• Skylark

Bör de konserverade bebis-tvillingarna på museet få en begravning?

Känns lite tveksamt att engagera sig i en fråga för två döda barn när världen är full av levande barn som ingen bryr sig om. Men häromdagen var jag på Naturhistoriska museet i Götborg, och såg de 'berömda' siamesiska tvillingarna som legat konserverade i en glasburk sedan de föddes och man inte kunde rädda deras liv.

Det är två små individer som vuxit samman på mitten. De föddes i en tid då de betraktades som 'missfoster' snarare än människor, och hamnade således i glasburken för att ställas ut till allmän beskådan. PÅ en skylt står att de inte fick begravas i 'vigd jord' pga sitt tillstånd. De utestängdes således från den tidens tro på ett fortsatt liv efter döden. (En tro som många idag fortfarande är anhängare av?)

Jag tycker det är en gripande och grym berättelse och på något sätt grep det tag i mig att dessa två små barn FORTFARANDE itne begravts, utan ligger med gapande munnar och slutna ögon i en gulnande vätska på ett museeum, där skolbarn och andra stirrar, skojar och förfäras över dem...

Jag kan inte låta bli att undra hur det gick till. Vem var deras mamma och pappa och hade någon av dem något att säga till om då dessa barn inte fick begravas, utan istället skulle konserveras som djur, insekter och konstiga föremål på museet?

Nu funderar jag på att skriva till museet och fråga... men jag är oskäker på om det är värt 'besväret'. Vore kul med lite input. Ska man lägga ner och låta de två bebisarna fortsätta vara en liten freakshow för museebesökarna tills de vittrar sönder eller vad som nu sker med konserverade lik, eller ska man höra av sig till museet och försöka få ett svar på om frågan anses värd att ta upp?

Tacksam för svar!

PS - att engagera sig för döda barn hindrar inte att man samtidigt engagerar sig för levande. Behöver inga sådana 'moral'kakor. ;)

• Svar på tråden Bör de konserverade bebis-tvillingarna på museet få en begravning?
  • Takhiza

TYcker det är sjukt att ställa ut resten av en död människa, ja.

ming skrev 2008-11-09 11:47:50 följande:
    Antar att du är mot mumier, skelett och ben också då? Bockstensmannen, Ötzi, tex ingen av dem ska vara på museum?
    Mamma till ängeln Saga f/d 2007 och pojken Silas f. 2008
  • ming
    Takhiza skrev 2008-11-09 11:47:39 följande:
    Ja donera DIN KROPP ja men dina barns? Spelar ingen roll för MIN del iaf, om jag var levande eller död. Hade väl inte tyckt att mina barn skulle vara på display sådär iaf. Såvitt jag vet hade jag inte sett detta då jag var död, men tänk OM det finns ett liv på andra sidan? Nej, jag anser att alla människor oavsett tro, borde få ett värdigt omhändertagande och inte bli ner tryckta i en glasburk för allmän beskådning och hån.
    OM det nu finns liv på andra sidan så är det livet nog inte beroende av att man blir begravd enligt människans tradition och sedan ruttnar bort.
    Dessutom tror jag att föräldrarna till de barnen också trodde att de var cursed eller något, om det nu var för länge sen. De gav nog medgivande.
  • ming
    Takhiza skrev 2008-11-09 11:48:54 följande:
    TYcker det är sjukt att ställa ut resten av en död människa, ja.
    Vad är det som är etiskt fel enligt dig (för jag antar att det är det du egentligen menar med "sjukt")?
    Som sagt, även OM det finns ett liv på andra sidan så är det inte beroende av att vår kropp ska begravas och lyckas förmultna i jorden.
    Förresten, i många länder "ställer man ut" de avlidna på deras begravningar så att alla kan se dem en sista gång. Också sjukt?
  • Takhiza

Ja det är möjligt. Vilken tur då att utveckligen förhoppningsvis går framåt. Och nej visst, OM det varit så så behlver man inte sin kropp, visst, men jag personligen hade iaf inte viljat ligga i en glasburk till allmän beskådning och hånskratt iaf. Jag förstår inte vittsen med att ställa ut LIK? KROPPAR? Jag kan förstå att man obducerar dem, visst kan jag det, för att saker och ting ska gå framåt, men vad är syftet med att ställa ut kropparna? För att stilla folks nyfikenhet av hur döda siamesiska tvillingar ser ut? Sjukt..

ming skrev 2008-11-09 11:51:49 följande:
    OM det nu finns liv på andra sidan så är det livet nog inte beroende av att man blir begravd enligt människans tradition och sedan ruttnar bort. Dessutom tror jag att föräldrarna till de barnen också trodde att de var cursed eller något, om det nu var för länge sen. De gav nog medgivande.
  • Takhiza

Nej för du begraver ju dom sen? Du sparar inte dem i 100-tals år för andra människors NÖJES skull.

ming skrev 2008-11-09 11:55:38 följande:
    Vad är det som är etiskt fel enligt dig (för jag antar att det är det du egentligen menar med "sjukt")? Som sagt, även OM det finns ett liv på andra sidan så är det inte beroende av att vår kropp ska begravas och lyckas förmultna i jorden. Förresten, i många länder "ställer man ut" de avlidna på deras begravningar så att alla kan se dem en sista gång. Också sjukt?
  • Luddvar

De har säkert varit bra att ha de där tvillingarna i forskningssyfte så nej, jag tycker inte de behöver begravas. Det är intressant att se dem. Deras eventuella själar är långt borta vid det här laget.

• Takhiza

Ja de HAR säkert varit bra i forskningssyfte. Nu är det bara till för människor sjuka nöjes behov.

Luddvar skrev 2008-11-09 11:57:18 följande:
    De har säkert varit bra att ha de där tvillingarna i forskningssyfte så nej, jag tycker inte de behöver begravas. Det är intressant att se dem. Deras eventuella själar är långt borta vid det här laget.
  • Luddvar
    Takhiza skrev 2008-11-09 11:59:10 följande:
    Ja de HAR säkert varit bra i forskningssyfte. Nu är det bara till för människor sjuka nöjes behov.
    ja, mej spelar det ingen roll för jag bor så långt från Sveriges alla museer så jag har ingen behållning av nått. Och om jag skulle gå på museer nångång så skulle jag inte stå och titta på döda barn för det är för tufft. Jag älskar barn och har svårt att tro att jag inte skulle börja gråta.
  • Takhiza

Vilket resonemang... "mig besvärar det inte för jag bor så långt bort" ehm.. Så kan man väl inte resonera? Det är ju lite som att säga "det ligger döda lik på gatorna i Göteborg men mig besvärar det inte för jag är så långt bort" eller "de svälter en massa barn i Afrika men mig besvärar det inte för jag är inte där" men jaja...

VARFÖR skulle du stå och titta på döda barn om du älskar barn och skulle börja gråta? Du sa ju i föregående inlägg att: "Det är intressant att se dem"

Luddvar skrev 2008-11-09 12:00:50 följande:
    ja, mej spelar det ingen roll för jag bor så långt från Sveriges alla museer så jag har ingen behållning av nått. Och om jag skulle gå på museer nångång så skulle jag inte stå och titta på döda barn för det är för tufft. Jag älskar barn och har svårt att tro att jag inte skulle börja gråta.
  • Farfalla

Jag tycker helt självklart att dom ska kremeras och spridas i en minneslund!!

Svar på tråden Bör de konserverade bebis-tvillingarna på museet få en begravning?