• mmonika77

Fläskfilé kall

Någon som har ett recept på hur man tillagar fläskfilé så man kan äta den kall?

• Svar på tråden Fläskfilé kall
  • mummelman

Marinera den i någon god marinad och stek den brun i stekpannan. Kör den sedan klar i ungnen. Kyl den när den är klar och servera den kall med någon god dressing på eller kall sås.

• mmonika77

Kan någon något recept där man lägger den i marinad efter stekning och sedan serveras kall?

• Anne Yone

Jag har ett supergott men jag hinner inte skriva in det nu och kommer vara borta två dagar... Men kan lägga in det närmare helgen om du vill!

• Anne Yone

Det här receptet har jag fått här på FL men inte provat än. Det receptet jag brukar göra är lite enklare och mindre tidskrävande, då kryddar man köttet, helsteker det, skär upp och låter svalna och stå i en marinad ett tag före servering. (en timme räcker) Men det receptet kommer som sagt senare... Men här är det jag inte provat iaf!

Rosmarin- och citronfilé

1 kg fläskfilé
    1 msk smör

Marinad 1:
    6 dl vatten
    1 dl grovt salt
    6 kvistar färsk rosmarin
    4 vitlöksklyftor
    2 citroner i halvor

Marinad 2:
    Strimlat skal + saft från 2 citroner
    1 ½ dl olivolja
    2 pressade vitlöksklyftor
    2 kvistar färsk rosmarin (finhackade)
    flingsalt och nymald svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader, lägg i filén tillsammans med smöret. Sätt ev. i en ugnstermometer i köttet och ställ in köttet i ugnen. När termometern har nått 65 grader efter ca 25 minuter så är köttet färdigt.
    Koka under tiden upp ingredienserna till marinad 1 i en kastrull. Låt svalna.
    Lägg ner den avsvalnade fläskfilén i marinad1, täck över och förvara kallt över natten. Ta upp köttet och skiva det tunt, lägg upp skivorna på ett fat. Blanda ingredienserna till marinad 2 och slå den över fläskfilén. Låt dra en halvtimme före servering?

Man kan ha potatisgratäng till också.

Svar på tråden Fläskfilé kall