• Karneol

Skillnad mellan " " och ' '?

Vad är egentligen skillnaden mellan att tecknet "" och ''? Det ska alltså stå ett ord däremellan. "" använder man väl för att citera, eller hur? Men när använder man sig av ' '?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 14:31
    Mellanslagen försvann.
    Jag menade " (dubbelfnuttar) " och ' (enkelfnuttar) '.

• Svar på tråden Skillnad mellan " " och ' '?
  • Karneol

Tack för all hjälp!

Jag har nu kommit på i vilka sammanhang jag har sett att enkla citationstecken används, och det är endast i engelska/amerikanska böcker. Jag har kollat upp det, och tydligen kan både enkla och dubbla citationstecken användas i det engelska språket, men det dubbla är att föredra.

• Mossagti
    presens konjunktiv skrev 2008-11-05 15:29:42 följande:
    Nej. Jag håller med om allt annat du skriver, utom just detta. Särskiljer gör man genom att skriva "Andreas hund" för hennes hund och "Andreas' hund för hans hund".
    Sorry. Snodde exemplet från Språkrådet.
    Om jag inte svarar i en tråd så är det för att jag har bättre saker för mig.
  • presens konjunktiv
    Kommandomamman skrev 2008-11-05 18:48:58 följande:
    Sorry. Snodde exemplet från Språkrådet.
    Åh nej! Nu måste jag ju fundera på om Språkrådet har missat, eller om jag, hemska tanke, har lärt mig fel! Jag undrar vilket som vore värst, egentligen...
    Tradition and habit are not sound arguments. Construct a valid argument or stop talking!
  • Mossagti
    presens konjunktiv skrev 2008-11-05 18:54:08 följande:
    Åh nej! Nu måste jag ju fundera på om Språkrådet har missat, eller om jag, hemska tanke, har lärt mig fel! Jag undrar vilket som vore värst, egentligen...
    Hehe. Språkrådet måste väl vara värst va?
    Om jag inte svarar så är det för att jag har bättre saker för mig.
  • presens konjunktiv

Jag tror inte att det är någon av oss. Språkrådet skriver så här:

Apostrof kan i sällsynta fall användas för att markera genitiv vid egennamn även i svenskan, om man anser att sammanhanget inte tydligt nog visar att genitiv avses. Detta gäller namn som slutar på s, z eller x och apostrofen sätts då efter namnet: Sveriges banker är fattigare än Schweiz’ (banker). Det här är inte min hund, det är Andreas’. Men apostrof är inte obligatoriskt här.

Tradition and habit are not sound arguments. Construct a valid argument or stop talking!
  • Mossagti

Måste ha varit full. Eller trött. Skönt att man kan lita på dig och språkrådet iaf!

presens konjunktiv skrev 2008-11-05 21:58:59 följande:
    Jag tror inte att det är någon av oss. Språkrådet skriver så här: Apostrof kan i sällsynta fall användas för att markera genitiv vid egennamn även i svenskan, om man anser att sammanhanget inte tydligt nog visar att genitiv avses. Detta gäller namn som slutar på s, z eller x och apostrofen sätts då efter namnet: Sveriges banker är fattigare än Schweiz’ (banker). Det här är inte min hund, det är Andreas’. Men apostrof är inte obligatoriskt här.
  • Frantic

Det ser verkligen inte bättre ut, det ser riktigt illa ut. Att blanda ihop två språks regler till ett virrvarr ser inte alls bra ut. Så håll dig till den svenska genitivformen istället, "Lisas boll"

Twiist3d skrev 2008-11-05 14:43:34 följande:
    Jag skriver "Lisa's boll"Ser bättre ut :D
  • Twiist3d
    Frantic skrev 2008-11-06 12:27:36 följande:
    Det ser verkligen inte bättre ut, det ser riktigt illa ut. Att blanda ihop två språks regler till ett virrvarr ser inte alls bra ut. Så håll dig till den svenska genitivformen istället, "Lisas boll"
    JAG tycker att det ser bättre ut.
    JAAAAAAAAAAAAAAAG!!!!

Skriv så som du själv vill, och jag skriver som jag vill :)
  • Frantic

Oj, jag trodde ditt syfte med det skrivna språket var kommunikation, förlåt.

Twiist3d skrev 2008-11-07 11:00:41 följande:
    JAG tycker att det ser bättre ut.JAAAAAAAAAAAAAAAG!!!!Skriv så som du själv vill, och jag skriver som jag vill :)
  • Twiist3d
    Frantic skrev 2008-11-07 19:02:30 följande:
    Oj, jag trodde ditt syfte med det skrivna språket var kommunikation, förlåt.
    Haha herreguud asså :)
    Ja för jag är ju bara SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ BLÅÅÅÅÅÅÅST när jag skriver Lisa's.
    Just vad Sverige behöver.. En till präktig-maja på 30+ :)
  • Mossagti
    Twiist3d skrev 2008-11-09 15:19:55 följande:
    Haha herreguud asså :)Ja för jag är ju bara SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ BLÅÅÅÅÅÅÅST när jag skriver Lisa's.Just vad Sverige behöver.. En till präktig-maja på 30+ :)
    Du kanske inte är så blåst men du framstår helt klart som okunnig när du använder apostrof.
  • Twiist3d
    Kommandomamman skrev 2008-11-09 15:25:58 följande:
    Du kanske inte är så blåst men du framstår helt klart som okunnig när du använder apostrof.
    okunnig? JAG VET att det ska vara ´
    men jag använder '
    guuud gud :) präktigmajjor asså
  • Twiist3d

och anledningen till att jag vet det är att SKOLANS LÄRARE lärde mig det. Så isåfall så är det dom som är okunniga om det nu är fel :) i don't care.. orka sitta och påpeka folks fel i allt. Då har man verkligen inget liv..
    Oj........ Nu använder jag nu för många "punkter".. och citattecknen fel.. Polisanmäl mig :)

• Mossagti
    Twiist3d skrev 2008-11-10 13:11:32 följande:
    okunnig? JAG VET att det ska vara ´men jag använder ' guuud gud :) präktigmajjor asså

Du ska inte använda vare sig ´eller ' men om du nödvändigtvis måste använda något så använd då hellre en apostrof än en accent.

Och ja, det finns många okunniga lärare.

Och, nej, jag har inget bättre för mig än att engagera mig i dig I alla fall inte så länge du är i en språktråd och envisas med att göra fel
  • Frantic

Nej det skall inte vara accent. Om du skriver genitivform i engelskan så skall apostrof användas, gissar att det var vad din lärare menade. I svenskan används vare sig accent eler apostrof i ditt exempel.

Twiist3d skrev 2008-11-10 13:11:32 följande:
    okunnig? JAG VET att det ska vara ´men jag använder ' guuud gud :) präktigmajjor asså
Svar på tråden Skillnad mellan " " och ' '?