• Snakeheart

Tips/råd för att avhjälpa/kraftigt mildra eksem/torr hud på sikt..?

Min sambo & hans dotter har bägge stora besvär av både eksem & torr hud, särskilt så här års då. Vi har försökt att göra detta bättre med både diverse salvor & smörjt med olika oljor (ger honom helkroppsmasssage nästan varje kväll, dotter är hos sin mamma för tillfället men vi har även smörjt med salvor på henne då). Undrar vad Ni fl-are har för bra tips & råd.. Jag har själv inte mycket erfarenhet av det här då jag har mer normal/fet hy än de & likaså mina barn. De saker jag/vi hittills testat är hämtade ur livserfarenheten av liknande problem, samt salvor rekommenderade för just avhjälpning av eksem då.. Nu är det dags att söka över nätet efter fler sätt..

Tack så mycket på förhand
    /Emmylou

• Svar på tråden Tips/råd för att avhjälpa/kraftigt mildra eksem/torr hud på sikt..?
  • Sniglar och Krut

Jag har precis haft en omgång med miljarder av eksem över kroppen.
    Fick tipset av en vän att smörja med rapsolja, det funkade super!

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Birgitta2

Har dom av naturen torr hy så går det inte att bota. Men själv använder jag canoderm som funkar kanonbra. Eksem botar min dotter med en kräm som innehåller 1% kortison.

• Snakeheart

Sniglar och Krut skrev 2008-11-07 13:59:59 följande:

Jag har precis haft en omgång med miljarder av eksem över kroppen.Fick tipset av en vän att smörja med rapsolja, det funkade super!
    Ah... det är den olja vi smörjt med det senaste & det verkar hjälpa.. Har tidigare även testat olivolja.. Vad bra.. hoppas det hjälper även här..
  • Snakeheart
    Birgitta2 skrev 2008-11-07 14:01:51 följande:
    Har dom av naturen torr hy så går det inte att bota. Men själv använder jag canoderm som funkar kanonbra. Eksem botar min dotter med en kräm som innehåller 1% kortison.
    Ah jo.. vet att det inte går att bota, men mildra..?
    Vi har också smörjt med canoderm & även med Emovat & annan kortisonsalva.. Så kör vi med oljorna också då
  • Jackass

Om man får riktigt jobbiga eksem på händerna så brukar jag köra med Repair eller Locobase precis innan jag ska sova och sen på med bomullsvantar. Riktigt skönt för ömma och torra händer.

Själv klart går dessa salvor/krämer att använda på andra delar av kroppen, men är riktigt FET. bara så du vet .

Hoppas det blir bättre för dom snart!

Pöss !

(¯`°?.¸ ღ♥ My - min ögonsten och mitt allt + Pyret i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Snakeheart
    Jackass skrev 2008-11-07 18:58:35 följande:
    Om man får riktigt jobbiga eksem på händerna så brukar jag köra med Repair eller Locobase precis innan jag ska sova och sen på med bomullsvantar. Riktigt skönt för ömma och torra händer. Själv klart går dessa salvor/krämer att använda på andra delar av kroppen, men är riktigt FET. bara så du vet . Hoppas det blir bättre för dom snart!Pöss !
    Åh, tack honey!!! Vi blir glada för alla tips!! Gärna fler här, såklart!! Väntar med spänning & "ihärdighet"
  • logg81

Jag hade ruskiga eksem i ansiktet. Riktigt jobbigt.... Men jag gick till läkare och fick en salva utskriven. Jag hade på den en gång och allt var borta! Värsta mirakelsalvan!!! O jag som gått omkring med sår på ögonlocken i över 10 år....
    Terracotryl eller nåt sånt heter den. Den är både mot bakterier och innehåller kortison.

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Sheyda

Jag har så länge jag kan minnas haft problem med väldigt torr hud och eksem. Använde alltid hydrokortisonsalva förut, men tillslut kunde jag inte använda kortison längre, eftersom jag fick kontaktallergi. Fick en ny salva som innehåller mometason istället för kortison, som fungerar väldigt bra. Den heter Elocon och den är rätt så stark, eller väldigt stark om man ska vara tydlig. Men det kan vara något att diskutera med en läkare om och se om det rekomenderas? Det är receptbelagt.

• Snakeheart
    logg81 skrev 2008-11-10 16:17:54 följande:
    Jag hade ruskiga eksem i ansiktet. Riktigt jobbigt.... Men jag gick till läkare och fick en salva utskriven. Jag hade på den en gång och allt var borta! Värsta mirakelsalvan!!! O jag som gått omkring med sår på ögonlocken i över 10 år.... Terracotryl eller nåt sånt heter den. Den är både mot bakterier och innehåller kortison.
    Ojojoj.. låter VERKLIGEN som något som skulle passa åtminstone min sambo!! Han har bland annat haft bekymmer med just ögonlocken.. Huga!
Svar på tråden Tips/råd för att avhjälpa/kraftigt mildra eksem/torr hud på sikt..?