• Anonym (No money)

Han tog lån på 50.000 kronor!!!

Våran ekonomi är inte den bästa efter två barn tätt och vi håller på att komma ikapp. För tre månader sedan sa min sambo att han skulle få löneförhöjning med cirka 1.600 kronor i månaden och att han då ville uppfylla sin dröm. Köpa en motorcykel. Jag ifrågasatte om han verkligen behöver detta, det är inte säkert att han ens får löneförhöjning eftersom hans chef är en suput och skiter fullständigt i sina anställda. Men jo jo, han kommer få den löneförhöjningen och då kan han ta detta lån på sig själv.. Han var väldigt övertygande. Han skulle betala 700 kronor i månaden på motorcykeln "bara".
    Jag kan säga som så att min sambo blev uppsagd förra veckan pga arbetsbrist. Och ingen löneförhöjning fick han heller. Nu har han ett nytt jobb, och han tjänar MINDRE än på det förra jobbet. Dessutom har han ett gammal lån som drar 2.000 kronor i månaden för ingenting. En biljävel som är borta idag. Han ligger dessutom efter med en månad på det lånet pga att han har haft mobilräkningar på 4.000 kronor ett par månader i sträck.
    Jag jobbar heltid och två-skift och jag får inte behålla någon lön alls. Jag kan inte köpa kläder till mig själv, jag kan inte köpa kläder till barnen heller...Allt går till skit! Jag tycker att han skall sälja sin förbannade motorcykel för att vi har inte råd med all skit! Vinsten har får av sin motorcykel kan han lätt lägga på den där satans 2.000kr/månaden-lånet! Hellre 700 kronor i månaden att betala än 2.000!! Men han vägrar sälja motorcykeln! Det skulle vara "pinsamt" eftersom han just börjat hänga på en mc-klubb och planerar bli medlem där. Vad faaaan!
    Jag har funderat på att separera just pga att han inte tar något på allvar. Han har fortfarande inte betalat förra månadens räkningar (oktober) och han blir bara irriterad när jag nämner något om det. Jag vill ju veta om exempelvis våran bilförsäkring har blivit dragen från hans konto, och då blir han irriterad. Jag vill ju veta om vi ens har mat till barnen denna månad!!!! Jag skulle ha bra mycket mera över varje månad om jag inte hade haft honom på ryggen också. Och samtidigt, pengar är inte allt, men vad i helvete.. Jag vill också kunna leva på min EGNA lön!

Vad hade ni gjort? Jag är så trött..

• Svar på tråden Han tog lån på 50.000 kronor!!!
  • Anonym (oj!!)

Släng ut honom! Han visar ju att han inte kan hantera en familjs ekonomi! Jag förstå att du är förbannad... jag levde på likande sätt för tio år sedan, jag jobbade och jobbade extra för att få livet att gå ihop, medan han jag då levde med slarvade. Det är inte värt det. Ta en paus ett tag och låt honom få ordna sin ekonomi på egen hand innan ni ev försöker igen... kanske efter ett halvår? det är mitt tips!!

• Perry the Platypus

Jag hade separerat eller iaf blivit särbo ett tag. Verkar obehagligt att han inte ens tar ansvar för sina barns välmående.

(¯`°?.¸ ღ♥ Se till att göra misstag så att du lär dig något av dem. ♥ღ¸.?°¯)
  • Anonym (No money)

Jag räknade för skoj skull hur mycket jag skule ha kvar som ensamstående varje månad. Cirka 6.200 kronor. Det är mer än vad jag har idag så att säga. Dessa 6.200 kronor skulle räcka till mat och kläder till mig och barnen.. Då är hyra, el, ett lån till möbler, dagisavgift, barnens försäkringar och hemförsäkring och telefon, bredband betalat.

• Anonym

Anonym (No money) skrev 2008-11-06 12:51:01 följande:

Jag räknade för skoj skull hur mycket jag skule ha kvar som ensamstående varje månad. Cirka 6.200 kronor. Det är mer än vad jag har idag så att säga. Dessa 6.200 kronor skulle räcka till mat och kläder till mig och barnen.. Då är hyra, el, ett lån till möbler, dagisavgift, barnens försäkringar och hemförsäkring och telefon, bredband betalat.
    Det låter mycket kvar, har du ett välbetalt jobb?
  • ekonomi

Anonym (No money) skrev 2008-11-06 12:33:54 följande:

Våran ekonomi är inte den bästa efter två barn tätt och vi håller på att komma ikapp. För tre månader sedan sa min sambo att han skulle få löneförhöjning med cirka 1.600 kronor i månaden och att han då ville uppfylla sin dröm. Köpa en motorcykel. Jag ifrågasatte om han verkligen behöver detta, det är inte säkert att han ens får löneförhöjning eftersom hans chef är en suput och skiter fullständigt i sina anställda. Men jo jo, han kommer få den löneförhöjningen och då kan han ta detta lån på sig själv.. Han var väldigt övertygande. Han skulle betala 700 kronor i månaden på motorcykeln "bara".Jag kan säga som så att min sambo blev uppsagd förra veckan pga arbetsbrist. Och ingen löneförhöjning fick han heller. Nu har han ett nytt jobb, och han tjänar MINDRE än på det förra jobbet. Dessutom har han ett gammal lån som drar 2.000 kronor i månaden för ingenting. En biljävel som är borta idag. Han ligger dessutom efter med en månad på det lånet pga att han har haft mobilräkningar på 4.000 kronor ett par månader i sträck.Jag jobbar heltid och två-skift och jag får inte behålla någon lön alls. Jag kan inte köpa kläder till mig själv, jag kan inte köpa kläder till barnen heller...Allt går till skit! Jag tycker att han skall sälja sin förbannade motorcykel för att vi har inte råd med all skit! Vinsten har får av sin motorcykel kan han lätt lägga på den där satans 2.000kr/månaden-lånet! Hellre 700 kronor i månaden att betala än 2.000!! Men han vägrar sälja motorcykeln! Det skulle vara "pinsamt" eftersom han just börjat hänga på en mc-klubb och planerar bli medlem där. Vad faaaan!Jag har funderat på att separera just pga att han inte tar något på allvar. Han har fortfarande inte betalat förra månadens räkningar (oktober) och han blir bara irriterad när jag nämner något om det. Jag vill ju veta om exempelvis våran bilförsäkring har blivit dragen från hans konto, och då blir han irriterad. Jag vill ju veta om vi ens har mat till barnen denna månad!!!! Jag skulle ha bra mycket mera över varje månad om jag inte hade haft honom på ryggen också. Och samtidigt, pengar är inte allt, men vad i helvete.. Jag vill också kunna leva på min EGNA lön! Vad hade ni gjort? Jag är så trött..
    vi har det såhär:

kvinnan får in sina pengar
    kvinnan betalar sina räkningar
    kvinnan sparar så mycket hon vill spara
    -----------------------------------
    det som blir kvar används till mat och övrigt

mannen får in sina pengar
    mannen betalar ina räkningar
    mannen spArar så mycket han vill spara
    ---------------------------------------
    det som blir kvar används till mat och övrigt

mat och övrigtposten används till att köpa mat till hushållet,presenter,egna saker.

läs min blogg:
    gardensfirstpiper.blogspot.com
  • Anonym (No money)

Hyfsat bra betalt, iallafall.. Jag jobbar ju två-skift..

• MammaUllis

Orkade inte läsa vad alla har skrivit.. så får be om ursäkt om jag repeterar någe någon annan har skrivit...

Jag tycker inte att ni ska göra slut ni har ju en familj o antar att den kom till av kärlek=) Men tycker där imot att du ska säga att du vill vara särbo.. Tror de är så enkelt att din sambo lever med tänkandet de löser sig... Så länge han har dig där som oroar sig så behöver inte han göra de...

Önskar dig all lycka till

• Susanne905

Sätt ner foten och tala om att detta inte är acceptabelt... det är tragiskt att din man bryr sig mer om vad andra tycker än att ta hand om sin egen familj... med andra ord... jag hade lämnat honom.

• yodi

kanske är läge att införa separat ekonomi?
    ni betalar procentielt av vad ni kännar på gemensama räkningar och mat sen det som är kvar av din lön är ditt och sen får han betala sina motorcycklar och vad det nu kan vara med sin lön.

eller att du i alla fall får mer insyn i ekonomin, du har ju rätt att veta om ni har till mat samt om bilförsäkringen är betald.

• tudis

Funkar inte riktigt om man har barn ihop!

Annars TS tycker jag att du ska ställa mycker högre krav på han!

ekonomi skrev 2008-11-06 12:53:03 följande:
    Anonym (No money) skrev 2008-11-06 12:33:54 följande:
    vi har det såhär:kvinnan får in sina pengarkvinnan betalar sina räkningarkvinnan sparar så mycket hon vill spara-----------------------------------det som blir kvar används till mat och övrigtmannen får in sina pengarmannen betalar ina räkningarmannen spArar så mycket han vill spara---------------------------------------det som blir kvar används till mat och övrigtmat och övrigtposten används till att köpa mat till hushållet,presenter,egna saker.läs min blogg:gardensfirstpiper.blogspot.com
Svar på tråden Han tog lån på 50.000 kronor!!!