Skall man kunna läsa innan 1:an?
Vår son är med 7 år, vi har med samma märkliga (enligt mig) inställning i skolan att de tycker att barnen ska kunna läsa innan de börjar ettan. Med största tydlighet skrivs det i loggboken varje vecka, de som kan läsa läser sidorna xx med...
Som förälder till ett barn som "inte kan läsa" så bra än, det går bättre och bättre och först nu i ettan har intresset för att läsa och inse att det faktiskt är kul vaknat.
På kvartsamtal sa fröken att vi måste träna och läsa lite varje dag så han lär sig...
Jag menar jag hade varit tacksam om någon hade sagt det till en när de gick i sex års att de förväntar sig att de ska kunna det i ettan...
På min tid lärde man sig oftast att läsa i 1:an (jag kunde visserligen det, men på den tiden var det inte positivt
att kunna det...
Varför kan man inte acceptera att barn är olika, som de hanterar det i vår skola går de i mindre grupper för att lästräna, som barn skulle jag känna mig åsidosatt och se det som att jag inte var "lika duktig som de andra barnen" som "redan" kan läsa...
Jag vet inte det är min åsikt, blir lite ledsen faktiskt över att skolan inte kommunicerar först det redan är för sent vad de önskar att de ska kunna...