• LaTjej

P-medel för män..

Saxade lite ur artikeln från hd (Hela finns att läsa om du klickar på länken) (hd.se/mer/2008/11/04/p-medel-med-foerhinder/)

''Den har kallats femårsregeln. Preventivmedel för män kommer ? om fem år. Men den där femårsgränsen flyttas fram, om och om igen.''

Varför?

''Redan i dag finns det en p-stav som fungerar. Men som aldrig kommer att komma ut på marknaden. Efter omfattande studier visade det sig att männen inte ville använda den eftersom de kan påverkas hormonellt.''

Men vi kvinnor då? Vi påverkas med?

''Därför har studierna avbrutits. Det bekräftar Richard Lindgren, medicinsk chef på läkemedelsföretaget Organon.
    ? Nej, om vi ska ta fram en p-stav måste vi kunna sälja den, säger han.''

Man kan väl inte veta förrän man testat? Allt nytt kan vara obehagligt i början?

''Potensen, lusten och samlivet var opåverkat och männen i studierna mådde bra.''

PERFEKT JU!!!

''Tills de slutade med behandlingen. Under ett par månader, innan spermieproduktionen återgick till det normala, kände de sig deppiga.''

Men stackars männen då, puttenutte... Som om vi kvinnor mår toppen av hormoner?

''De påverkades hormonellt, precis som många kvinnor gör av p-piller.''

Exakt.... Står vi ut gör väl även männen det? Varför ska vi proppas fulla med hormoner medans männen slipper om det nu finns allternativ?

''? Männen var entusiastiska i början, men efteråt kände de att det inte var något för dem. Tyvärr fick vi då lägga ned, säger Richard Lindgren.''

Fan vad ruttet!!! Självklart är det en man som väljer att lägga ner det.

Jag vet många män som skulle vilja skydda sig med ppiller om sådanna fanns för de.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden P-medel för män..
  • LML

SJälvklart ska de ta fram ett enkelt preventivmedel även för män. Det är ju de som står med skägget i brevlådan när tjejjen berättar att hon e gravid o han "ablsolut inte vill ha barn..." Det skulle han ha tänkt på tidigare.

Så fram för manliga p-piller mm. Då kan de själva bestämma om hur o när de ska bli pappor.

Och som sagt - är det nån karl som tror att vi flickor tycker d e kul o ta piller varje dag? Få en spruta var tredje månad eller ha en stav i armen? Vårat humör påverkas oxå av hormoner så inte fan e d synd om dom om de skulle "råka ut för det".

• bisektris

Mycket tragiskt. Ibland önskar jag att alla kvinnor skulle streja gällande hormonpreparat - så att männen fick ta på sig "mössan" oavsett hur tråkigt det är.

Att som man inte vilja använda hormonpreparat är lika ok som att inte vilja som kvinna. Men att som man ändå förvänta sig att kvinnan ska göra det tyder på en mycket tragisk kvinnosyn. Vilken annan slutsats kan man dra, än att dessa män anser sig mer värda än kvinnor?

• nano

Dom flesta som äter p-piller är mer eller mindre påverkade hela tiden man äter dom. Att bara få biefkter när man slutar låter ju helt otroligt bra! Kan dom inte göra såna till oss tjejer då om killarna (de i studien) ska vara så himla kräsna! *arg*

Min sambo har väntat på p-medel i 5-8 år. Hörde talas om det för jättelänge sen och alltid velat ha det. Och ännu mer nu då jag mår skit av alla p-piller och minpiller verkar inte funka så bra dom heller (har precis börjar) spiral vill jag helst undvika och kondomer kan vi inte använda.... Finns liksom inga alternativ kvar då...

• LaTjej

Jag undrar hur m¨nga män som fick prova? 1 eller 2? *suck*

• LaTjej

Jag brukar diskutera sånt här med män jag dejtar asg :) int epmedel så men det är inte ovanligt att män säger att det skulle använda annat pmedel om det fanns tillgängligt! Man slösar ju pengar på mycket annat skit så varför inte satsa rejält på detta? Marknadsföra det ordentligt, undervis aom det i biologiböckerna att det är även mannens skyldighet att skydda sig.

• Polola77

Det är dock inte helt rättvist angående ofrivillig graviditet. Kvinnan får antingen göra en abort, ett ingrepp i SIN kropp eller ta hand om barnet som han inte vill ha. Hur många mammor känner ni som lämnat bebisen till pappan och stuckit?

Det är inte så vårt samhälle ser ut. På gott och ont. P.g.a. detta så blir det kvinnans yttersta ansvar att ta preventivmedel. Mannen riskerar att få betala 1273 kr/månad i arton år. STACKARE!!

• Polola77

Därför det svala intresset för manliga ppiller. Tror också att minst hälften av de män som säger sig vara intresserade skulle backa när pillrena fanns.

• nano

Min sambo (och stora delar av hans vänner) skulle använda det direkt om det fanns. Det har inte nån större lust att bli fäder nån av dem och egentligen så kan man ju inte bara lita blint på att ens nuvarande flickvän skyddar sig (ppiller eller liknande) så jag lovar att de skulle ta det.

• bisektris
    Svar på #8
    Visst är det så, men alla vet att sex kan leda till barn.
    Att i ett förhållande förvänta sig att kvinnan ska stoppa kroppen full av hormoner, som kanske ger jobbiga bieffekter, men inte kunna tänka sig att göra samma sak själv är riktigt ruttet, tycker jag.

Själv drabbs jag av humörssvängningar, akne, viktuppgång och sporadiska depressioner på grund av mina p-piller.
    Superskoj.
  • Polola77

JAg är förövrigt jättenöjd med kopparspiral. att sätta in den är inte så kul, men sen håller den i tio år.

• bisektris
    Svar på #9
    För övrigt så gav du ju faktiskt snarare ett bra skäl för männen att faktiskt äta p-piller. Om en man anser att risken att bli pappa mot sin egen vilja är orättvis så är det väl det perfekta skälet till att ta eget ansvar för skyddet.
  • Polola77

Det värsta med att få ett barn med någon som man inte vill är att man blir bunden till den personen i många år efteråt. Man MÅSTE ha en relation (iaf om man är mamma). Det suger.

• bisektris
    Svar på #14
    Ja, man bör fundera både en och två gånger på vem man väljer att skaffa barn med. Helt klart.
  • RebelRose

Men vaaa faaaan!?!

Finns det en p-stav för män??
    Helt otroligt att det inte säljs.

Svar på tråden P-medel för män..