Äta före eller efter träning?
Ska man äta middagen någon timma innan träningen eller ska man äta middag 1 timma efter? Vad är bäst? Jag tränar på kvällarna.
Ska man äta middagen någon timma innan träningen eller ska man äta middag 1 timma efter? Vad är bäst? Jag tränar på kvällarna.
Alla säger olika så det kanske du borde känna efter själv, vad som passar dig bäst? Själv äter jag alltid före, eller jag äter runt 17-17.30 och sedan inget mer. Tränar jag ett pass kl 17.00 t.ex. vilket är sällan så äter jag såklart kl 18.00 när jag är hemma men oftast tränar jag efter sista måltiden.
Jag brukar äta något litet innan träning för energin och sedan middag efter. Speciellt om jag tränat styrketräning eller längre löpning då kroppen verkligen behöver mat/energi/protein för att kunna återhämta sig och musklerna växa.
Men en timme som du säger brukar väl vara lite på gränsen i tid för maximal upptagning iofs...Kanske kan dricka en proteindrink eller ngt annat direkt efter träningen, om du tränat hårt vill säga.
Men som Lincon säger så finns det en massa olika råd om vad som anses bäst...
Det beror väl lite på när du tränar. Om det är tidigt på kvällen så ät ett mellanmål innan/under eftermiddagen. Om det är senare så gör tvärt om.
Jag tränar 19:30-21 och då äter jag kvällsmat vid ca 18:00-18:30. Lite får man ju tänka på vad man äter så att maten inte ligger som en klump i magen men det brukar funka bra. Är i alla fall så hungrig när jag kommer hem att jag måste äta något och alternativet är massor med mackor för att inte svimma under träningen :-P
Jag tränar på eftermiddagen, oftast vid fyratiden, och har kommit fram till att det som passar mig bäst är en mindre lunch vid tolv, följd av ett ordentligt mellanmål vid två. Efter träningen blir det en banan, direkt, och så middag när jag kommer hem.
Badman skriver: En gainer (maltodextrin+vassle) direkt innan passet däremot,lämnar magsäcken snabbt och ger energi under passet och stimulerar nybildning av muskelprotein efter passet.
En gainer är en återhämtningsprodukt som ger dig allt du behöver för maximal viktökning, energiinlagring, muskelutveckling samt återhämtning! Denna rekommenderar jag inte till tjejer/kvinnor som vill gå ner i vikt.
En rättelse!!!!!! jag skrev:
"Jag tycker du ska äta en grov macka med makrill någon timme innan träning och äta middagen när du tränat klart.
Då ska du äta ca 50 gram kolhydrater, grönsaker och ca 100-150 gram kyckling/kalkon/tonfisk/anka/struts"
Du ska naturligvis äta denna ca 2 timmar innan träning. Den grova mackan och makrillen ger dig rätt energi till passet!
Jag tycker middagen ska komma efter passet och innehålla enligt min citat!!
Rickard
Jag tycker inte man ska blanda in tillskott
om inte det är på tävling/elitnivå. Kosten
ger samma effekt som pulver i detta fallet.
Mammalediga och andra mammor har inte råd att lägga ut över
300-700 kr på en burk/påse tillskott som varar i ca 30 dagar!
Ett större kostintag är mindre bra innan träning!
DU presenterar tillskott som kostar skjortan och slipsen
för oss killar och dessa tittar knappt kvinnor på, om
dom inte är på elitnivå etc.
Ditt inlägg är bra annars, men jag tycker inte att gainer
är något såvida det inte handlar om intensiv muskelbygge från kvinnor/tjejers sida! Gainer handlar om viktuppgång med
bra sammansatt näring i pulverform.
Detta är bara min åsikt! Dina tillskott kan kosta över 1000
kr i månaden!
Ett sådan portion av gainer beroende
på vilket märke kan innehålla per 100 gram:
kolhydrater: 67 gram
protein: 20 gram
fett: 2 gram
Då blir intaget av kolhydrater över 100-120 gram
för det krävs ca 3 skopor.
Helt onödigt att ta detta tillskott, när
en burk tonfisk, ca en dl broccoli och en avokado
ger samma näringsinnehåll.
Jag tycker inte man ska blanda in gainers när
det gäller tjejer/kvinnor på amatörnivå som
tränar för olika anledningar. Då räcker det
med vanligt kost, men ev. ett vanligt proteinpulver
om situationen kräver detta.
Rickard
Gainer är en återhämtningsprodukt som ger dig allt du behöver för maximal viktökning, energiinlagring, muskelutveckling samt återhämtning! Innehåller 67% kolydrater och 24% protein.
Detta är bra till dig, men inte till kvinnor på amatörnivå!
De flesta tjejer tränar inte för muskelbygge!