• Flippen

Nya pumps som är jättehala. Någon med bra tips?

Har köpt nya jättehöga pumps! Är sååå glad för dem!
    Problemet är att de är glashala undertill. Tror att sulan är i plast. Inte skinn i alla fall.
    Någon som har tips på vad man kan göra så de inte blir så hala? Man vill ju inte gå runt som Bambi på hal is ikväll!

• Svar på tråden Nya pumps som är jättehala. Någon med bra tips?
  • Earlyblaze

Testa att gå till en skomakare, ibland så kan se lägga på en sula i gummi och då halkar man inte runt längre. brukar inte vara några problem, de gånger jag har gjort så har jag fått vänta 10 min så har det varit klart.

• Ilonasmamma

som ovanstående säger, hör med skomakare så kke de kan limma på en sula under som inte är lika halkig...

eller nåt man kan spaya under skon.

• Tecken

Håller med föregående talare, gå till en skomakare. Det kostar inte många kronor, går fort - och jag tycker att det är värt det, för att slippa se ut som Bambi...

• Flippen

Tack för era svar!
    Tyvärr har vi ingen skomakare på orten så det får bli en annan dag i så fall. Får kanske ta några andra skor ikväll.
    Eller kanske kladda på lite sirap eller något annat klistrigt så blir de nog inte så hala.

• Ilonasmamma
    Flippen skrev 2008-11-07 13:00:17 följande:
    Tack för era svar!Tyvärr har vi ingen skomakare på orten så det får bli en annan dag i så fall. Får kanske ta några andra skor ikväll.Eller kanske kladda på lite sirap eller något annat klistrigt så blir de nog inte så hala.
    skulle jag hellre spraya på lite hårspray, har hört vissa som gjort det och de tycker det funkar,.

jag har aldrig så höga skor, men ett par av mina stövletter är glashala...så att alla tror man är extra fyll lixom..men försök hita på något, för det är halare på krogen, blöta golv med glassplitter.
  • whatthebutlersaw

Förr i tiden brukade dansare rispa undersidan av nya dansskor med en grov stoppnål eller smal spik. Ett annat dansartrick är att badda sulan med pepsi (eller cola) light och låta det torka in - dock bara effektivt om det är hala parkettgolv som är problemet. Har värdparet heltäckningsmatta (varför de nu skulle ha de, men du kanske bor i England)så är det nog inte så populärt ;). Är det att gå utomhus som är problemet så är nog trots allt skomakartipset det bästa. Det finns klackbarer och skomakare som kan ordna en sån sak till eftermiddagen om du lämnar in dem på morgonen, i samband med ett besök i en stad som har såna till exempel. Alternativt kanske du kan göra som mormor och ha bottiner eller broddar som du tar av när du kommer fram.

Lycka till, hoppas att du får kul med dina skor!

• Flippen
    whatthebutlersaw skrev 2008-11-07 13:29:36 följande:
    Förr i tiden brukade dansare rispa undersidan av nya dansskor med en grov stoppnål eller smal spik. Ett annat dansartrick är att badda sulan med pepsi (eller cola) light och låta det torka in - dock bara effektivt om det är hala parkettgolv som är problemet. Har värdparet heltäckningsmatta (varför de nu skulle ha de, men du kanske bor i England)så är det nog inte så populärt ;). Är det att gå utomhus som är problemet så är nog trots allt skomakartipset det bästa. Det finns klackbarer och skomakare som kan ordna en sån sak till eftermiddagen om du lämnar in dem på morgonen, i samband med ett besök i en stad som har såna till exempel. Alternativt kanske du kan göra som mormor och ha bottiner eller broddar som du tar av när du kommer fram.Lycka till, hoppas att du får kul med dina skor!
    Tack för alla dina tips!!!
    Rispa och badda med cola är ju värt ett försök.
    Utomhus blir nog inga problem. Tar taxi till stället, sedan ska vi vara i en hyrd lokal. Tror det är parkett och plastgolv där. Definitivt inga helteckningsmattor!
  • sweran

på den tiden vi sprang på krogen o dansade... (o inte brydde oss om hur golven där mådde) så köpte vi sånna där självhäftande slippapper o klippte till i lagom storlek...inget halkande då inte, men kan tänka mig att golven blev lite sådär snygga

• reserverad

Ga ut och dra fotterna i asfalten sa att sulan blir rispig.

• LaFontaine

Att repa sulan är ett gammalt beprövat trick som brukar fungera på "normalhala" skor. Det kan i alla fall vara värt ett försök!

Repa kan du göra med nål/spik eller sandpapper.

• mo3

catwalk-modellernas skor sprayas m hårspray.

Svar på tråden Nya pumps som är jättehala. Någon med bra tips?