• Fru Mmm

Hur tänker ni när det gäller skötbord? Vi väntar oss en 1-2-åring.

Som sagt, hur har ni andra resonerat?

Naturligtvis blir det en period med blöjbyten, men frågan är ju hur länge det kan handla om....

Mitt problem är att vi inte har nån speciellt bra plats för ett skötbord, varken i sovrummet eller i badrummet.
    Tyvärr ingen vägg ledig för ett nedfällbart skötbord heller.

Tror ni att man står ut med att va på golvet den tid det handlar om eller?

• Svar på tråden Hur tänker ni när det gäller skötbord? Vi väntar oss en 1-2-åring.
  • Licens To Kiss

Jag bytte på min dotter på sängen eller soffan. Hade aldrig nåt skötbord, onödig kosntad enligt mig.

• Emeraldy

Nu har jag inte adopterat, men jag kan ju berätta hur vi gjorde Vi hade skötbord tills dottern var ca 6 månader. Då rullade hon så hejdlöst hit och dit så vi slutade med skötbord och bytte på golvet efter det. Jag rekommenderar er att inte köpa skötbord! Byta på golvet går jättebra.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Thalis
    Fru Mmm skrev 2008-11-06 12:23:16 följande:
    Som sagt, hur har ni andra resonerat?Naturligtvis blir det en period med blöjbyten, men frågan är ju hur länge det kan handla om....Mitt problem är att vi inte har nån speciellt bra plats för ett skötbord, varken i sovrummet eller i badrummet.Tyvärr ingen vägg ledig för ett nedfällbart skötbord heller.Tror ni att man står ut med att va på golvet den tid det handlar om eller?
    Ha skötbordsskydd så att du kan byta på golvet!
    Det är både praktiskt och skyddar mot fall .

Jag har en 8 månaders och jösses vad han rör på sig, så du kan ju gissa vad en 1-2 åring kan få för sig
    Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Februarii

Vi har alltid bytt på våra i sängen, soffan eller på golvet. Hämtar bara en bytta med vatten om det är bajs som ska bytas. Tycker inte det är krångligt alls och minskar risken för svåra olyckor.

• SanSin

Tror det är ett onödigt köp. Min grabb är snart 6 månader och jag håller oftast till på golvet nu för tiden då han rör på sig så mycket...Nu vet jag inte om barnet kan gå när det kommer, men då är det ju lätt att bara använda såna här byxblöjor ock byta på golvet stående eller liggande. Ni kan ju köpa en sån här uppblåsbar skötbordsöverdel från IKEA om ni vill ha något mjukt att lägga under henne/honom, den kostar 49 kronor eller nåt sånt. =)

Theo, min prins. =)
  • Manchester

Vår dotter var 15 månader vid hemkomst. Jag åkte faktiskt och köpte ett skötbord när vi varit hemma några dagar, men redan på hemvägen upptäckte jag att det rekommenderades för barn upp till 12 månader (det var en modell som man ställer på badkaret), så jag lämnade tillbaka det ouppackat. Sedan bytte vi på golvet på ett skötunderlägg från Ikea. Funkar jättebra om man inte har svåra ryggproblem. När vi sedan fick nästa barn (bio) så funderade vi på skötbord igen. Nu rörde det sig om en liten prematur på två kilo, så han hade inte blivit vare sig för tung eller för rörlig på ett tag. Men vi kom fram till att golvet gick bra den här gången också.

• medea08

Vi slutade använda skötbordet när sonen var fem månader. Då rullade han hejvilt, var inte stilla en sekund, så det var rent av livsfarligt att lägga honom på skötbordet.

• Prinsarnas Mamma

till stora pojken hade vi inte plats för skötbord så vi använde en skötbädd att ägga på golvet/soffan/sängen. Visade sig vara rätt klokt då han blev rörlig.. minskar ju risken för fallolyckorna.
    Lilleprutten fick vi ett skötbord från bror min, använde väll den typ 5 ggr o insåg sen att den bara tog plats o gav vidare den, nu kör vi med samma sak, en skötbädd där det passar o det funkar kanon.

så nej jag hade nog inte köpt ett skötbord till en 1-2 åring.

Lycka till med allt!!

**Mamma till Jakob (18/9-06) och Gabriel (25/6-08)
  • LG74

Vi hade ett skötbord sen vår äldste son men när vi kom hem med lillebror (20 månader) så tog vi inte fram det. Kändes lika smidigt att byta på golvet på skötunderlägg.

• natalia07

vårt ena barn var 19 mån vid ankomst. Vi använder skötbädd på tvättmaskinen på nedervåningen. På övervåningen sköter vi på golvet. Vi använder up&go-blöjor och hon står ofta upp vid byte av kissblöjor.

• Ethi

Vi gjorde egna skötbord båda gångerna. Det blev en praktiskt, bred och stadig måttsågad skiva, som vi lade en sån uppblåsbar skötbädd från IKEA på med ett tjockt badlakan över och fixade bra förvaring runt. Det blev jättemysigt! Första barnet använde skötbordet tills han var ca 1 år. Då stod och gick han så bra och inte minst sparkade mamma i magen och brösten så att det var HELT OUTHÄRDLIGT så fort som han surnade till över att ligga på skötbordet... Så då bytte vi ståendes med up&go-blöjor.

Andra barnet, och ett högre skötbord men lika kort mamma, började sparka mamman HELT OUTHÄRDLIGT redan vid ca 9 månader. Dessutom gillade han aldrig skötbordet och verkade ofta helt övertygad om att vi typ skulle lägga honom där och aldrig komma tillbaka eller något... Som om, men i alla fall. Så han var så ofta ledsen eller arg på skötbordet att vi bestämde oss för att prova ett nytt grepp. Skötbädden landade på golvet och där har den stannat! Han är nästan alltid glad där, han kommer inte åt att sparkas och han kan inte ramla ned. Kan det bli bättre, egentligen?

Så nä, jag håller med så många andra här ovan: det är bättre och mer hållbart i längden att byta på golvet! Dessutom blir det ju fånigt enkelt och billigt. Man kan ju till och med slå på stort och köpa en dyr skumskötbädd får några hundra om man vill, och man tjänar ändå stort på det

• mammamys06

Vi köpte ett skötbord som vi hade i badrummet men det var mest jobbigt, sonen var 13 mån vid hemkomst, jag var nyopererad och jag bytte aldrig där, lättare att byta på sängen med en underlägg, våtservetter kanonbra! Vid ev syskon så kommer vi inte köpa skötbord, har då iofs ett grovkök numera så där kan vi lägga en skötbädd och så har vi också tillgång till vatten men jag tror att vi kommer köra som med barn nr 2, alltså utan skötbord på sängen/golvet.

• Fru Mmm

Tack för era svar och ert engagemang.
    Det bekräftar ju precis det som jag gått och funderat över själv.

Inte fel att spara de pengarna heller som sagt!
    Det kommer ju att bli en mängd andra inköp ändå....

• meimei

Vi gjorde ett till dottern som nästan var 1½ år, men det var ganska jobbigt! Stimulerade i alla fall våra strävan att få henne torr så fort som möjligt och lillskruttan var torr vid 2 års ålder dagtid och vid 2½ års ålder helt, men det berodde kanske mest på henne själv än tillgången till pottorna!

Svar på tråden Hur tänker ni när det gäller skötbord? Vi väntar oss en 1-2-åring.