Svar på #9
Dagg i Gräset - med brasklappen att jag bara har sett det funka på mig.
Jag tar de här tillskotten:
Jättenattljusolja - två kapslar á 1000mg dagligen. (Ta inte om du är gravid, planerar att bli gravid eller ammar)
Torskleverolja - en kapsel om dan (kan bytas ut mot linfröolja om man är vegetarian, vilket jag inte är längre)
Jag gjorde den här livsstilsförändringen:
Low Carb-diet. (Med tillstånd att fuska, när jag är beredd att ta konsekvenserna - som alltid kommer som ett brev på posten.)Jag äter även mer fett än innan men har ändå gått ner i vikt som en sidoeffekt.
Rengöringsvanor:
Jag använder _inga_ uttorkande produkter. Jag tvättar ansiktet med vilken tvål som helst, men jag återfuktar inte med kräm utan med bio-olja, sådan som man vanligtvis använder mot bristningar på gravida magar. Den har även blekt de rosa ärren rätt mycket. Gropärren får jag ha kvar hela livet om ingen kommer på nåt lysande längre in i framtiden.
När jag sminkar mig använder jag bara parfymfri färgad dagkräm. Mineralpuder om jag vill ha en mer polerad look.
En sak som många missar med vuxenacne är att kolla om den är vulgaris eller rosacea. Särskilt om man haft acne hela livet - som jag. Ibland händer det att vulgarisen ut, men att man inte märker det, eftersom den ersätts av rosacea. Rosacea ska absolut inte behandlas med uttorkande medel, då blir den värre.
Det är jättebra att du bestämt dig för att gå till läkare! Ge inte upp om den första du träffar inte tar dig på allvar utan envisas, och sluta inte gå om du är nöjd med läkaren men inte med behandlingen. Förklara att den inte hjälpte och att du behöver något annat. En bra hudläkare vet att acne är lite av ett detektivjobb och att det kan ta några försök att hitta det som ger resultat.
Glöm inte att be dem kolla upp hormonerna och huruvida det är vulgaris eller rosacea.