I skaffa hundtankar, tips på bra familjehund?
Vi funderar på att skaffa hund. Och det är värkligen inte lätt att välja. Det finns ju så många raser.
Vi vill ha en snäll familjehund eftersom vi har barn. Vad har ni för hundar?
Vi funderar på att skaffa hund. Och det är värkligen inte lätt att välja. Det finns ju så många raser.
Vi vill ha en snäll familjehund eftersom vi har barn. Vad har ni för hundar?
Först och främst... Hunden blir vad du gör den till! Oavsett ras!
Sen kräver olika raser olika mycket...
Har ni haft hund förut? Hur pass hundkunniga är ni?
Jag är uppvuxen med hundar och har nu min första egna hund - en boxer hane på 4år. Världens härligaste hund med en massa humor och med glimten i ögat. Han är en hund med "lagom" mycket drifter vilket gör att han passar alldeles ypperligt bra både som min tävlingshund och som familjehund. Vi har en liten pojk på 1,5år och de är världens underbaraste kompisar!
Hej Lyndi!
Själv har jag ingen vana alls, men däremot är min sambo uppvuxen med hund. Ja du har helt rätt i att hunden blir vad du gör den till.
Att äga hund är ju (som din sambo säkert redan vet) en livsstil. Det kräver ju mycket engagemang och tid. Sen i vilken dos beror ju som sagt lite på ras.
Vill man ha en lite lugnare hund, så bör man inte välja boxer. Jag vet inte alls vad du är ute efter för strl på hund heller, men den första rasen jag fick fram i huvudet när jag läste ditt forumsinlägg var Cavalier king charles spaniel. En godtrogen hund som är "lagom mycket" för en barnfamilj.
Vill ni ha en hund som kräver mycket eller mindre med motion? Vill ha en hund med mer eller mindre pälsvård Vilket kön har ni tänkt er?
Lyndi - hehe du gör reklam för boxer du Ja jag ska absolut kolla upp lite info o så om den rasen. Annars var jag inne lite på Australien Shepherd förut , men om jag förstod det rätt så är den nog rätt så krävande. Det stog nånstans att den behöver v väldigt mycket stimulans.
Rogg - jag kan tänka mej en hund som behöver rejäl motion. Älskar att gå mycket. Inte så jättemycket pälsvård.Kön vet jag inte än.
Precis så som jag skrev: "Hunden blir vad du gör den till." Man formar ju sin egen individ! Jag är helt övertygad om att min boxer hade kunnat vara totalt urflippad hos "fel" person. Vissa människor passar olika bra med olika hundar. Både rasmässigt och individsmässigt.
Aussien är en vallare och kräver en hel del stimulans. (Helst i form av vallning.) Vill ni ha en hund av mer "familjgärt" slag så ska ni nog rikta in er på nåt annat... Kanske ska du låna/köpa en hundrasbok och läsa lite om de olika raserna?