.
    Jag menade " (dubbelfnuttar) " och ' (enkelfnuttar) '.

• Svar på tråden Skillnad mellan " " och ' '?
  • Dino78

" = när man citerar eller beskriver en dialog. "Jag vill vara som Gunde Svan" sade han finurligt och flinade.
    ' = Använder jag när jag skriver på engelska t ex "I don't know. He's together with Susan now. I'm not supposed to tell you that. Shouldn't, wouldn't, couldn't it be lovely?"
    Jag är dock lite osäker på skillnad på ' och ´ just nu för jag är lite upprörd över en grej.

DIF i själ och hjärta
  • Karneol
    Dino78 skrev 2008-11-05 14:33:36 följande:
    " = när man citerar eller beskriver en dialog. "Jag vill vara som Gunde Svan" sade han finurligt och flinade. ' = Använder jag när jag skriver på engelska t ex "I don't know. He's together with Susan now. I'm not supposed to tell you that. Shouldn't, wouldn't, couldn't it be lovely?" Jag är dock lite osäker på skillnad på ' och ´ just nu för jag är lite upprörd över en grej.
    Men jag har för mig att man kan änvända ' i svenska också. Inte som en apostof, eller ansang (stavning?), utan som en fnutt på var sin sida om ett ord eller fras.
  • Twiist3d

´ de tecknet har du till t.ex ordet "idé"
    och samma tecken har du i franskan också. Tecknet har du till "è é ê" i franskan :)

• Dino78

´till idé vet jag ju...menj ag blir jämt osäker på om man skriver "Lisa´s boll" eller "lisa's boll"
    Nu skriver man iofs Lisas boll när det gäller svenska men iaf.
    *trött*

DIF i själ och hjärta
  • Absolute Beginner

Enkelfnuttar används när det är ett citat inne i ett citat (och säkert till en massa annat också som inte jag vet om).

• Twiist3d
    Dino78 skrev 2008-11-05 14:41:55 följande:
    ´till idé vet jag ju...menj ag blir jämt osäker på om man skriver "Lisa´s boll" eller "lisa's boll"Nu skriver man iofs Lisas boll när det gäller svenska men iaf.*trött*
    Jag skriver "Lisa's boll"
    Ser bättre ut :D
  • Mossagti

Citationstecken använder man för att visa att man har tagit en del av texten från någon annan. Det visar att det inte är ens egna ord utan någon annans. Källhänvisning ska självklart finnas med.

I svenskan används " för att visa att det är ett citat. Ibland kan det dock finnas ett citat inbäddat i citatet. Då blir det så här:

Bla bla bla "citat 'inbäddat citat' citatet fortsätter" bla bla bla.

En del språk eller skriv- och citatguider använder/rekommenderar andra tecken och då kan man använda ' istället för ".

Dessutom kan man använda ' för att visa genitiv även i svenskan men det är bara i undantagsfall och om det inte framkommer tydligt av texten i övrigt.

Andrea och Andreas har varsin hund och för att visa att man nu pratar om hennes hund kan man skriva Andrea's hund. Men det är ett undantag.

Om jag inte svarar i en tråd så är det för att jag har bättre saker för mig.
  • Scraptroll

själv så använder jag inte alltid "fnuttarna" för citat utan för ett ord som kanske inte riktigt stämmer...ett ord som fnuttarna t.ex eftersom det egentligen heter citattecken

Hoppas att ni förstod det där

• presens konjunktiv
    Kommandomamman skrev 2008-11-05 14:46:28 följande:
    Dessutom kan man använda ' för att visa genitiv även i svenskan men det är bara i undantagsfall och om det inte framkommer tydligt av texten i övrigt. Andrea och Andreas har varsin hund och för att visa att man nu pratar om hennes hund kan man skriva Andrea's hund. Men det är ett undantag.
    Nej. Jag håller med om allt annat du skriver, utom just detta. Särskiljer gör man genom att skriva "Andreas hund" för hennes hund och "Andreas' hund för hans hund".
    Tradition and habit are not sound arguments. Construct a valid argument or stop talking!
Svar på tråden Skillnad mellan " " och ' '?