• Ewis

IKEA kök även andra köka. Köksrenoverings tråd!

Ååå äntligen kanske det blir a att vi byter kök hemma, jippi.
    Tanken är att det ska bli ett IKEA kök, troligen vitt men vi har inte bestämt oss riktigt än.

Just nu handlar det mest om själva planlösningen för köket och sedan kan man ju börja fundera på vad vi ska ha för luckor tänkte vi.

Är det flera som ska byta kök eller är mitt i köksrenoveringen?

Här kan vi dela med oss av råd och tips.

Jag vill gärna se bilder på olika kök oxå om någon vill dela med sig.

• Svar på tråden IKEA kök även andra köka. Köksrenoverings tråd!
  • Martha
    Tullemi skrev 2009-01-26 09:42:42 följande:
    Jag tror du menar burspråk .
    Ja men precis :) 
    ♥♥♥♥ Havanna 051014 & Malva 070326 ♥♥♥♥
  • johandra

Vi har ett ikea-kök (Ädel vit) sen 2½år tillbaka och är mycket nöjda med skåp och luckor. Däremot så köpte vi först bänkar med raka laminatkanter och nedsänkta hoar och det var kass. Kanterna på skivan höll inte så vi fick reklamera redan efter knappt ett år. Fick då nya skivor med aluminiumkant och dom är iaf bättre,men känns ändå inte helt gedigna och bra. Hoarna var totalt kass,små och oerhört svåra att hålla rent så när vi ändå fick nya skivor så köpte vi en riktig diskbänk istället från Stala. Nu är vi jättenöjda! Vi har diskmaskin och häll från ikea och dom är ok,men det känns som att det finns bättre saker. Ugn,fläkt och kyl/frys har vi köpt på andra ställen. Du har bilder i galleriet om du vill se

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Lällas

Hej. Vi ska till och renovera vårt kök. Ska köpa Abstrakt köket från IKEA (de högblanka luckorna). Ska också köpa inbyggd micro, ugn och induktionshäll från IKEA. Någon som har de vitvarorna? Är ni nöjda? Vi ska köpa kyl/frys från annat ställer.

Nu undrar jag om ni satt in köket själva och hur vad fick ni anlita hantverkare till? Vi undrar om man kan bygga upp själva köket själv?

Vi är också intresserad av IKEAS svarta bänkskiva.. Någon som har den? Är ni nöjda?

~Gravid i vecka 28~
  • Tristanya

Lällas skrev 2009-02-01 23:17:15 följande:

Hej. Vi ska till och renovera vårt kök. Ska köpa Abstrakt köket från IKEA (de högblanka luckorna). Ska också köpa inbyggd micro, ugn och induktionshäll från IKEA. Någon som har de vitvarorna? Är ni nöjda? Vi ska köpa kyl/frys från annat ställer. Nu undrar jag om ni satt in köket själva och hur vad fick ni anlita hantverkare till? Vi undrar om man kan bygga upp själva köket själv? Vi är också intresserad av IKEAS svarta bänkskiva.. Någon som har den? Är ni nöjda?
    vi har apstrakt högblanka vita luckor, vi hållerpå med vårat kök nu. har även vitvaror därifrån, spis, ugn, micor, diskmaskin, fläk. ej hunnit testa dom ännu.
    vi bygger vårat kök själva.. tar tid, men vi sparar pengar. vet dock inte vad det skulle kosta o ta dit nån som byggde det, men skulle tippa på att det drar iväg.. iof får ma ju dra av halva kostnaden på rot-avdraget..
  • Tullemi

Vår plan är att montera alla stommar och dörrar, men att själva väggmonteringen görs av en snickare. Fast vårt hus lutar lite så det är mycket därför.
    Ang vitvaror från Ikea så har jag hört många blandade åsikter. Vi köper iaf kyl och frys från Ikea, men resterande (häll, inbygg.ugn+micro) ska vi köpa i andra märken.

• johandra
    Lällas skrev 2009-02-01 23:17:15 följande:
    Hej. Vi ska till och renovera vårt kök. Ska köpa Abstrakt köket från IKEA (de högblanka luckorna). Ska också köpa inbyggd micro, ugn och induktionshäll från IKEA. Någon som har de vitvarorna? Är ni nöjda? Vi ska köpa kyl/frys från annat ställer. Nu undrar jag om ni satt in köket själva och hur vad fick ni anlita hantverkare till? Vi undrar om man kan bygga upp själva köket själv? Vi är också intresserad av IKEAS svarta bänkskiva.. Någon som har den? Är ni nöjda?
    Vi har deras svarta skivor,nu med alu-kanter. Vi tycker dom e si så där men det ser du om du läser mitt tidigare svar.

Angående montering så hade vi inga problem alls. Min man,styvfar och pappa satte upp stommarna på en dag. Det tog dock en kväll att bygga ihop alla skåp o så oxå...Luckorna är ju enkla att sätta dit. PÅ en helg så var allt färdigt iaf
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Tullemi
    johandra skrev 2009-02-02 12:53:49 följande:
    Vi har deras svarta skivor,nu med alu-kanter. Vi tycker dom e si så där men det ser du om du läser mitt tidigare svar.Angående montering så hade vi inga problem alls. Min man,styvfar och pappa satte upp stommarna på en dag. Det tog dock en kväll att bygga ihop alla skåp o så oxå...Luckorna är ju enkla att sätta dit. PÅ en helg så var allt färdigt iaf
    Den listen med aluminiumkant är så snygg, men efter vad du skrivit så vågar vi inte köpa den. Tyvärr är det nog bättre med rundan framkant, men det är ju inte lika fint, enligt mig .
  • Tullemi

Skrev lite fel i förra inlägget. Jag menar "den skivan med aluminiumkant" så klart .

• kärleksmumsan

Vi öppna upp och renovera kök för ett år sen !!!! de så kul... älskar det fortfarande !
    Ikeakök, häll,ugnar diskmaskin oxå Ikea
    Bänkskivor granit, franke vask, gorenjefläkt, elektrolux kyl och frys.

Bilder i mitt Bg

• bon

Någon som har ikeas induktionshäll Nutid HB14? Velar om vi ska köpa den hällen eller från ett annat märke.

Vi håller också på med att renovera köket. Ska ha nexus svartbrunt nertill, väggskåpen blir vit Abstrakt som kommer att ramas in av nexus svartbruna med täcksior runt om. Känns lite nervöst eftersom vi inte har sett ett sådant kök i verklighet, utan finns än så länge i våra huvuden

Ska ha vit kristallmosaik (rektangulära) till kakel. Har beställt ikeas fläkt, ugn och mikro men tvekar som sagt om induktionshällen.

Svar på tråden IKEA kök även andra köka. Köksrenoverings tråd!