Bör de konserverade bebis-tvillingarna på museet få en begravning?
Känns lite tveksamt att engagera sig i en fråga för två döda barn när världen är full av levande barn som ingen bryr sig om. Men häromdagen var jag på Naturhistoriska museet i Götborg, och såg de 'berömda' siamesiska tvillingarna som legat konserverade i en glasburk sedan de föddes och man inte kunde rädda deras liv.
Det är två små individer som vuxit samman på mitten. De föddes i en tid då de betraktades som 'missfoster' snarare än människor, och hamnade således i glasburken för att ställas ut till allmän beskådan. PÅ en skylt står att de inte fick begravas i 'vigd jord' pga sitt tillstånd. De utestängdes således från den tidens tro på ett fortsatt liv efter döden. (En tro som många idag fortfarande är anhängare av?)
Jag tycker det är en gripande och grym berättelse och på något sätt grep det tag i mig att dessa två små barn FORTFARANDE itne begravts, utan ligger med gapande munnar och slutna ögon i en gulnande vätska på ett museeum, där skolbarn och andra stirrar, skojar och förfäras över dem...
Jag kan inte låta bli att undra hur det gick till. Vem var deras mamma och pappa och hade någon av dem något att säga till om då dessa barn inte fick begravas, utan istället skulle konserveras som djur, insekter och konstiga föremål på museet?
Nu funderar jag på att skriva till museet och fråga... men jag är oskäker på om det är värt 'besväret'. Vore kul med lite input. Ska man lägga ner och låta de två bebisarna fortsätta vara en liten freakshow för museebesökarna tills de vittrar sönder eller vad som nu sker med konserverade lik, eller ska man höra av sig till museet och försöka få ett svar på om frågan anses värd att ta upp?
Tacksam för svar!
PS - att engagera sig för döda barn hindrar inte att man samtidigt engagerar sig för levande. Behöver inga sådana 'moral'kakor. ;)