• Ellianda

Bästa filmatiserade bok?

Filmade böcker brukar man ju bli besviken på. Men det finns undantag. Till och med sådana undantag som man tycker är bra, kanske till och med TROTS att de ändrat lite i storyn i filmen.

Vilka filmatisering/tv-seriefiering av böcker gillar du?

• Svar på tråden Bästa filmatiserade bok?
  • Balehead

Sagan om ringen! Stolthet och fördom (versionen från 1995). The Prestige. Bröderna Lejonhjärta.

• Ellianda

Lejonhjärta hade jag inte tänkt på.

Ronja är helt ok också, ju.

• mamlan

De flesta av astrid lindgrens böcker är ju bra filmer/tv-serier. Annars så gillade jag Bridget Jones dagbock, bättre än boken faktiskt. Och Håller med om "stolthet och fördom" (den äldre versionen) samt "förnuft och känsla" gillade inte de böckerna särskilt mycket..inte alls faktiskt. Men filmerna gillade jag.

• firewalkwithme

Lår den rätte komma in blev väldigt lyckad tycker jag! Mycket från boken var självklart borttaget, men filmen blev lite som ett fristående konstverk, utan att för den skull tappa boken.

Sjukt bra film och bok!

• presens konjunktiv

Jag håller också med om "Stolthet och fördom" - teveserien.

Jag gillade "Beloved". Annorlunda än boken, men lite med samma känsla. "När lammen tystnar" tyckte jag bättre om som film än som bok. Likaså "Stränder", men det har nog mycket att göra med att jag såg filmen först.

Tradition and habit are not sound arguments. Construct a valid argument or stop talking!
  • firewalkwithme

Gilbert Grape, där gillar jag filmen mycket mer än boken! Lasse Hallström skildrar de udda personerna i filmen med sådan värme, den värmen hittade jag inte alls i boken.

• Bonanza

Stolthet och fördom - tvserien från 1995 är ju makalöst bra.

Sen tycker jag också "Borta med vinden" för att den ger en slags glamour till historien som saknas i boken.

• Ellianda
    mamlan skrev 2008-11-10 15:20:43 följande:
    De flesta av astrid lindgrens böcker är ju bra filmer/tv-serier. Annars så gillade jag Bridget Jones dagbock, bättre än boken faktiskt. Och Håller med om "stolthet och fördom" (den äldre versionen) samt "förnuft och känsla" gillade inte de böckerna särskilt mycket..inte alls faktiskt. Men filmerna gillade jag.
    Stolthet och fördom från 95 tycker nog alla har blivit bra

Men jag håller INTE med om Bridget Jones. Jag tycker iofs att (den första) filmen är helt ok, men det är inte samma Bridget som i boken. I filmen är hon så otroligt korkad och man skäms hela tiden. Och hon är liksom medveten om att hon är kortad hela tiden i filmen. Typ "här kommer dumma lilla jag som kommer göra bort mig igen". I boken händer ungefär samma saker, men Bridget i boken har mycket bättre självkänsla, och förväntar sig liksom att det ska funka från början. Sen är det en annan sak att det inte gör det i slutet.

Dessutom gillar jag inte Renée Z särskilt mycket.
  • Ellianda

presens konjunktiv skrev 2008-11-10 15:23:41 följande:

Jag håller också med om "Stolthet och fördom" - teveserien. Jag gillade "Beloved". Annorlunda än boken, men lite med samma känsla. "När lammen tystnar" tyckte jag bättre om som film än som bok. Likaså "Stränder", men det har nog mycket att göra med att jag såg filmen först.
    Ja, har det med att göra om man såg filmen först, tro? Det har jag funderat lite på också. Om man ser filmen först och gillar den, kan man ändå tycka att det var en dålig filmatisering när man läst boken?

*har nästan alltid läst boken först, så jag försöker desperat komma på något exempel där jag sett filmen först, som jag kan fundera över*
  • ashera

The Outsiders, följer nästan boken helt, både till handling och dialog.

Svar på tråden Bästa filmatiserade bok?