Inlägg från: Karisma |Visa alla inlägg
  • Karisma

luftvärmepump?

Nyfiken gul: hur mkt drar dem? Har du ngn koll på månaskostnad?

Vi funderar nämligen på att ha en i källaren då fjärrvärmen inte värmer ordentligt där.

/K

• Karisma

japp bara värme i källaren behöver ingen annanstans. Där äär det nog varmt.

ska inreda källaren men det är lite för kallt där nu, behöver åxå värme för att tvätten ska torka

• Karisma

karln har pratat om nga sånna åxå.

kan man inte ställa in den så den bara värmer källaren och inget mer? Det är alltid stängt till källaren och kommer fortsätta vara det. Det är inte öppna ytor i huset. Kan det ändå hjälpa med luftflyttare?

Vi har en fläkti taket i v-rummet, men den vispar ju bara runt luften.

just nu är det 16grader i källaren, vi har isolerat utsidan men isodränskivor.

/k

• Karisma

svärfar är elektriker.

har läst någonstans att lådan ute ska sitta lägre än den inne. fungerar ju inte om man ska ha den i källaren.

är ngt med dräneringsslang.

ska gå in och kika på de sidorna.

tack så mkt

• Karisma

var ska kondensslangen hänga då på insidan mot avlopp eller på utsidan ut mot gräsmattan?

Bör man ha den på en yttervägg eller kan den sitta i mitten av källaren? Var är bästa placeingen?

/K

• Karisma

vilken vägg?

fick för mig att det enbart ran vatten ur den om man kör ac.

Hur ska vattnet kunna komma ut om utedelen sitter högre än innedelen?

Det är 4rum i källaren, kommer den kunna pumpa värme runt källaren om vi sätter den i ena hörnet på huset?

• Karisma

Så man kan ha en dräneringsslang ute och en inne?

Jag skulle helst vilja ha den i tvättstugan då det finns avlopp där (+bäst flöde i källaren), men vill inte ha utedelen på den sidan av huset då det inte alls blir snyygt.

Svårt det där, antar vi får kontakta en återförsäljare och se vad de säger.

• Karisma

Ok, men hur ska kondensvattnet kunna vandra uppåt, det finns inte risk för isproppar på vintern då vattnet kan fastna i slangen? Just pga att utedelen sitter högre.

Lr?

• Karisma

jag har läst där och som jag förstår så borde man inte kunna ha dem i källare pga att det inte blir fall utåt + att de ska vara 15cm från taket.

Får prata med en återförsäljare, eller rättare sagt grilla honom/henne med alla mina miljoner funderingar.

Vill inte investera i ngt som inte blir bra i slutändan för oss, då blir det nog billigare att proppa källaren med fler element.

Tack för att du tog dig tid att svara.

/Kristina

• Karisma

Vi har fönster i källaren.

Karln försöker verligen sälja tanken att vi ska ha värmepump , jag är mer inne på fler element, han tycker det blir för dyrt.

Får se vilken lösning det blir, 16grader kan vi då inte ha i källaren.

• Karisma

Vad kul att höra att den fungerar bra.

Meddela gärna hur den fungerar under vintern ochhur mkt den kostar dig i månaden.

Då kanske det blir en pump för oss ändå.

/K

• Karisma

Har ni öppet mellan källare och resten av huset eller har ni sånna där värmeflyttare?

Svar på tråden luftvärmepump?