• E L I

När ska barnet sluta med napp tycker ni?

Jag tycker för egen del att de bör sluta att ha nappen dagtid när de är 2 år och ta bort den helt och hållet är de är max 3 år.
    Tycker det ser väldigt trist ut när ett barn som är 3-4 år eller t o m äldre som har napp i munnen typ om de går på stan eller så!

Var hos tandläkaren för någon vecka sedan och då frågade jag när man bör ta bort nappen för tändernas skull, hennes åsikt var då innan de permanenta tänderna kommer, alltså mkt senare än jag trodde!

Men för talets skull tycker jag det är bra att ta bort den tidigare.

• E L I
    Nogula skrev 2008-11-08 17:10:06 följande:
    Här säger tandläkaren att vid senast 4 år bör man ta bort den eftersom den kan påverka de permanenta tänderna även innan de kommit fram.Sen håller jag med dig om att det ser otroligt trist ut med "större" barn som springer omkring med nappen i munnen när de leker.
    ja det verkar vara olika när tandläkarna säger att man bör sluta! jag tycker som sagt också att det lät sent när de permanenta tänderna kommit... men som sagt, vår son har slutat dagtid nu vid 2 år och sedan ska vi försöka ta bort den nattetid innan 3 år, men han får syskon nu i jul så därför vill vi inte ta allt på en gång!
  • E L I
    abovo skrev 2008-11-09 17:04:29 följande:
    Vaddå gräsligt? Varför skulle det vara gräsligt? Min son kan inte sova på dagis av olika anledningar, men han hade verkligen behövt det. Att då ha nappen en stund, lugna er sig, vila läsa en bok en stund, det är ju bra för honom. Annars skulle han inte orka igenom dagarna. Är dte lika gräsligt med tummen i munnen då? För den har ju barnen ännu längre upp i åldrarna. Att det skulle vara gräsligt med en napp i munnen på en treåring ser jag bara som grupptryck, ett uttryck för vad man "ska tycka".
    Gräsligt tycker jag väl är att ta i, men jag tycker verkligen inte det ser roligt ut! Mestdels för mig är det för att jag tycker att de trots allt är så stora att de inte behöver något att suga på! Tummen är också jättetrist!! Så för mig är det ingen som helst skillnad!
Svar på tråden När ska barnet sluta med napp tycker ni?