Soppor 0 points?
Nån som har goda recept på soppor och dyl. utan "points" eller med max 2 points? Jag måste ha något att äta när jag blir hungrig.......
Nån som har goda recept på soppor och dyl. utan "points" eller med max 2 points? Jag måste ha något att äta när jag blir hungrig.......
I biblioteket finns det ju hur många viktväktar kokböcker som helst, ja sku rekomendera att du går dit och lånar ett par så ser du!
Här kommer några som innehåller högst 2 points, e de nåt du blev intresserad av så säg så kan ja nog skriva in någo recept här:
Å, tackar och bockar för tipset !
O jag skulle gärna vilja ha recepten på;
Krämig blomkåls och broccolisoppa
Grönsakssoppa och
lätt grönsakssoppa
om du har lust att lägga ut
Yep ja skriver in dem medsamma! Kommer strax.. tar en tid att skriva bara
Här kommer mina bidrag - inte bara soppa, men ändå.
Pastaröra 0 point
1 burk krossade tomater
1 lök (röd eller purjo)
1 burk strimlade bambuskott
1 burk minimajs
1 burk champinjoner
oregano
salt och peppar
Ansa och strimla löken fint. Värm en kastrull till medelvärme och häll i 1 msk vatten. Fräs löken i vattnet i 2-3minuter. Häll i allt det andra, glöm inte kryddorna. Låt allt koka i ca 10minuter. Servera med pasta.
Förslag: Blanda ner lite strimlad skinka.
Mangoldsoppa
Ca 10 blad mangold
3 morötter
1 kålrot
1 purjolök
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
basilika
Skär bort stjälkarna från mangolden. Strimla stjälkarna i cm tjocka bitar. Skala och skär morötterna och kålroten i cm-tjocka bitar. Ansa och strimla purjon. Värm upp kastrullen till medelvärme. Häll i 2dl vatten. Häll i alla grönsaker. (Inte mangoldbladen) Låt småputtra i några minuter. Häll på resten av vattnet och buljongtärningarna och basilika efter smak. Låt koka i 10 minuter. Undertiden strimlar du mangoldbladen i 3cm breda remsor. Lägg bladen i en hög. Rulla ihop högen till en tajt korv och skär i skivor. Lägg ner bladen i soppan och låt koka i 5-8minuter. Tag från plattan och låt soppan stå i några minuter.
Champinjonröra 0 point
7-8 champinjoner
1-2 paprikor
1 lök (röd lök eller purjolök)
3 tomater (gärna lite hårda)
basilika (gärna basilikatärning, liknar buljongtärning.)
salt peppar
Skär svampen i bitar och lägg den i en medelvarm stekpanna modell större. Låt champinjonerna bryna ut allt vatten och sedan ligga där till allt vatten kokat in i igen. Ha medelvärme på pannan hela tiden. Under tiden rensas och hackas löken fint. Rensa och skär paprikan i mindre bitar. När svampen kokat ihop så lägger du ner paprikan och löken och kryddorna. Låt alls gojsa ihop ca 5-10 minuter. Du kan hälla på ½ dl vatten om du vill. Under tiden delar du tomaterna i sex delar. När allt verkar klart (känn på paprikan) så lägger du tomaterna och rör snabbt ner dom. Låt stå utan att röra i 3 minuter. Rör sedan igenom allt och det är klart.
Förslag: Servera med pasta.
Rör ner en burk tonfisk.
Servera med kall tonfisk och pasta.
Rör ner lite chilisås och servera med ris.
Oj Jennie! Ja som älskar pasta så låter det där ju mumsigt!!
Härliga recept!!! *springer till affären*