• Leica

Skall man kunna läsa innan 1:an?

Min son läser inte heller än och det är ingen oro från skolan alls ang det. Han har inte heller varit jätteintresserad av det tidigare, men nu är han det och vi jobbar på det.
    Jag fick höra att skolan inte brukar fundera speciellt mycket alls på barn i ettan som inte läser förrän man nåt sportlovet på vårterminen. Då börjar man se över vad det kan bero på och om extra resurser eller nån utredning kan behövas.

• Leica

Ska tillägga att min son fyller 7 om en vecka ungefär så båda våra barn är födda sent på året också

• Leica

Man ska ta dem när de är små skrev 2008-11-06 13:21:56 följande:

Brukar du läsa sagor för barnet vid läggdags? Tycker det är mycket bra om man vänjer barnet vid läsning redan vid ung ålder så blir han klokare när han blir stor.
    ja det är bra och det har vi gjort sen sonen var jätteliten. Jag älskar böcker och sonen älskar att lyssna på dom! Men därifrån till att vilja läsa själv har inte varit helt självklart
  • Leica
    Lusen31 skrev 2008-11-07 10:52:51 följande:
    Vår son är 7 år han har snart knäckt läskoden. Vissa barn kunde läsa i 0:an. Detta är så olika min son tycker matte är roligare. Ta det med en nypa salt vad hans lärare säger det kommer. Är hans lärare ung eller gammal? Dom unga lärarna tycker jag har lite för bråttom dom äldre har lite mera is i magen.Lycka till!
    Kan man få hem Lexia alltså?! Vore ju kanonbra! tack för tipset, ska kolla det med skolan på måndag.
    Min son tycker också matte är roligare så där är det full fart framåt
    Jag håller med dig i det där med ung/gammal lärare ang läsning. Det känns som många unga/ganska nya lärare också sätter någonslags egen prestige i hur tidigt eleverna läser, som att det vore ett tecken på deras kunnighet som pedagoger.
  • Leica

Haha såg nu att jag svarade både på ditt och ett annat i en annan tråd tror jag. LOL. Hade det där med Lexia kvar i huvudet

• Leica
    Kluvenflicka skrev 2008-11-11 09:26:20 följande:
    Tyvärr är det ju så att målen som barnen ska uppnå blir större och fler..Om man jämför för några år sedan så var det inte alls såhär..Målen för första klass är ca tre a4-sidor långt så det innefattar en del. Många säger att det inte är någon fara och det är det inte egentligen MEN man ska ändå komma ihåg de mål första klassen har och uppnår man inte målen så kan man inte fortsätta i andraklass..tyvärr..
    Jag har inte hört om någon som pratar om mål på det sättet för ettor och då har jag ändå jobbat inom grundskolan själv i 6 år. Det verkar snarare vara väldigt luddiga gränser ända till 3:an där det finns mål satta däremot. Innan 3:an ska det vara väldigt konkreta svårigheter för att de ska gå extra år här iaf.
  • Leica
    Kluvenflicka skrev 2008-11-12 10:24:11 följande:
    Tack för tipset var jag ska läsa..I sonens klass ska alla kunna läsa enklare berättelser samt skrivna egna innan jul b.la..De som har svårt sätts i språkverkstad med en gång i början av höstterminen o de som fortfarande inte kan efter jul sätts i enskild specialundervisning tre ggr i veckan även efter jul..Det är inte bara i svenska det går fort fram..även de andra ämnena är det mycket och långa mål..Konstigt att det skiljer så mkt men det är säkert som ngn av er säger..pedagogerna kännder sig stressade och delar upp målen som ska vara nådda till i trean redan o så blir det mkt och omedelbart även i ettan..
    Jösses!
    Min sons skola tar det inte "lugnt" utan tycker jag går helt normalt fram och de har läxor varje vecka nu i ettan också.
    Men det du beskriver låter som en hårt disciplinrad privatskola med överambitioner och kategoriserande....inget illa ment.

Prata med skolledningen om du känner dig orolig för de krav de har eller om tempot i undervisningen.
Svar på tråden Skall man kunna läsa innan 1:an?