• vita stenen

Någon som vet vad normalvärdet för sänka är?

Vilken sänka har man på ett ungefär när man är frisk?

Hur hög kan man ha?

• Svar på tråden Någon som vet vad normalvärdet för sänka är?
  • Spiro

Beror på vilken sänka du menar. CRP, sk snabbsänka, ska ligga under 5. Den kan stiga väldigt högt, varit med om 500 som mest tror jag. Över 100 brukar man misstänka bakteriellt infektion, under är det troligtvis virus.
    Sen finns det det "gamla hederliga" sänkan, sr. Den används inte så mycket numera för att påvisa infektioner. Den används mest för att se om du har någon typ av inflammation, t ex om du är reumatiker. Kan inte riktigt sr men har för mig att den ska vara under 12 eller något sådant. Den kan också bli rätt "skyhög".
    /Spiro sjuksköterska :o)

• MissKaos
    vita stenen skrev 2008-11-07 11:19:27 följande:
    Vilken sänka har man på ett ungefär när man är frisk? Hur hög kan man ha?
    Hur hög som helst.
    Under 10 "ska" man ha men man KAn ju ha lite förhöjd SR utan att det är ngt. 
    Birgitta2 skrev 2008-11-07 11:24:44 följande:
    La Lola skrev 2008-11-07 11:23:26 följande: Idag används CRP istället för den vanliga sänkan. CRP betyder C-reaktivt protein och den används lite annorlunda än den gamla sänkan. Men hur... ingen aning.
    CRP och SR är dock helt olika, de reagerar tex inte lika snabbt på en infektion. Värdena är inte jämförbara alls.

TS -Vad har du för SR, ovh varför undrar du? Vad är problemet? Lättare att ge ett adekvat svar om man vet lite mer..
    (¯`°?.¸ ღ♥ JAG HAR EN SNOPP I MAGEN♥ღ¸.?°¯)
  • Spiro

Hua, bra jobbat att du klarade det!!!

Heliodora skrev 2008-11-07 11:26:34 följande:
    Jag har haft ett CRP på 390.... Men jag hade gula staffolokocker i blodet och noll immunförsvar... Inte bra, men jag lever :)
  • La Lola
    Birgitta2 skrev 2008-11-07 11:24:44 följande:
    La Lola skrev 2008-11-07 11:23:26 följande: Idag används CRP istället för den vanliga sänkan. CRP betyder C-reaktivt protein och den används lite annorlunda än den gamla sänkan. Men hur... ingen aning.
    Ah, då beror det kanske på det då.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Birgitta2

Enligt min reumatolog, och jag går hos honom en gång i månaden, så jag har bankat in det i skallen, så bör CRP ligga under 5. När den ligger högt men under 50 är det ofta en inflammatorisk aktivitet eller virus i kroppen. Ligger CRP över 50 kan man misstänka en bakteriell infektion. Har man som jag både reumatism och SLE, samt njurinsufficiens, så måste detta kollas omgående. Så jag larmas direkt när crp stiger över 50.

Min gamla mor hade 220, hon led av cancer.

Min väninna låg på 300, hon led av cancer.

Med detta säger jag inte att alla med högt crp har cancer, men det känns skönt att bli kollad regelbundet. För om nåt händer så syns det antingen på vita blodkroppar och crp.

Oj, halkade iväg lite här. Sorry TS.

• Heliodora
    Spiro skrev 2008-11-07 11:29:14 följande:
    Hua, bra jobbat att du klarade det!!!
    Japp, tack vare bra sjukvård! Sjukvården på Hematologen på Karolinska sjukhuset i Solna är kanon! :) Fick ligga en vecka på sjukhus med mediciner och blodtransfusion, och sen gå på kryckor drygt en månad (fick en varbildning i stora lårmuskeln oxså)...
  • vita stenen

Kom precis hem från läkaren och jag hade 95, förstod att det inte var så bra men glömde att fråga vad som var normalt. Har någon variant av lunginflammation.

Blev mest nyfiken på hur mycket 95 eg är.

Tack för alla snabba svar.

• Birgitta2

vita stenen skrev 2008-11-07 12:03:39 följande:

Kom precis hem från läkaren och jag hade 95, förstod att det inte var så bra men glömde att fråga vad som var normalt. Har någon variant av lunginflammation.Blev mest nyfiken på hur mycket 95 eg är.Tack för alla snabba svar.
    Hade också lunginflammation med crp på 100. Så visst är du rätt på det. Du blir nog snart frisk ska du se. Krya på dig! Och unna dig att vila.
  • MissKaos
    vita stenen skrev 2008-11-07 12:03:39 följande:
    Kom precis hem från läkaren och jag hade 95, förstod att det inte var så bra men glömde att fråga vad som var normalt. Har någon variant av lunginflammation.Blev mest nyfiken på hur mycket 95 eg är.Tack för alla snabba svar.
    Det är ett "normalt" värde för CRP vid lunginflamtion.

/Syster yster..
    (¯`°?.¸ ღ♥ JAG HAR EN SNOPP I MAGEN♥ღ¸.?°¯)
  • hattis

Min son hade 297 i CRP och han hade bakteriell infektion orsakad av streptockocker och stafylockocker.

Han går på antibiotika och ska göra det i 7veckor till.
    Vilket hade spridit sig till blodet (Blodförgiftning) och i benmärgen (benröta) Missförstå mig inte jag vill inte skrämma dig.
    Det läkarna säger nu är att under 8 är normalt.
    Vilket han tack och lov nu oxå har.
    Krya på dig och hoppas du blir bra snart :)

• milla02

Jag har  haft ett CRP på 258 för lite över ett år sen på grund av en dubbelsidig lunginflammation fick antibiotika och blev hemskickad och efter tre dagar så var jag på återbesök då låg sänkan på 57 så det blev ett till återbesök efter ytterligare tre dagar och då låg sänkan på 7

• usuck

Min bror låg på 790 när han hade cancer, jag ligger nu på 158 vilket är baktrielt. Men dom får ej reda på vad det är...

Svar på tråden Någon som vet vad normalvärdet för sänka är?