• susannapanna

Köpa dubbelsäng: 2 x 90 eller 160 / 180? HJÄLP!

Hej hopp!

Ni som har dubbelsäng i sovrummet: har ni 2 st 90-sängar eller en 160 eller kanske 180 cm bred madrass?

Är ni nöjda med ert val?

Jag och min sambo är verkligen i valet och kvalet....

• Svar på tråden Köpa dubbelsäng: 2 x 90 eller 160 / 180? HJÄLP!
  • SkönaGG

Förr hade vi 2 st 90 med 180 bäddmadrass. Fick köpa ny bäddmadrass då det blev en olycka i den och den var 5 år gammal. köpte då 2st 90 för att kunna tvätta dom.

Nu har vi 3 st 90 (och lite skumgummi) med 2st 90 och en 105 bäddmadrassSkrattande då vi har 3 barn som vill sova med oss...

A 2004 & B 2006 & C 2007
  • xenaa

har en kontinentall säng tror jag de heter. 2x90 sen en stor 180x200 på den är delbar iofs sen en bäddmadrass över

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o7 ♥
  • Janna84

Vi har 2x80 med en 160 bäddmadrass. Vi var rädda att känna skarven men det gör vi absolut inte. Med en hel resårbotten hade vi varit tvungna att montera ner mer eller mindre hela spaljen i trappen. Inte så lockande och än värre skulle det bli om vi i framtiden köper hus där det inte finns någon möjlighet att få upp sängen.

• Tecken

Vi har 160 cm (eller rättare sagt 2*80cm). Vi har ett litet sovrum, och det passar helt enkelt bättre med 160cm, än 180cm. Både min man och jag (mest han!) rör oss mycket i sömnen, och jag tror inte att 20cm hade gjort varken till eller från (fast 140cm, njae... det känns lite för smalt).

Vi valde att ta två sängbottnar, eftersom vi aldrig hade fått in en 160*200cm i trapphuset (bor i 40-talshus). Han som sålde sängarna berättade många historier om folk som köpt så stora sängar (och större), och sedan hade sängleveransgubbarna fått vända i porten, för att de inte kom in med sängbottnarna...

• lovemyboys

2 st 90 sängar , med en hel bäddmadrass!! Perfekt,tycker jag!!

• MajaLarsson

Jag har en 160 säng. Med stödben under så sjunker inte sängen ihop i mitten!

• zweedsmeisje

vi har två 90-sängar, 180 resårmadrass + 180 bäddmadrass. Tycker vi är perfekt. Har dock korta ben på den så den känns lite låg, därför ska vi snart köpa en sängram/gavel.

• Lalalong

Vi har 2*80 resårbottnar och sen en 160 bäddmadrass ovanpå. Detta beslut tog vi när vi skulle flytta. Vi hade en 160 cm botten innan och höll på att förstöra väggar och tak när vi försökte få upp den på ovanvåningen i vårt hus, det slutade med att vi fick fira upp den på en balkong och sen ta in den. Det var fasiken bökigt. Så när vi skulle flytta så slog vi sönder sängen och köpte nya. Aldrig mer en hel madrass!!

• Zahcro

Vi har 2*90 resårbottnar med varsin bäddmadrass och stort drapålakan ovanför så dom håller ihop. Säng stomme runt om.

• Tinkerbelle

Vi har just nu 2x80 med en hel bäddmadrass över. Känner ingen skarv. Men vi har egentligen en 160 cm men den fick vi inte upp för trappan där vi bor Vi fick köpa nya sängar....
    Nu flyttar vi så vår säng får plats och de två med 80 bredd kommer få stå i gäststugan. Men då med enskilda bäddmadrasser.

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Lillebror i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Barnakär

Vi har två st 90-sängar med en stor 180-stor bäddmadrass, håller ihop sängen samtidigt.

• Calles matte

Har haft en 160-bred säng förut men den var helt omöjlig att flytta om man skulle ha den uppför/nedför trappor (fick hissa in den genom balkongdörren på ett ställe...) så denna gången när det blev aktuellt att köpa säng så blev det 2 st 90 cm resårbottnar istället. Med en 180 cm bred (tjock!) bäddmadrass så känns det som en enda stor säng i alla fall.

• annmin

Jag måste vara prinsessan på ärten...

Vi har två 90 sängar som hålls ihop av hållare för att inte glida isär och en madrasskil av skumgummi är nedstoppad mellan sängarna. Sen har vi en tjock 180 bäddmadrass på. Ändå så känner jag skarven de kalla nätter jag kryper nära min sängvärmare...

• Miss Lau

Vi har en 160 säng, och har fått upp och ner den för två olika trappor. Men nästa gång vi ska köpa säng blir det absolut 2x90 med en stor bäddmadrassöver för som det är nu är det trångt i sängen

• sänka

Vi har en continetal 160 säng, har aldrig haft problem med att få den upp och ner för trappor, eller att få in den ngnstans. Nästa gång blir det nog en 140 säng, vi ligger alltid bara på ena sidan iaf...

• Joonas

Min erfarenhet är att man bör välja smalare sängar om man köper billigare varianter. Om ni vill ha en hel säng på 180 cm så var noga med kvaliteten (priset), annars kan ni få en hängmatta riktigt fort!

• Sunspot

Vi har 2 st 120 sängar ihopsatta så 240 har vi.
    Tycker det är underbart med stor säng och skulle nog ha svårt att gå tillbaks till "bara" 180 dvs 2 st 90 sängar.
    Men absolut inte mindre än 180,då skulle jag o min karl aldrig kunna sova.

Svar på tråden Köpa dubbelsäng: 2 x 90 eller 160 / 180? HJÄLP!