• puffipuff

Obehandlad borrelia hos barn

Hej!

Min son (2,5år) var sjuk och väldigt hängig för ett tag sedan, så vi tog honom till doktorn. Det togs lite prover, som visade att han haft en borreliainfektion.

Läkaren sa att ingen behandling behövs och att det inte är någon fara. Den ända behandlingen man kan ge är intravenös behandling, 1 gång om dagen i 10 dagar, och det är ju något man inte gärna vill utsätta sitt barn för i onödan, enligt alla parter.

Själva infektionen är ju borta, men bakterien borde väl ligga latent och kunna bryta ut igen? Han har som sagt inte fått någon penicillin eller liknande.

Har du eller ditt barn självläkt en borreliainfektion och har du/ni vart symptomfria sen dess, eller har det varit något som ställt till problem vid något senare tillfälle?

• Svar på tråden Obehandlad borrelia hos barn
  • NiXxI

Jag fick Borrelia förra sommaren och lider av sviterna än. Dessvärre behandlar svenska läkare borrelia-patienter sämre än andra länder. Borrelian ligger latent i kroppen men förflytar sig, varav om du tar blodprover tio ggr på raken så kanske borrelian bara syns i ett eller två av proverna.

Du kan läsa mer här...finns massor att läsa om på nätet.

http://hem.bredband.net/tbepatientforeningen/

2008 ska blända skiten ur mig
  • Mistys Daisy

Kanske ramlar ifrån ämnet lite,men började fundera..
    Vad är skillnaden på borrelia hos hund och människa?
    Hunden fick ju äta medicin i 20 dagar.. Behöver man inte få bort infektionen på barn oxå?

• puffipuff
    Svar på #2
    Infektionen är borta. Det som syns är 2 typer av antikroppar som påvisar att en borreliainfektion har funnits.

Så i dagsläget finns ingen infektion att behandla, det jag undrar är om fler har råkat ut för, ellar har barn som har råkat ut för samma sak, dvs att borreliainfektionen har självläkt.

Vill veta om det i framtiden kan finnas återkommande infektioner som härstammar från den självläkta obehandlade infektionen.

Låter lite snurrigt kanske. :)
  • puffipuff
    puffipuff skrev 2008-11-06 12:48:08 följande:
    Svar på #2Infektionen är borta. Det som syns är 2 typer av antikroppar som påvisar att en borreliainfektion har funnits.Så i dagsläget finns ingen infektion att behandla, det jag undrar är om fler har råkat ut för, eller har barn som har råkat ut för samma sak, dvs att borreliainfektionen har självläkt. Vill veta om det i framtiden kan finnas återkommande infektioner som härstammar från den självläkta obehandlade infektionen.Låter lite snurrigt kanske. :)
  • NiXxI

Min infektion var också borta fyra veckor efter behandling 810 dagars antibiotika). Men gissa vad förvånad jag vart när ett nytt prov tre månader senare påvisade Borrelia, jag fick komma tillbaka och ta ett tredje prov som inte visade något. Och i mitt fall så ger det mig fakta, att Borrelian vandrar och inte alltid visar sig på de dåliga prover vi har inom dagens vanliga vård i Sverige!!

• NiXxI

inte 810 utan (10 dagars antibiotika)

• puffipuff
    NiXxI skrev 2008-11-06 13:18:16 följande:
    Min infektion var också borta fyra veckor efter behandling 810 dagars antibiotika). Men gissa vad förvånad jag vart när ett nytt prov tre månader senare påvisade Borrelia, jag fick komma tillbaka och ta ett tredje prov som inte visade något. Och i mitt fall så ger det mig fakta, att Borrelian vandrar och inte alltid visar sig på de dåliga prover vi har inom dagens vanliga vård i Sverige!!
    Vad menar du när du säger att borrelian "vandrar"? Menar du att borrelian ligger latent i kroppen och bryter ut emellanåt? Det är lite det som är grundfrågan här, om borrelia betéer sig så.

Vidare så skriver du att din infektion var borta fyra veckor efter behandling, för att komma tillbaka 3 månader senare. Du gjorde alltså ett negativt test efter behandling, sedan ett positivt test, och ett negativt test igen? Vad fick dig att göra ett test igen efter 3 månader?

Sedan måste man även ta med i beräkningen att falskt positiva borreliatest förekommer, varför man ej kan betrakta fenomenet du beskriver som fakta för att borrelian "vandrar".

Nu menar jag inte att ställa dig mot väggen, men jag gillar att se saker och ting från alla vinklar. Ställa fakta mot fakta. :)

Vill vara så säker jag kan på att allt går rätt till med min son, samtidigt som jag inte vill oroa mig i onödan.
  • Mistys Daisy

Tror hon gjorde nytt test efter tre månader för att då har medicinen gått ur kroppen, annars får man inte riktiga svar. Så gjorde vi på hunden iallafall, väntade tre månader.

• NiXxI
    puffipuff skrev 2008-11-06 15:29:09 följande:
    Vad menar du när du säger att borrelian "vandrar"? Menar du att borrelian ligger latent i kroppen och bryter ut emellanåt? Det är lite det som är grundfrågan här, om borrelia betéer sig så.Vidare så skriver du att din infektion var borta fyra veckor efter behandling, för att komma tillbaka 3 månader senare. Du gjorde alltså ett negativt test efter behandling, sedan ett positivt test, och ett negativt test igen? Vad fick dig att göra ett test igen efter 3 månader?Sedan måste man även ta med i beräkningen att falskt positiva borreliatest förekommer, varför man ej kan betrakta fenomenet du beskriver som fakta för att borrelian "vandrar".Nu menar jag inte att ställa dig mot väggen, men jag gillar att se saker och ting från alla vinklar. Ställa fakta mot fakta. :)Vill vara så säker jag kan på att allt går rätt till med min son, samtidigt som jag inte vill oroa mig i onödan.
    Läkaren undersöker mig för mig konstant värk som nu blivit än värre efter borrelian, därav blodtesterna på borrelia. När det sen gav utslag så fick jag vänta ett tag för att sedan ta ett nytt.
    Nu går jag dock hos en reumatolog.
    Enligt tyska läkare och amerikanska så ska man gå på antbiotika i minst 6 månader, gärna upp till ett år om man drabbats av borrelian.

Man kan ju ta ett ryggmärgsvätskeprov för att hitta spår av borrelian tex.
  • puffipuff

Det verkar inte finnas några vetenskapliga belägg för att en antibiotikabehandling upp mot ett år skulle vara mer effektiv än den dosen som anses vara nödvändig. Vidare verkar det heller inte riskfritt, och som det står i en artikel, vem bär ansvaret om någon dör?

Läkare i sverige motsätter sig nog inte 1 års intravös antibiotikadosering för att vara elaka.

Sen ger jag ingenting för aftonbladet och dess sensationsjournalistik, många artiklar jag läst är tagna därifrån.

Nu börjar ämnet spåra ur lite känner jag :)

Om jag märker att min son blir dålig/hängig igen så tar jag kontakt med doktorn igen.

• NiXxI

Ja, jag har då rakt inte åkt till Tyskland än...
    Men jag har sviter efter borrelian och det får man helt enkelt räkna med tills de har kommit fram till något bättre antar jag.
    Min värk och mitt sämre minne är något jag får lida med, samma som tröttheten.
    Men vad jag menar är att det är många diffusa symptom som INTE fanns innan borrelian som är svåra att sätta i sammanhang...därav är det svårt att få en diagnos längre fram.

Lycka till med din son...

Ps, anser inte heller någgot högre om aftonbladet eller andra medier, utan har tillförlitat mig till andra patienter jag känner som fått behndling i både Tyskland och i USA.

• NiXxI

Skulle sett okänd diagnos på TV4 fakta nyss, där var det just om hur svårdiagnosiserad obehndlad borrelia är och vilka förödande konsekvenser det kan få. Även sa läkaren där att borrelian försvinner aldrig ur kroppen.

• Saltlakrits

Jag hade borrelia förra sommaren.
    Ganska typiska besvär, som "utslag" vid bettet, muskel/ledvärk, fruktansvärd trötthet och huvudvärk.

Efter 10 dagars antibiotika var besvären försvunna och det är nu över ett år sedan. Jag har inge besvär kvar.....

En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
Svar på tråden Obehandlad borrelia hos barn