• Frezalo

Karlstad förlossning

Heej!
    Är oxå beräknad i januari och bor i Karlstad, men väljer att åka till Karlskoga.

Har inte hört nånting negativt om Karlstad, men det faktum att bm togs bort från patienthotellet gjorde att jag inte hade så svårt att bestämma mig.

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • Frezalo
    ilgott skrev 2008-11-14 22:07:33 följande:
    Det var faktiskt igen skillnad på att ha bm där eller inte.När LIam föddes fanns BM där men inte när Neo kom.Var det något man undrade över kunde man ringa ner till eftervårdmottagningen eller direkt till förlossningen
    För mig känns det inte så lockande att ligga på patienthotellet öht. Har blivit bortskämd med Karlskoga.
  • Frezalo
    Widgren skrev 2008-11-15 07:44:24 följande:
    Svar på #21Hej! Åh va roligt!! Vilken dag är du beräknad till? Jag själv kan ju även föda i feb eftersom jag är beräknad till 27 januari. Har du barn sen tidigare? Jaha, karlskoga.. Har inte änns funderat på att man kan få välja... har mest accepterat att hamna på karlstad sjukhus.. =)
    Jag är beräknad till 22, men inställd på ett par veckor till. Det här blir mitt fjärde barn och alla är födda i Karlskoga.
    De har fortfarande en "riktig" bb-avd där det bara finns nyblivna mammor, istället för ett patienthotell. Där finns alltid nån personal strax utanför dörren, och alla jag varit i kontakt med har varit jättetrevliga. De två sista gångerna har de känt igen mig och sagt "nejmen hej, är du här igen!" .
    De har inte så sterila förlossningsrum som i Karlstad, utan är mer hemmakänsla över det hela.
    På bb-avd finns det ett flertal dubbelrum där man ligger två och två samt två familjerum med dubbelsäng, där pappan sover kvar.
    Kan verkligen rekommendera dig att iaf gå på studiebesök där, så du får se hur det ser ut.
  • Frezalo

Ska tillägga att det inte är samma "press" att åka hem tidigt som det är på många andra sjukhus. De ser gärna att man stannar till det är dags för PKU-provstagning, dvs tre dygn, men man får ju naturligtvis åka hem tidigare om man vill. Jag har tyckt det har varit skönt bara att VETA att man är välkommen att stanna så länge man känner för.

• Frezalo
    MaryD skrev 2008-11-19 14:01:04 följande:
    Kommer precis från en tråd om hemgång från BB. Hur har ni upplevt det på BB i Karlstad? Jag har inte legat där sen 2002 då min son föddes och fick då känslan av att de ville att man skulle "packa sig därifrån" så snart så möjligt (möjligt att jag bara inbillade mig det). Men hur är det nu? Hur har ni upplevt det? Känner man sig välkommen att ligga kvar?
    Finns ingen vanlig bb-avdelning i Karlstad. Om man haft en komplikationsfri förlossning får man ligga kvar på patienthotellet, men from 080101 finns det inga bm där.
  • Frezalo

Efter 6 timmar görs en sk hemgångskontroll och om allt är ok så får man åka hem. De där 6 timmarna är nån magisk gräns för att inte sjukhuset ska stå ansvarigt om något skulle gå på tok.

• Frezalo

Menar att man måste stanna 6 timmar eftersom de flesta komplikationer som kan uppstå EFTER en fl kommer inom den tiden, och då är man fortfarande kvar på lasarettet. Man får gå hem tidigare om man vill, men då får man skriva på ett papper om att sjukhuset frånsäger sig allt ansvar om något skulle bli galet.

• Frezalo
    MaryD skrev 2008-11-20 21:07:24 följande:
    Ha ha ha! Jag trodde du menade tvärtom: Att de vill få iväg en fort efter dessa sex timmar för att sedan slippa ta ansvar för de komplikationer som kan uppstå efter det Shit, du höll på att få mig att föda i nåt annat land
    Nja, svenska sjukvården har inte sjunkit RIKTIGT så lågt... än...
Svar på tråden Karlstad förlossning