• Linda365

Äta före eller efter träning?

Ska man äta middagen någon timma innan träningen eller ska man äta middag 1 timma efter? Vad är bäst? Jag tränar på kvällarna.

• Svar på tråden Äta före eller efter träning?
  • Lincon

Alla säger olika så det kanske du borde känna efter själv, vad som passar dig bäst? Själv äter jag alltid före, eller jag äter runt 17-17.30 och sedan inget mer. Tränar jag ett pass kl 17.00 t.ex. vilket är sällan så äter jag såklart kl 18.00 när jag är hemma men oftast tränar jag efter sista måltiden.

• Vickan I

Jag brukar äta något litet innan träning för energin och sedan middag efter. Speciellt om jag tränat styrketräning eller längre löpning då kroppen verkligen behöver mat/energi/protein för att kunna återhämta sig och musklerna växa.

google it goddammit!!!!
  • Vickan I

Men en timme som du säger brukar väl vara lite på gränsen i tid för maximal upptagning iofs...Kanske kan dricka en proteindrink eller ngt annat direkt efter träningen, om du tränat hårt vill säga.

Men som Lincon säger så finns det en massa olika råd om vad som anses bäst...

google it goddammit!!!!
  • ric69
    Linda365 skrev 2008-11-05 17:03:16 följande:
    Ska man äta middagen någon timma innan träningen eller ska man äta middag 1 timma efter? Vad är bäst? Jag tränar på kvällarna.
    Jag tycker du ska äta en grov macka med makrill någon timme innan träning och äta middagen när du tränat klart.
    Då ska du äta ca 50 gram kolhydrater, grönsaker och ca 100-150 gram kyckling/kalkon/tonfisk/anka/struts
  • BadMan
    Linda365 skrev 2008-11-05 17:03:16 följande:
    En middag du ätit en timme före träning har inte ens lämnat magsäcken, och där ger den ingen energi, utan är bara en belastning.
    Ät middagen direkt, eller så snart du kan efter träningen istället.

En gainer (maltodextrin+vassle) direkt innan passet däremot,lämnar magsäcken snabbt och ger energi under passet och stimulerar nybildning av muskelprotein efter passet.

Under träning omdirigeras mer blod till musklerna, och då blir det dragkamp mellan muskler och mage, och magen kan få så lite som bara 20% av den blodtillförsel den vanligtvis behöver för matsmältningen.

The rule of thumb for eating before exercise is to allow 4 hours for a big meal (about 1,200 calories), 2 hours for a light meal (about 600 calories), and an hour or less for a snack (about 300 calories).
  • Lincon
    BadMan skrev 2008-11-07 08:35:56 följande:
    The rule of thumb for eating before exercise is to allow 4 hours for a big meal (about 1,200 calories), 2 hours for a light meal (about 600 calories), and an hour or less for a snack (about 300 calories).
    Shit pommes frittes! 1200 kcal är ung en hel dagsranson för mig! Mina middagsmål ligger på ca 300 kcal....... *LOL*
  • BadMan
    Lincon skrev 2008-11-07 13:38:07 följande:
    Shit pommes frittes! 1200 kcal är ung en hel dagsranson för mig! Mina middagsmål ligger på ca 300 kcal....... *LOL*
    Hehe... En middag för mig ligger på 1300-1500kcal. Totalt kcal/dag ligger på 3800kcal för mig.

Men jag håller självklart med dig om att det är otroligt individuellt hur många kalorier en middag är.

Jag håller även med om att 600kcal inte är ett light meal för en normalbygd Svensson.
    Dubbel whopper och mellan strips är 1200kcal. Mkt eller lite mat? Tjae..för mig skulle det funka som lunch ibland
  • Mellanmjölkens land

Det beror väl lite på när du tränar. Om det är tidigt på kvällen så ät ett mellanmål innan/under eftermiddagen. Om det är senare så gör tvärt om.

Jag tränar 19:30-21 och då äter jag kvällsmat vid ca 18:00-18:30. Lite får man ju tänka på vad man äter så att maten inte ligger som en klump i magen men det brukar funka bra. Är i alla fall så hungrig när jag kommer hem att jag måste äta något och alternativet är massor med mackor för att inte svimma under träningen :-P

• sweetpea

Jag tränar på eftermiddagen, oftast vid fyratiden, och har kommit fram till att det som passar mig bäst är en mindre lunch vid tolv, följd av ett ordentligt mellanmål vid två. Efter träningen blir det en banan, direkt, och så middag när jag kommer hem.

• ric69

Badman skriver: En gainer (maltodextrin+vassle) direkt innan passet däremot,lämnar magsäcken snabbt och ger energi under passet och stimulerar nybildning av muskelprotein efter passet.

En gainer är en återhämtningsprodukt som ger dig allt du behöver för maximal viktökning, energiinlagring, muskelutveckling samt återhämtning! Denna rekommenderar jag inte till tjejer/kvinnor som vill gå ner i vikt.

En rättelse!!!!!! jag skrev:
    "Jag tycker du ska äta en grov macka med makrill någon timme innan träning och äta middagen när du tränat klart.
    Då ska du äta ca 50 gram kolhydrater, grönsaker och ca 100-150 gram kyckling/kalkon/tonfisk/anka/struts"

Du ska naturligvis äta denna ca 2 timmar innan träning. Den grova mackan och makrillen ger dig rätt energi till passet!

Jag tycker middagen ska komma efter passet och innehålla enligt min citat!!

Rickard

• BadMan
    ric69 skrev 2008-11-10 20:45:44 följande:
    Badman skriver: En gainer (maltodextrin+vassle) direkt innan passet däremot,lämnar magsäcken snabbt och ger energi under passet och stimulerar nybildning av muskelprotein efter passet.En gainer är en återhämtningsprodukt som ger dig allt du behöver för maximal viktökning, energiinlagring, muskelutveckling samt återhämtning! Denna rekommenderar jag inte till tjejer/kvinnor som vill gå ner i vikt.En rättelse!!!!!! jag skrev: "Jag tycker du ska äta en grov macka med makrill någon timme innan träning och äta middagen när du tränat klart.Då ska du äta ca 50 gram kolhydrater, grönsaker och ca 100-150 gram kyckling/kalkon/tonfisk/anka/struts"Du ska naturligvis äta denna ca 2 timmar innan träning. Den grova mackan och makrillen ger dig rätt energi till passet!Jag tycker middagen ska komma efter passet och innehålla enligt min citat!!Rickard
    Jag ser ingenting om att ts skall gå upp, eller ner i vikt. Vart skriver hon det?

Jag skriver att en större måltid innan ett träningspass inte är en bra idé, förutom OM något en Maltodextrin/Aminosyrelösning i direkt samband med träningen.

Jag har inte på något vis rekomenderat någonting, förutom att inte äta en brakmiddag timmarna innan träningspasset.

Men om vi skall gå in på detta med "gainern", så är det inget hokus-pokus. Vassle är mjölkets (snabba)protein och maltodextrin är majs/potatisstärkelse som lämnar magsäcken mkt snabbt.
    Ett gympass sätter igång muskelnedbrytningen. För att omvandla detta till en possitiv proteinsyntes behövs protein tillföras.

Snabba kolhydrater minskar muskelnedbrytning, håller blodsockernivåerna uppe, ökar prestationsfömågan och sparar glykogenreserver till slutet av passet. Mest användsbart under längre konditionspass, men att tillföra kolhydrat under styrketräning minskar katabola faktorer.
    ...dessutom så frisätter kroppen glukagon under normala omständigheter vid fysisk aktivitet av intensivare slag. Detta medför fettfrisättning för att möta det ökade energibehovet hos musklerna. Är fettfrisättningen väl inledd sker det ingen samtidig fettinlagring.

En gainer tas aldrig vid annat tillfälle än direkt innan/efter träningspasset, och kan tas av personer även om de vill gå ner i vikt, om dagens totala energiintag inte blir högre än dagens totala energiförbränning. MEN, för en person som inte räknar kalorier, har ingen koll på hur mkt energi som stoppas i munnen rekomenderar jag ingen gainer.
    Då rekomenderar jag en måltid så snabbt som möjligt direkt efter träningen.
    Cirka 0.8 - 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt brukar vara lagom; ju hårdare och längre pass, och ju större muskelgrupper du tränat, desto högre siffra.
    Vilken mängd protein som är bäst är inte känt, men 0.3-0.5 gram per kilo kroppsvikt är normala siffror och säkert mer än tillräckligt.

• ric69

Jag tycker inte man ska blanda in tillskott
    om inte det är på tävling/elitnivå. Kosten
    ger samma effekt som pulver i detta fallet.

Mammalediga och andra mammor har inte råd att lägga ut över
    300-700 kr på en burk/påse tillskott som varar i ca 30 dagar!

Ett större kostintag är mindre bra innan träning!

DU presenterar tillskott som kostar skjortan och slipsen
    för oss killar och dessa tittar knappt kvinnor på, om
    dom inte är på elitnivå etc.

Ditt inlägg är bra annars, men jag tycker inte att gainer
    är något såvida det inte handlar om intensiv muskelbygge från kvinnor/tjejers sida! Gainer handlar om viktuppgång med
    bra sammansatt näring i pulverform.

Detta är bara min åsikt! Dina tillskott kan kosta över 1000
    kr i månaden!

Ett sådan portion av gainer beroende
    på vilket märke kan innehålla per 100 gram:

kolhydrater: 67 gram
    protein: 20 gram
    fett: 2 gram

Då blir intaget av kolhydrater över 100-120 gram
    för det krävs ca 3 skopor.
    Helt onödigt att ta detta tillskott, när

en burk tonfisk, ca en dl broccoli och en avokado
    ger samma näringsinnehåll.

Jag tycker inte man ska blanda in gainers när
    det gäller tjejer/kvinnor på amatörnivå som
    tränar för olika anledningar. Då räcker det
    med vanligt kost, men ev. ett vanligt proteinpulver
    om situationen kräver detta.

Rickard

• BadMan
    ric69 skrev 2008-11-11 12:52:56 följande:
    Jag tycker inte man ska blanda in tillskottom inte det är på tävling/elitnivå. Kostenger samma effekt som pulver i detta fallet. Mammalediga och andra mammor har inte råd att lägga ut över300-700 kr på en burk/påse tillskott som varar i ca 30 dagar!Ett större kostintag är mindre bra innan träning! DU presenterar tillskott som kostar skjortan och slipsenför oss killar och dessa tittar knappt kvinnor på, omdom inte är på elitnivå etc.Ditt inlägg är bra annars, men jag tycker inte att gainerär något såvida det inte handlar om intensiv muskelbygge från kvinnor/tjejers sida! Gainer handlar om viktuppgång medbra sammansatt näring i pulverform.Detta är bara min åsikt! Dina tillskott kan kosta över 1000kr i månaden! Ett sådan portion av gainer beroendepå vilket märke kan innehålla per 100 gram:kolhydrater: 67 gramprotein: 20 gramfett: 2 gram Då blir intaget av kolhydrater över 100-120 gramför det krävs ca 3 skopor. Helt onödigt att ta detta tillskott, nären burk tonfisk, ca en dl broccoli och en avokadoger samma näringsinnehåll.Jag tycker inte man ska blanda in gainers närdet gäller tjejer/kvinnor på amatörnivå somtränar för olika anledningar. Då räcker detmed vanligt kost, men ev. ett vanligt proteinpulverom situationen kräver detta.Rickard
    Missar du det jag skriver?
    Jag har inte rekomenderat någon gainer till någon.
    jag skrev att en gainer är vad som går bra i samband med träningspasset. Annat är med tanke på den magsäckstömningshastighet vi människor har inte att föredra innan träningspasset.
    Jag är (fortfarande, och alltid varit) fullt medveten om att det är absolut fullt tillräckligt med vanlig lagad mat.

Att äta oraffinerad vanlig kost är A och O.

Längre än så var jag inte på väg att gå i samtalet när det gäller "gainer".
    Men eftersom du sedan hakat upp dig på den skrev jag sedan mer utförligt vad en gainer är, varför man tar den, när man isf skall ta en sådan, hur doseringen bör vara.

Jag har ALDRIG aldrig förespråkat eller försökt uppmuntra någon om att köpa kosttillskott till okända personer jag inte vet någonting om på internet.

Men som jag också skrev innan är en gainer inte mer konstigt än mjölk och majs i pulverform, enkelt förklarat.
    En gainer ger ingen näring, den ger energi iform av kolhydrater och protein.
    Man går inte upp mer i vikt av en gainer, än vad man gör av samma kalorimängd annan föda.

Mina kosttillskott kostar mig 150kr/månad. Inte 1000kr...
    Och jag tar en egenkomponerad "gainer" i samband med mina träningspass : Vassle + Maltodextrin.
  • ric69

Gainer är en återhämtningsprodukt som ger dig allt du behöver för maximal viktökning, energiinlagring, muskelutveckling samt återhämtning! Innehåller 67% kolydrater och 24% protein.

Detta är bra till dig, men inte till kvinnor på amatörnivå!
    De flesta tjejer tränar inte för muskelbygge!

Svar på tråden Äta före eller efter träning?