• jollydolly

Dålig hy av socker???

En fråga till er som kan lite om hyn!
    Kan man få sämre hy med mer finnar om man äter för mycket socker??

Det är en fråga som jag diskuterar med min vän som äter alldeles för mycket kakao o bullar mm, nu har hon fått sämre hy och jag menar på att det är för allt fikabröd hon stoppar i sig.
    Visst har jag väl rätt?

• Svar på tråden Dålig hy av socker???
  • Tranquility

Jag vet inte hur det är för andra men när jag ätit mycket raffinerat socker och skräpmat så får jag extremt dålig hy. Jag får massor av acne och det försvinner när jag skär ner på sockret.

• optimisten

Jag tror också att socker och fet kost ger dålig hy, även om man dricker för lite vatten.

• jollydolly

Ja jag har nog rätt, ska försöka få henne att testa att skippa fikabrödet i ett par veckor och se om det ger ngt resultat!

• jollydolly

Vad är raffinerat socker??

• whatthebutlersaw

Brasklapp: huden är olika hos alla. Somliga berörs inte alls av vad de stoppar i sig medan andra skulle behöva leva på krasse och lavemang för att inte förvärra sin hy. Huden reagerar på massa andra saker än kosten också, inte minst för kvinnor är hormoner ofta den stora boven i dramat när hyn är dålig.

Du säger inte hur gammal din vän är, men hormonnivåerna fluktuerar under hela livet och påverkas av allt möjligt, inklusive stress, kost, sömn etc, men även av sånt man inte har någon som helst kontroll över, som sjukdomar, åldrande etc.

Många som har acne kan inte påverka den alls, oavsett med hur de tvättar sig eller vad de äter eller hur mycket eller lite smink de använder. Acne är en systemisk sjukdom som ofta behöver medicinsk behandling för att bli bättre. Somliga får dras med den hela livet.

En av de värsta sidorna med acne är inte vad det gör med ens ansikte eller kropp, utan alla jävla "experter", vars enda kvalifikation är att deras föräldrar gav dem lättskött hy att ärva, som har åsikter om vad den utsatta gör fel och tjatar om det hela tiden.

Plötsligt kretsar världen kring denna acne, och den utsatta känner sig hela tiden iögonfallande och ifrågasatt. Varje gång du, opåkallat, kommer med ett "vänligt" tips säger du egentligen till din vän "Du ser för jävlig ut, alla ser det och vi kan inte sluta stirra".

Även de bästa hudläkare står ofta hjälplösa inför just acne, och det forskas inte alls på den här sjukdomen i samma utsträckning som på andra hudsjukdomar som psoriasis och eksem.

Acne-lidande utlämnas till en värld av kommersiella produkter och får själv navigera sig igenom dyra rengöringsmetoder, folk som pushar sin egen kost-agenda av fel orsaker, smärtsamma svidiga krämer och människor som hade "normal" acne i två månader mellan åttan och nian och svär på att det var talgtvål och selentillskott som botade dem, fast de i enlighet med sina gener hade självläkt på samma tid om de lämnat det ifred.

Sen kommer alla som säger till dem att de äter fel, sminkar sig för mycket, är ute i friska luften för lite eller att de "tänker på det för mycket".

Som om man skulle gå fram till folk med träben och bara: "Om du blir vegetarian växer benet ut igen", "du äter för lite zink" eller "Släng kryckan och träbenet så kommer du snart att kunna gå utan att behöva hoppa".

Som svar på din fråga: ja - det är möjligt att din kompis nydebuterade acne kan bero på att hon äter mycket socker, om hon nyligen började äta så mycket socker. Men det kan också vara så att hon tröstäter för att hon förlorat kontrollen över sin hud - medan du, lite käckt, tippar ut ett paket Jozo på hennes sår varje gång du träffar henne.

Dessutom: vill du ha rätt, eller vill du se din kompis glad?

Om du på fullt allvar tror att det är hennes nya diet som orsakar hennes hy (och inte tvärtom) - låt oss säga för argumentationens skull att du har helt rätt om sockret och du verkligen vill hjälpa henne. Då är det dags att ta på sig ödmjukhetsmössan och vara lite diplomatisk. Här är ett förslag.

"Jag är ledsen att jag har varit på dig om din hy på sista tiden. Det handlar mer om mig än om din hy, jag lovar. Jag tänker på det för att jag känner dig så väl och vet hur du brukar se ut, men det är faktiskt inte så illa som jag nog har fått det att låta. Det är mitt problem, inte ditt."

Låt sen ämnet falla ett tag. Hjälp henne att känna sig omtyckt och bra som hon är och sluta "lösa" hennes problem. Om du slutar tjata om det så kanske hon tänker mindre på det och blir mindre ledsen, behöver mindre bullar, blir bättre i hyn, blir gladare, behöver ännu mindre bullar, blir ännu bättre i hyn, etc.

Jag, personligen, har i misslyckade försök att komma tillrätta med acne (jag är 34 så jag har hunnit med en del):

Solat solarium.
    Solat utomhus.
    Använt alla krämer som finns på apoteket inklusive olika märken av samma verksamma ämne.
    Använt svindyra rengöringssystem som Clinique, Roc och Dermalogica.
    Varit vegetarian.
    Varit vegan.
    Använt utvärtes antibiotika.
    Tagit invärtes antibiotika.
    Använt utvärtes isotretinoin (a-vitaminsyra)(hudläkaren vägrade skriva ut Roaccutan och gav mig kräm istället. Den gav mig ärr)
    Tagit invärtes isotretinoin (Roaccutan, annan hudläkare. Blev bättre under behandlingen och ett kort tag efter, men sedan kom acnen tillbaka. Lika mycket och lika svår.)
    Slutade använda smink i sex år.
    Slutade tänka på det i två år.
    Hoppades växa ur det.
    Tillbringat flera jävla timmar dagligen ute i friska jävla luften.

Allt detta lämnade mig i _exakt_ samma skick som tidigare - vissa av dem har hjälpt för andra än jag och det som till slut hjälpte mig fungerar förmodligen inte på alla.

Så innan du ger din kompis en "FL sa att det VAR socker, pilutta!" så kom ihåg att acne är olika för alla.

Jag väljer att tro att du vill din kompis väl. Därför hoppas jag lyckas förmedla till dig att det inte hjälper att hacka på henne för vad hon äter.

• isisisis
    whatthebutlersaw skrev 2008-11-07 14:42:02 följande:
    Brasklapp: huden är olika hos alla. Somliga berörs inte alls av vad de stoppar i sig medan andra skulle behöva leva på krasse och lavemang för att inte förvärra sin hy. Huden reagerar på massa andra saker än kosten också, inte minst för kvinnor är hormoner ofta den stora boven i dramat när hyn är dålig. Du säger inte hur gammal din vän är, men hormonnivåerna fluktuerar under hela livet och påverkas av allt möjligt, inklusive stress, kost, sömn etc, men även av sånt man inte har någon som helst kontroll över, som sjukdomar, åldrande etc.Många som har acne kan inte påverka den alls, oavsett med hur de tvättar sig eller vad de äter eller hur mycket eller lite smink de använder. Acne är en systemisk sjukdom som ofta behöver medicinsk behandling för att bli bättre. Somliga får dras med den hela livet. En av de värsta sidorna med acne är inte vad det gör med ens ansikte eller kropp, utan alla jävla "experter", vars enda kvalifikation är att deras föräldrar gav dem lättskött hy att ärva, som har åsikter om vad den utsatta gör fel och tjatar om det hela tiden. Plötsligt kretsar världen kring denna acne, och den utsatta känner sig hela tiden iögonfallande och ifrågasatt. Varje gång du, opåkallat, kommer med ett "vänligt" tips säger du egentligen till din vän "Du ser för jävlig ut, alla ser det och vi kan inte sluta stirra". Även de bästa hudläkare står ofta hjälplösa inför just acne, och det forskas inte alls på den här sjukdomen i samma utsträckning som på andra hudsjukdomar som psoriasis och eksem. Acne-lidande utlämnas till en värld av kommersiella produkter och får själv navigera sig igenom dyra rengöringsmetoder, folk som pushar sin egen kost-agenda av fel orsaker, smärtsamma svidiga krämer och människor som hade "normal" acne i två månader mellan åttan och nian och svär på att det var talgtvål och selentillskott som botade dem, fast de i enlighet med sina gener hade självläkt på samma tid om de lämnat det ifred. Sen kommer alla som säger till dem att de äter fel, sminkar sig för mycket, är ute i friska luften för lite eller att de "tänker på det för mycket". Som om man skulle gå fram till folk med träben och bara: "Om du blir vegetarian växer benet ut igen", "du äter för lite zink" eller "Släng kryckan och träbenet så kommer du snart att kunna gå utan att behöva hoppa".Som svar på din fråga: ja - det är möjligt att din kompis nydebuterade acne kan bero på att hon äter mycket socker, om hon nyligen började äta så mycket socker. Men det kan också vara så att hon tröstäter för att hon förlorat kontrollen över sin hud - medan du, lite käckt, tippar ut ett paket Jozo på hennes sår varje gång du träffar henne. Dessutom: vill du ha rätt, eller vill du se din kompis glad? Om du på fullt allvar tror att det är hennes nya diet som orsakar hennes hy (och inte tvärtom) - låt oss säga för argumentationens skull att du har helt rätt om sockret och du verkligen vill hjälpa henne. Då är det dags att ta på sig ödmjukhetsmössan och vara lite diplomatisk. Här är ett förslag."Jag är ledsen att jag har varit på dig om din hy på sista tiden. Det handlar mer om mig än om din hy, jag lovar. Jag tänker på det för att jag känner dig så väl och vet hur du brukar se ut, men det är faktiskt inte så illa som jag nog har fått det att låta. Det är mitt problem, inte ditt."Låt sen ämnet falla ett tag. Hjälp henne att känna sig omtyckt och bra som hon är och sluta "lösa" hennes problem. Om du slutar tjata om det så kanske hon tänker mindre på det och blir mindre ledsen, behöver mindre bullar, blir bättre i hyn, blir gladare, behöver ännu mindre bullar, blir ännu bättre i hyn, etc. Jag, personligen, har i misslyckade försök att komma tillrätta med acne (jag är 34 så jag har hunnit med en del):Solat solarium.Solat utomhus.Använt alla krämer som finns på apoteket inklusive olika märken av samma verksamma ämne.Använt svindyra rengöringssystem som Clinique, Roc och Dermalogica.Varit vegetarian.Varit vegan.Använt utvärtes antibiotika.Tagit invärtes antibiotika.Använt utvärtes isotretinoin (a-vitaminsyra)(hudläkaren vägrade skriva ut Roaccutan och gav mig kräm istället. Den gav mig ärr)Tagit invärtes isotretinoin (Roaccutan, annan hudläkare. Blev bättre under behandlingen och ett kort tag efter, men sedan kom acnen tillbaka. Lika mycket och lika svår.)Slutade använda smink i sex år.Slutade tänka på det i två år.Hoppades växa ur det.Tillbringat flera jävla timmar dagligen ute i friska jävla luften.Allt detta lämnade mig i _exakt_ samma skick som tidigare - vissa av dem har hjälpt för andra än jag och det som till slut hjälpte mig fungerar förmodligen inte på alla.Så innan du ger din kompis en "FL sa att det VAR socker, pilutta!" så kom ihåg att acne är olika för alla.Jag väljer att tro att du vill din kompis väl. Därför hoppas jag lyckas förmedla till dig att det inte hjälper att hacka på henne för vad hon äter.
    Fy fan vad jobbigt!
    Lider med dig!
  • whatthebutlersaw

Tack för sympatin, det värmer.

- Det _var_ väldigt jobbigt, men det jobbigaste av allt var alla självutnämnda experter som sa att det skulle försvinna om jag bara slutade sminka mig (fel), blev vegetarian (fel), blev vegan (fel), solade (fel, fel, fel) etc... Jag har upptäckt att de enda som inte är snabba att dela med sig av sin "hudvisdom" är andra som själva lidit av "riktig" acne - de kommer oftast bara med råd om man ber om dem, eller frågar vad som hjälpte för dem.

Folk vars genetiskt friska hy gör att de kan leva på arsenik och sminka sig med skokräm utan att få en enda kvissla, däremot - de vet alltid vad du gör för fel. Det är just detta att de alltid tror att den som är utsatt gör något fel som irriterar mig. Det värsta är folk som tror att man inte tvättar sig (och deras motsvarighet - de som tror att du tvättar dig för mycket)

Idag är min hy frisk. (med ett par ärr som minne) Det som till slut hjälpte snavade jag över av en slump och fick mig inte påtvingat av någon välvillig idiot, och sannolikheten är stor att ganska få människor svarar på det likadant som jag.

• Dagg i gräset
    whatthebutlersaw skrev 2008-11-07 15:01:37 följande:
    Tack för sympatin, det värmer. - Det _var_ väldigt jobbigt, men det jobbigaste av allt var alla självutnämnda experter som sa att det skulle försvinna om jag bara slutade sminka mig (fel), blev vegetarian (fel), blev vegan (fel), solade (fel, fel, fel) etc... Jag har upptäckt att de enda som inte är snabba att dela med sig av sin "hudvisdom" är andra som själva lidit av "riktig" acne - de kommer oftast bara med råd om man ber om dem, eller frågar vad som hjälpte för dem. Folk vars genetiskt friska hy gör att de kan leva på arsenik och sminka sig med skokräm utan att få en enda kvissla, däremot - de vet alltid vad du gör för fel. Det är just detta att de alltid tror att den som är utsatt gör något fel som irriterar mig. Det värsta är folk som tror att man inte tvättar sig (och deras motsvarighet - de som tror att du tvättar dig för mycket)Idag är min hy frisk. (med ett par ärr som minne) Det som till slut hjälpte snavade jag över av en slump och fick mig inte påtvingat av någon välvillig idiot, och sannolikheten är stor att ganska få människor svarar på det likadant som jag.
    Jag har precis som du testat snart allt. Är 33 snart och har haft acne sen tonåren.
    Det ändå jag inte testat är att gå till läkaren, men det ska jag göra snart.
    Får man fråga vad det var som hjälpte dig?
  • Monalisan

jaaa syns direkt när jag ätit dåligt...Inte direkt på finnar men blir rödflammig o jätteirriterad i huden...kliar o flagar ....inte kul alls...

• whatthebutlersaw
    Svar på #9
    Dagg i Gräset - med brasklappen att jag bara har sett det funka på mig.

Jag tar de här tillskotten:

Jättenattljusolja - två kapslar á 1000mg dagligen. (Ta inte om du är gravid, planerar att bli gravid eller ammar)
    Torskleverolja - en kapsel om dan (kan bytas ut mot linfröolja om man är vegetarian, vilket jag inte är längre)

Jag gjorde den här livsstilsförändringen:

Low Carb-diet. (Med tillstånd att fuska, när jag är beredd att ta konsekvenserna - som alltid kommer som ett brev på posten.)Jag äter även mer fett än innan men har ändå gått ner i vikt som en sidoeffekt.

Rengöringsvanor:

Jag använder _inga_ uttorkande produkter. Jag tvättar ansiktet med vilken tvål som helst, men jag återfuktar inte med kräm utan med bio-olja, sådan som man vanligtvis använder mot bristningar på gravida magar. Den har även blekt de rosa ärren rätt mycket. Gropärren får jag ha kvar hela livet om ingen kommer på nåt lysande längre in i framtiden.

När jag sminkar mig använder jag bara parfymfri färgad dagkräm. Mineralpuder om jag vill ha en mer polerad look.

En sak som många missar med vuxenacne är att kolla om den är vulgaris eller rosacea. Särskilt om man haft acne hela livet - som jag. Ibland händer det att vulgarisen ut, men att man inte märker det, eftersom den ersätts av rosacea. Rosacea ska absolut inte behandlas med uttorkande medel, då blir den värre.

Det är jättebra att du bestämt dig för att gå till läkare! Ge inte upp om den första du träffar inte tar dig på allvar utan envisas, och sluta inte gå om du är nöjd med läkaren men inte med behandlingen. Förklara att den inte hjälpte och att du behöver något annat. En bra hudläkare vet att acne är lite av ett detektivjobb och att det kan ta några försök att hitta det som ger resultat.

Glöm inte att be dem kolla upp hormonerna och huruvida det är vulgaris eller rosacea.
  • reserverad

Whatthebutlersaw, amen till dina ord.

Jag hade mycket acne nar jag tog ett visst p-piller, var till hudlakaren och jag fragade henne om det var p-pillret som orsakade acnen. Absolut inte, svarade hon och skrev ut ett medel med aceton att ha i ansiktet. Jag vagrade satta aceton i ansiktet nar jag kom hem och gick och fick ett annat p-piller hos bm istallet. Vips sa var min acne borta! Ibland maste man tydligen vara smartare an lakaren, suck.

Och visst har acne med hormoner att gora. Jag hade mycket acne under lang tid i tonaren och inget hjalpte av allt jag provade, precis som du.

Nar jag tog tva olika sorters p-piller sa har jag varit acnefri. Ett annat p-piller gav fruktansvard acne. Nu har jag slutat med p-piller och acnen verkar vara pa vag tillbaka. Men jag hoppas att det bara ar omstallningen och att jag slipper dras med det igen. Hur det an ar sa tanker jag inte anvanda starka, uttorkande produkter pa min hud.

Men det jag skulle fraga var vilket marke du har pa din fargade dagcreme? Och vilket mineralpuder?

• Seven Costanza

Jag håller med andra som säger att du absolut inte ska säga att det ÄR pga av detta och detta som din vän får acne, men du kan FÖRESLÅ att hon provar av sluta med/minska på följande, som har påverkan på min egen hy:

* Vitt socker. Har endast lite honung i teet, annars äter jag ingenting som innehåller socker om det inte är fest och jag kanske tar en liten bit. Har helt slutat med lösgodis; typ en gång i månaden köper jag kanske två hekto, tar några bitar, ångrar mig och slänger det. Jag märker mycket stor skillnad och SÅ gott är det inte att det är värt det.

* Starka kryddor. Jättesvårt för mig att avstå som älskar mexicanskt och thaimat, men jag märker att hyn blir sämre om jag äter det.

* Mättat fett. Jag äter fett, fast inte härdat eller mättat. Man måste äta fett, men man kan välja sina fettkällor och se om det hjälper. Om man äter fisk är det bra, men jag är vegetarian och väljer till exempel cashewnötter.

* Citrusfrukter. Detta har jag blivit rekommenderad av hudläkare att sluta med, men tycker inte så mycket om det så att jag har "syndat" och akn alltså inte säga om det gör någon skillnad.

Det kan också bero på p-piller, vissa sorter hjälper mot acne och vissa har acne som vanlig biverkning, så det kan hon kolla upp ifall hon äter det.

Svar på tråden Dålig hy av socker???