• Karneol

Vad äta till risotto?

När jag har sett risotto-trådarna så har jag blivit sugen på det. Jag har några gånger gjort en risotto med champinjoner och broccoli, och den har blivit jättegod. Men jag inte kommit på något gott att äta till den. Har ni några förslag?

• Svar på tråden Vad äta till risotto?
  • Kenzie

Jag tycker att den fungerar utmärkt som ensamrätt men en blodig köttbit är aldrig fel. Det fungerar egentligen till det mesta. Parmalindad kycklingfilé fylld med getost. Marinerade och stekta portabellosvampar.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • mooogn

Kycklingen och svamparna skulle jag också tipsa om. Det går ju även att göra en skaldjursrisotto
  • Mamma S

Jag brukar göra risotto med ris, gul lök, champinjoner, majs, ärtor, paprika. Vi äter den med en grönsallad till, riktigt gott om man som vi gillar vegetarisk mat. Ett gott bröd är också gott till.

• mooogn
    Mamma S skrev 2008-11-05 22:57:26 följande:
    Jag brukar göra risotto med ris, gul lök, champinjoner, majs, ärtor, paprika. Vi äter den med en grönsallad till, riktigt gott om man som vi gillar vegetarisk mat. Ett gott bröd är också gott till.
    Det låter som en svensk risotto. Men jag kanske har fel Fundersam
  • Mumu

Bland det bästa jag vet till risotto: Kycklingfiléer som fylls med en massa av färsk basilika, soltorkade tomater och marinerade vitlöksklyftor som mixats ihop. Baconlindas och steks på i panna en stund innan de steks färdigt i ugnen. Balsamicosås och nån varm grönsak till.

Bäst just nu: Wii Fit!
  • Mumu

Fast då gör vi en "neutral" risotto, alltså bara smaksatt med schalottenlök, olja, smör, vin och parmesan. I princip.

Bäst just nu: Wii Fit!
  • Karneol

Tack för svaren!
    Fyllda kycklingfiléer låter jättebra. Det får det bli!

• Gurkburken

När jag gör en helt "netutral" risotto så brukar jag servera ugnsrostade grönsaker till.
    Ett gott bröd eller bruschetta med tomater är också gott.

När jag gör tex. risotto med sparris eller "Risi e Bisi" (en slags risotto med ärtor och fläsk) så serverar jag bara färska tomater i klyftor och ett gott bröd till.

Svar på tråden Vad äta till risotto?