• Loppan11

Väldigt trött i svanken. Tips mot detta mottages gärna

Hej

Jag är snart i v 11 och är redan väldigt, väldigt trött i den nedre delen av ryggen, baken och svanken. Jag tränar genom promenader och enkel styrketräning någon gång i veckan.

Känner av detta hela tiden när jag går och även på natten.

Någon annan som har dessa problem så här tidigt? Som inte haft problem med ryggen innan graviditeten..

Vad gör ni för att förebygga/lindra smärtan?

Tack på förhand för hjälpen!

• Svar på tråden Väldigt trött i svanken. Tips mot detta mottages gärna
  • Juni 09

Jag har också ont i svanken då och då. Är i v 10. Tränar 2-3 ggr i v. Men har inget bra tips mer än att vila när det känns som värst.

• sunshine82

Jag har också ont i svanken/nedre delen av ryggen. Det är foglossningar. Det kan börja när som helst under graviditeten, och beror på hormoner man har i kroppen.

• Mamma till två mirakel

Det bästa du kan göra är att vänja dig belastningen kommer att förändras mkt nu på din ryggrad efs din bebis växer så man kan inte göra så mkt åt saken tyvärr...

(¯`°?.¸ ღ♥ Med ett Mirakel i magen v.32 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Kokkari

Jag kände också av ryggen en veva i ca vecka 10-11, då påpekade min observante pojkvän att jag hade ändrat kroppshållning och liksom börjat svanka mer och samtidigt kuta med övre delen av ryggen! Hade gått gradvis utan att jag tänkt på det. Efter det tänkte jag på att gå med rak rygg och inte svanka, man ska även ha lite anspänning i bukmusklerna. Blir lätt så att man bara "släpper ut" hela magen när man är gravid men det ska man alltså inte enl. sjukgymnasten på MVC. Värken försvann på några dagar och har varit bra sedan dess fram till ca v. 20 då jag började känna av ryggen igen och det var samma grej, hade glömt bort kroppshållningen! Nu har jag rätat på mig igen och är helt smärtfri.

När jag hade som ondast var det jätteskönt att vila med en varm vetekudde under ryggen.

Hoppas ni mår bättre snart!

• Lilla Lotta

Har också en väldigt ömmande rygg/svank. Kan vakna på natten, kan inte sitta still på jobbet osv. Varm vetekudde är ett "hett" tips.

• tre

Dra in svansen mellan benen sa min sjukgymnast för att få rätt hållning...
    Brukar ligga på rygg med fötterna i marken, så man sträcker ut svanken känns gott, sen är gravidyoga ett utmärkt sätt att bli stark i hållningen på.

• Loppan11

Slängde genast in vetekudden i micron och har legat med den vid svanken i en 45 minuter. Känns lite bättre. Foglossningssmärtor i v 11...det däremot låter inte kul. Men, men. Att ha en bebis i magen, det är underbart:)

• Kokkari

Tror inte du har foglossning, det får man inte förrän tidigast v. 14 fick vi lära oss på läkarutbildningen iaf. Innan dess finns det andra saker som kan göra ont, exv muskler i svanken pga ändrad hållning samt dragningar och sträckningar i de ligament som håller upp livmodern som ju växer i rask takt.

• fruganL

När jag hade ont i nedre delen av ryggen före graviditeten hittade jag den här sidan med lite enkla hemma-övningar. Två dagar senare och ryggen gjorde redan märktbart mindre ont.

Testa och se om det hjälper?

www.fothalsan.se/fotskada/ryggym.htm

• Fonzan

testa och ligg på rygg med benen högt upp, eller bara en tjock kudde under knäna...ingen övning direkt, men viloläge för ryggen

• JsL

snacka med din barnmorska om sjukgymnastik. av min sjukgymnast fick jag ett JÄTTEBRA bälte, först fick jag det lilla smala som inte är bredare än ett bilbälte ca 7 cm. men sen fick jag ett som är ca 30 cm som man kan sätta allt ifrån svanken ner på höfterna (jättebra om man har foglossning) så nu varvar jag mellan svanken och höfterna med bältet. Helt kalas är det!

Svar på tråden Väldigt trött i svanken. Tips mot detta mottages gärna