• MIC

Skall man kunna läsa innan 1:an?

Alla barn kan långt ifrån läsa när de börjar ettan och det är pedagogens roll att visa barnen hur man kan lära sig och väcka lusten att lära. Jag jobbar själv som lärare för de yngre åren och på min skola brukar vi säga att om barnen inte knäckt läskoden innan sportlovet på vårterminen DÅ måste man gräva lite djupare och se vad som kan ligga bakom. Läroplanen för grundskolan (LpO94) är riktlinje för arbetet i skolan. Sen har den nuvarande regeringen satt upp mål att nå i årskurs tre från och med denna terminen och nationella prov något som vi tidigare bara hade i årskurs fem, sju och nio. Detta tror jag stressar många pedagoger att bryta ner mål för varje årskurs och trenden är att man skaffar en "kursplan" för varje år. Något jag personligen tycker är fel - många barn tar jättekliv just i årskurs två och tre och att ha satt en "stämpel" redan i ettan att eleven inte kan gynnar ingen.

Träna på med sonen men ta det lugnt. Försök att väcka hans intresse genom att kanske skriva önskelistor ihop, läsa på mjölkförpackningen, dataspel, serietidningar - whatever...bara han förstår varför man ska skriva och läsa och börjar tycka att det är spännande så kommer det andra att gå i en rasande fart.

• MIC

Sen när det gäller att gå om en klass eller inte - det är ALLTID förälderns val om eleven ska gå om. Ingen kan tvinga ett barn att gå om pga att barnet inte nått målen. Skolan kan bara konkretisera vad som är problemet och vad för resurser man kan ställa upp med och rekommendera att eleven går om men det är alltid föräldern som har sista ordet.

Svar på tråden Skall man kunna läsa innan 1:an?