• 1111

Borgerlig vigsel först, sedan kyrkbröllop..?

Min kille har friat. Vi bor ännu inte ens ihop!! Men vi ska gifta oss borgerligt nu bara för att vi är så enormt kära i varandra!! Vi kommer att leva på distans ett tag till innan han fixat jobb och sånt här.

MEN, det finns ju alltid ett men. Jag vill ha ett stort kyrkligt bröllop, vilket han också vill! Och det kommer vi att ha sen. Om några 2-3 år typ.

Har du gjort något likande? Först gift dig borgerligt för att sedan ha stort kyrkobröllop, antingen pga brist på pengar eller pga andra anledningar.

Berätta gärna!!

Tänker också att bröllopsgästerna kanske kommer känna sig snopna om vi smyggifter oss först så snopna att dom inte tycker det är kul att komma på "stora bröllopet" sen...

Eller?

ÄKTENSKAPSFÖRORD: Jag är betydligt mkt rikare än min kille, han vill att vi skriver äktenskapsord, för min trygghet. Vad är det viktigaste att ta med? Bostadsrätten och sparpengar? Ska man även baka in möblemang och andra inventarier. Hur ar ni gjort?

Är det vanligt att man skriver äktenskapsförord?

Om vi INTE gör det? Vad händer då med våra skulder tex. Om vi skiljer oss, blir jag ansvarig för hans skulder och vice versa..?

• Svar på tråden Borgerlig vigsel först, sedan kyrkbröllop..?
  • sophiie

kan bara svara om vigseln. Ni kan förnya era löften i kyrkan efter ett par år!

• Meli

Jag känner två par som gjort liknande, ett med borgerlig och ett med minivigsel, utan speciella kläder i deras barndop.

Ingen av dem har kommit till skott med det stora bröllopet.

Nu är det ju upp till dig, men förstår inte varför du vill gifta dig innan ni ens bor ihop. Du är ju "bara" kär. Risken är ju enorm att det kanske inte håller, när ni inte känner varandra....

Varför inte förlova er nu, då han ju har friat, och sen gifta er med ett stort bröllop om några år.

Men du gör ju klart som du vill.

Kram

• 1111
    sophiie skrev 2008-11-05 20:51:24 följande:
    kan bara svara om vigseln. Ni kan förnya era löften i kyrkan efter ett par år!
    Måste man vänta "ett par år" eller?
  • Tryffeldröm

Om du vill skydda det som är ditt nu innan ni gifter er, är ett äktenskapsförord en jättebra idé! Min man sa likadant innan vi gifte oss vad det gäller mitt hus; det är ditt och ska så förbli så vi måste skriva ett äktenskapsförord (vilket jag redan var inne på, men det är så mycket enklare att ta upp det när det är den "fattige" i förhållandet som tar upp det).

Vid skilsmässa eller dödsfall i ett äktenskap delas allt som inte är enskilda tillgångar jämnt upp. Alltså blir bostadsrätten till hälften hans, om ni inte har äktenskapsförord. Vilket ju kan leda till att du kanske måste flytta, om du inte har råd att köpa ut honom för halva värdet av den. Detsamma gäller alla saker som du äger nu och vill behålla som dina efter en äktenskapsskillnad.

Skulder är och förblir alltid ens egna, både under och efter äktenskapet, men om din partner har väldigt mycket av den varan och bostadsrätten till hälften blir hans om ni skiljer er, får han använda det värdet att betala sina skulder med (om du förstår vad jag menar).

Ett bra tips är att gå till biblioteket och låna en bok inom ämnet. Det finns flera som är jättebra och utan att vara tunglästa. Där ser du också hur du ska utforma äktenskapsförordet så det blir juridiskt korrekt.

Lycka till!

• 1111

TACK det var utförligt beskrivet. Ska genast kolla upp detta.

• Kjell2

Är du gift borgerligt kan du inte gifta dig formellt i kyrkan senare. Däremot finns det en akt i kyrkan som kallas "Välsignelse över ingått Äktenskap". Den akten påminner till 95% om en vigselakt. Ingen, utom de som verkligen är insatta, upptäcker skillnaden.

Hur era nära och kära kommer uppfatat det kan jag inte svara på.

Om ni har stora skillander i era personliga ekonomier kan ett äktenskapsförord vara en bra idé. Ett tips är att ni pratar med en familjejurist för att få det riktigt och som ni vill.

Är ni gifta och skiljer er kommer var och en behålla sitt som grund. Däremot skall ni, om ni inte har äktenskapsord eller det jämkas, gå därifrån med lika mycket.

Exepel 1:
    Du:
    Sommarhus +100 000 kr
    På banken +100 000 kr
    CSN -150 000 kr
    SUMMA du: +50 000 kr

Han:
    Skulder -200 000 kr
    Bil +200 000 kr
    Klocka +50 000 kr
    SUMMA han + 50 000 kr

Resultat: Var och en behåller sitt.

Exempel två

Du:
    Sommarhus +100 000 kr
    På banken +100 000 kr
    CSN -150 000 kr
    SUMMA du: +50 000 kr

Han:
    Skulder -200 000 kr
    Klocka +50 000 kr

SUMMA han - 150 000 kr

Resultat: Familjen förmögenhet: -100 000 som ska delas på två, dvs -50 000 kr var. Du skall alltså ge honom 100 000 kr på något sätt.

/Kjell

• sophiie
    1111 skrev 2008-11-07 00:19:48 följande:
    Måste man vänta "ett par år" eller?
    Jag svarade på TS. Hon sa att de ville gifta om sig om 2-3 år
  • sophiie
    sophiie skrev 2008-11-07 19:28:40 följande:
    Jag svarade på TS. Hon sa att de ville gifta om sig om 2-3 år
    Förlåt du var ju TS, och jag svarade på din fråga.. sorry

tror inte att man måste vänta ett par år, men du skrev 2-3år i ditt inlägg så jag utgick ifrån detta
  • 1111

Ok äktenskapsförord blir ju ett måste då. Det är mer han som vill ha det så och det är ju skönt att förslaget kommer från den fattige.

Kjell - kan du beskriva mer skillnaden på välsignelsen. Det finns ju dom som gifter sig med samma man två ggr är inte det samma sak? Det handlar mer om att få vara i kyrkan med många gäster så själva akten har inte så stor betydelse.

Sophiie - tack. Men jag tänkte först att man var tvungen vänta. Hehe. Sorry.

• annbom

Jag tycker att du ska vända dig till en präst så får du ´veta exakt hur akten skiljer sig i förhållande till en vanlig vigselakt.

Att skriva ett äktenskapsförord själv är mycket riskabelt. Att läsa i en bok är inte det samma som att få hjälp av en som har en universitetsutbildning och erfarenhet av ämnet. Jag tror inte att någon skulle komma på tanken att operera blindtarmen efter en bok. Ett äktenskapsförord kommer att ha en stor ekonomisk betydelse vid en ev skilsmässa. Den tanke man hade när man skrev kan ha fått en helt annan betydelse vid skilsmässan och slå väldigt fel mot den svagare parten.

Svar på tråden Borgerlig vigsel först, sedan kyrkbröllop..?