Inlägg från: Kluvenflicka |Visa alla inlägg
  • Kluvenflicka

Skall man kunna läsa innan 1:an?

Tyvärr är det ju så att målen som barnen ska uppnå blir större och fler..Om man jämför för några år sedan så var det inte alls såhär..Målen för första klass är ca tre a4-sidor långt så det innefattar en del. Många säger att det inte är någon fara och det är det inte egentligen MEN man ska ändå komma ihåg de mål första klassen har och uppnår man inte målen så kan man inte fortsätta i andraklass..tyvärr..

Detta är alltså inte vad jag personligen tycker..Själv sattes min son tillsammans med fyra andra barn i en liten grupp "språk-verkstad" nu när de började ettan för att han och de andra tre barnen inte var lika långt (eller ens i närheten) av de övriga. Nu har han knäckt läskoden och läser och skriver så pass att han kan vara med klassen igen.Jag är glad att de tidigt sätter in resurser så att det inte blir som när jag gick i skolan..Tre av mina klasskamrater kunde fortfarande inte läsa o skriva ordentligt när de slutade nian..

Min son har läsläxa varje vecka,fröken uppmuntrar barnen till att läsa lite varje dag plus att de besöker biblioteket varannan vecka ca..

• Kluvenflicka

Vi fick, på det senaste föräldrarmötet, ett häfte med alla målen för vad eleven ska klara innan ettan är slut..Nästan samtliga reagerade på att dessa var så många..Många här inne säger att det inte finns mål för ettan men då undrar jag ju givetvis varför vi fått de utskrivna..Har skolan hittat på egna mål eller har de hittat på att barnen överhuvudtaget har mål? Vart vänder man sig för att kolla vad som egentligen stämmer?

Det verkar som att vår skola är hårdare och går fortare frammåt samt att våra elever ska kunna mer än de flesta andra här inne..

Om man läser vad ni skrivit härinne så påminner ettan mer som förskola hos er och vår skola som riktigt hård..Tänk om en elev gått en halv termin i en skola som tar det lugnt och inte gör ngt större problem av det och sedan måste flytta till en hårdare skola, det måste ju vara jättejobbigt:-/

Var vänder jag mig för att kolla upp vad som egentligen gäller? Vill ju inte att skolan ger ut mål som inte gäller och pressar eleverana när det egentligen inte behövs:-/

• Kluvenflicka

Tack för tipset var jag ska läsa..

I sonens klass ska alla kunna läsa enklare berättelser samt skrivna egna innan jul b.la..

De som har svårt sätts i språkverkstad med en gång i början av höstterminen o de som fortfarande inte kan efter jul sätts i enskild specialundervisning tre ggr i veckan även efter jul..Det är inte bara i svenska det går fort fram..även de andra ämnena är det mycket och långa mål..

Konstigt att det skiljer så mkt men det är säkert som ngn av er säger..pedagogerna kännder sig stressade och delar upp målen som ska vara nådda till i trean redan o så blir det mkt och omedelbart även i ettan..

• Kluvenflicka

..Jo, jag håller med om att det låter så..och ändå är det en helt vanlig kommunal skola med helt vanliga elever..gick själv där som liten men då var det ju annorlunda..Ska kolla upp ordentligt hur det kan vara sådan skillnad..Jag trivs ju superbra med skolan i sig och har väl egentligen inte tänkt annat än att det är såhär det är i skolan nu förtiden..

Leica skrev 2008-11-12 12:04:00 följande:
    Jösses! Min sons skola tar det inte "lugnt" utan tycker jag går helt normalt fram och de har läxor varje vecka nu i ettan också.Men det du beskriver låter som en hårt disciplinrad privatskola med överambitioner och kategoriserande....inget illa ment.Prata med skolledningen om du känner dig orolig för de krav de har eller om tempot i undervisningen.
Svar på tråden Skall man kunna läsa innan 1:an?