• abovo

När ska barnet sluta med napp tycker ni?

När ska barnet sluta med napp tycker ni?
    Jag undrar hur ni tänker och vad det finns för rekomendationer.

När slutade era barn med napp? Hur?

Min son har precis fyllt tre år och han vill ha sin napp när han ska somna eller saknar mamma på dagis.

• Svar på tråden När ska barnet sluta med napp tycker ni?
  • örtagård

Saknar han den, kan han väl få ha den ett tag till?

Mina har aldrig haft napp men vi har inte plockat bort mer än amningen innan vi var helt överens , 10 mån och 15 mån. Men jag ser det som en självklarhet att de skall ha någon form av övergångsobjekt om de efterfrågar det efter amningen. Tjejen har gosedjur och hade även flaska till hon var tre vid nattning. Nu får hon det ändå ibland även om hon är över 3,5 men vi skulle kunna "glömma" den vilken kväll som helst. Vi kör flaska varvat med múgg och ibland nattning utan dryck. Hon har alltså inget beroende alls längre. Det växte bort av sig själv.

Sonen 15 mån, har sin gosefilt och börjar faktiskt ev ha flaska ... inte särksilt påtvingat från oss men eftersom han äter OAVBRUTET dagen lång och vaknar tidigt 5.30 efter jag slutat amma, verkar det som han verkligen kan toppa matintaget med en flaska välling... Vad han måste slurpat bröstmjölk :-O! men det var ot.

Behåll nappen ett tag till och så visar han vägen. Inte kan begränasat nappanvändande vara så skadligt för tänderna? Det finns ju barn som har napp hela tiden.

• abovo

Hm... jag tror dte kan bero på barnet. Har jag redan skrivit det?
    Min son är enormt sprallig på gränsen till stirrig, inget lugnt barn som sitter i godan ro. Men med nappen kan han lugna sig. Jag ammade tills han var två men både han och jag hade gärna velat längre, men vi kunde inte för jag skulle börja medicinera. Så nappen och att gosa med mamma samtidigt blev liksom ett substitut för detta.
    Nu måste vi som sagt hitta andra former för lugn och ro. Men jag känne ingen tress att ta bort nappen. Han har så fint bett. Och jag minns att när jag shälv var tvungen att sluta med napp så började jag med tumme istället. Och det var svårt att sluta med.

• Esthery

Min slutade vid två års ålder och det tycker jag var lagom. Ena killen var jättenappig medans den andre knappt hade den förutom på natten.

• Busbellan

Innan 3 år tycker jag nog egentligen man bör sluta med nappen. Men min son han bli ca 3,5 år innan vi tog nappen för honom. Var lite svårt där efetrsom han har en utvecklingsstörning och man inte kunde förklara för honom.
    Dottern hade precis fyllt 2 år när hon slutade.
    Var faktiskt inga problem för något av barnen att sluta med nappen  

Mamma till Nora, August och Ella
  • E L I

Jag tycker för egen del att de bör sluta att ha nappen dagtid när de är 2 år och ta bort den helt och hållet är de är max 3 år.
    Tycker det ser väldigt trist ut när ett barn som är 3-4 år eller t o m äldre som har napp i munnen typ om de går på stan eller så!

Var hos tandläkaren för någon vecka sedan och då frågade jag när man bör ta bort nappen för tändernas skull, hennes åsikt var då innan de permanenta tänderna kommer, alltså mkt senare än jag trodde!

Men för talets skull tycker jag det är bra att ta bort den tidigare.

• Busbellan
    E L I skrev 2008-11-08 16:51:04 följande:
    Jag tycker för egen del att de bör sluta att ha nappen dagtid när de är 2 år och ta bort den helt och hållet är de är max 3 år. Tycker det ser väldigt trist ut när ett barn som är 3-4 år eller t o m äldre som har napp i munnen typ om de går på stan eller så!Var hos tandläkaren för någon vecka sedan och då frågade jag när man bör ta bort nappen för tändernas skull, hennes åsikt var då innan de permanenta tänderna kommer, alltså mkt senare än jag trodde!Men för talets skull tycker jag det är bra att ta bort den tidigare.
    Här säger tandläkaren att vid senast 4 år bör man ta bort den eftersom den kan påverka de permanenta tänderna även innan de kommit fram.
    Sen håller jag med dig om att det ser otroligt trist ut med "större" barn som springer omkring med nappen i munnen när de leker.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • E L I
    Nogula skrev 2008-11-08 17:10:06 följande:
    Här säger tandläkaren att vid senast 4 år bör man ta bort den eftersom den kan påverka de permanenta tänderna även innan de kommit fram.Sen håller jag med dig om att det ser otroligt trist ut med "större" barn som springer omkring med nappen i munnen när de leker.
    ja det verkar vara olika när tandläkarna säger att man bör sluta! jag tycker som sagt också att det lät sent när de permanenta tänderna kommit... men som sagt, vår son har slutat dagtid nu vid 2 år och sedan ska vi försöka ta bort den nattetid innan 3 år, men han får syskon nu i jul så därför vill vi inte ta allt på en gång!
  • Mamma 0406

Så tidigt som möjligt tycker jag, men kan förstå att det ibland inte är det lättaste.

Vår dotter hade napp, men från ca 1 års ålder fick hon bara ha den när hon skulle sova, om hon var ledsen eller sjuk. Hon slutade helt utan problem när hon var strax över två år, tog eget initiativ och slängde napparna själv "bara sådär".

• redneck girl

jag tycker att ingen över tre år,behöver napp.tänderna kan ta skada om de suger längre.och de finns inger gräsligare än stora barn med napp i mun i tex affärer och lek platser.mina har bara haft napp när de ska sova och till max ca 2 1/2 år.många föräldrar orkar väl inte ta någon strid antar jag.men ingen av mina barn (varav 5 har haft napp)har tjatat efter den ,när de slutat.de har fått åka till leksaks affären och köpa något.vi har även lämnat napp till kattungarna på skansen,och de var ju jätte spännande.och ju äldre de är ju svårare att sluta är det för dom.fyra,fem åringar med napp,hemsk tanke.

Svar på tråden När ska barnet sluta med napp tycker ni?