Skall man kunna läsa innan 1:an?
När man går ut tvåan ska man kunna läsa och ju bättre läsförståelse man har då desto bättre klarar man sig sedan i trean.
Men de behöver inte kunna läsa när de börjar ettan, det kravet har lärarna här aldrig uttryckt. Min son fyller sju i dec i år och han kunde läsa när han började. Men de flästa kunde det inte, precis som det brukar vara!! Min äldsta son knäkte inte läskoden förrän i sommras, han började tvåan nu i höstas och har alltså först nu börjat läsa ordäntligt. BÅDE för min son som inte följde med i samma takt som de andra i ettan och för sonen som ligger före de flästa rekomenderar/rekomenderades jag att läsa lite varje dag med dem. Det där med att läsa varje dag är alltså ngt man uppmuntras göra med barnen oavsett och de är tidiga eller sena. Och som sagt när de väl lärt sig läsa kan de börja få upp farten och så får de bättre läsförståelse. Innan dess går så mycket energi åt till att lista ut varje ord att helheten lätt tappas bort. Därför vill man att de ska lära sig läsa under ettan hällst så att de sedan kan börja träna på andra delar av läsningen istället.
Men de flästa kan inte läsa när de börjar ettan