• Skylark

Bör de konserverade bebis-tvillingarna på museet få en begravning?

Känns lite tveksamt att engagera sig i en fråga för två döda barn när världen är full av levande barn som ingen bryr sig om. Men häromdagen var jag på Naturhistoriska museet i Götborg, och såg de 'berömda' siamesiska tvillingarna som legat konserverade i en glasburk sedan de föddes och man inte kunde rädda deras liv.

Det är två små individer som vuxit samman på mitten. De föddes i en tid då de betraktades som 'missfoster' snarare än människor, och hamnade således i glasburken för att ställas ut till allmän beskådan. PÅ en skylt står att de inte fick begravas i 'vigd jord' pga sitt tillstånd. De utestängdes således från den tidens tro på ett fortsatt liv efter döden. (En tro som många idag fortfarande är anhängare av?)

Jag tycker det är en gripande och grym berättelse och på något sätt grep det tag i mig att dessa två små barn FORTFARANDE itne begravts, utan ligger med gapande munnar och slutna ögon i en gulnande vätska på ett museeum, där skolbarn och andra stirrar, skojar och förfäras över dem...

Jag kan inte låta bli att undra hur det gick till. Vem var deras mamma och pappa och hade någon av dem något att säga till om då dessa barn inte fick begravas, utan istället skulle konserveras som djur, insekter och konstiga föremål på museet?

Nu funderar jag på att skriva till museet och fråga... men jag är oskäker på om det är värt 'besväret'. Vore kul med lite input. Ska man lägga ner och låta de två bebisarna fortsätta vara en liten freakshow för museebesökarna tills de vittrar sönder eller vad som nu sker med konserverade lik, eller ska man höra av sig till museet och försöka få ett svar på om frågan anses värd att ta upp?

Tacksam för svar!

PS - att engagera sig för döda barn hindrar inte att man samtidigt engagerar sig för levande. Behöver inga sådana 'moral'kakor. ;)

• Svar på tråden Bör de konserverade bebis-tvillingarna på museet få en begravning?
  • Sanna K

Aldrig tänkt på det faktiskt men jag håller med dig.
    Jag tycker att du ska skriva museet och fråga. Jag är jätte nyfiken på det svaret...
    Jag ska också skriva och fråga.

• isisisis

Jag vet inte.
    De kanske gillar att alla har sett dem i åratal.

Istället för att bli bortglömda?

Jag hade kunnat tä'nka mig att vara "skelett" i en skolsal tex.

Så att barn får lära sig.

Eller ligga som en mumie på British Museum

• Skylark

Sanna K - kul om du också frågar!

isisisis - fenomenalt skön infallsvinkel...! :) Lovvärt att du kan tänka dig att ställa upp med ditt skelett som kunskapskälla! :) Men... ser en viss problematik i frivillighetens frånvaro i fallet med de två bebisarna. De (och sannolikt inte deras föräldrar) har aldrig tillfrågats. Frestad att fråga hur andra idag skulle ställa sig till om deras barn ställdes ut på museeum...? ;)
    Fin tanke dock att de kanske vill bli ihågkomna... men kanske en gravsten (som icke-missfoster får...) skulle kunna vara ett alternativ, vad vet jag?

• isisisis

Är det säkert att släktingar aldrig tillfrågades då?

Det finns tusentals gravar i tex stockholm där mentalpatienter
    aldrig fått vare sig sten eller kors.

De bara slängdes ner i en grav.

• Skylark

isisisis, nej som sagt är det bara 'sannolikt' så att föräldrarna ej tillfrågats. Däremot definitivt säkert att barnens vilja en tagits med i beräkningen. :)

De tusentals gravar som finns i tex Sthlm, som du nämner har sin historia. Jag tycker denna är lite väsensskild bla därför att det går att göra något åt den idag, och för att det förmodligen finns ett kommersiellt (tillika underhållings-) värde i att låta tvillingarna finnas kvar i glasburken. En fråga är väl om det är okej att göra underhållning av två döda barn? Betänk att barnen visar i samma monter som visar tvåhövdad orm, tvåhövdad kalv, obestämbara havsdjur och annat som tidigare visats på museets 'missfosterutställning'... Det känns som om mentalpatienterna har en väridare viloplats. Ihågkomna eller ej. :)

• isisisis

Jo.Jag förstår absolut din poäng.
    Det är lovvärt att du reagerar.

Det är alltid fint med folk som reagerar och funderar över saker och ting.

Det är ju lite av "underhållning" på museum.

• Skylark

Jag måste tyvärr gå nu, men återkommer senare eller imorgon o hoppas på mer input. Har fortf. ej bestämt mig för om jag ska höra av mig till museet eller ej. Ha en skön kväll!

• Skylark

Nu läste jag ditt meddelande nr.6 och måste ju svara att jag uppskattar diskussionen, det var stimulernade. Ha det gott!

• ming

De finns ju ändå inte där längre. De är inte kroppen. Därför tycker jag inte att de behöver en begravning. Begravning är något människan har hittat på för att göra döden till en lättare tanke.
    Dessutom finns det mängder med skelett, mumier, etc som står på museum utan begravning.

• Suzy QX

Lite svårt att veta från vilken ålder man ska dra gränsen (ålder på objektet).

Tror inte så många musei intendenter skulle frivilligt vilja begrava bockstensmannen, Tuthankamon, eller den där mongoligska flickan som hittades mumifierad, men vart drar man gränsen för att bara pga de är daterade äldre så är det mindre värt att låta dem få en begravning..

Kommer fortfarande ihåg bara på min lilla skola där jag gick fanns inplastat i plexiglas diverse stadier av foster upp till kanske 10-15 cm stora. Inte helt ovanligt heller kan tänkas förr. Lite svårt även där att dra gränser vad man ska göra med dessa.

Svar på tråden Bör de konserverade bebis-tvillingarna på museet få en begravning?