• Snakeheart

Tips/råd för att avhjälpa/kraftigt mildra eksem/torr hud på sikt..?

Min sambo & hans dotter har bägge stora besvär av både eksem & torr hud, särskilt så här års då. Vi har försökt att göra detta bättre med både diverse salvor & smörjt med olika oljor (ger honom helkroppsmasssage nästan varje kväll, dotter är hos sin mamma för tillfället men vi har även smörjt med salvor på henne då). Undrar vad Ni fl-are har för bra tips & råd.. Jag har själv inte mycket erfarenhet av det här då jag har mer normal/fet hy än de & likaså mina barn. De saker jag/vi hittills testat är hämtade ur livserfarenheten av liknande problem, samt salvor rekommenderade för just avhjälpning av eksem då.. Nu är det dags att söka över nätet efter fler sätt..

Tack så mycket på förhand
    /Emmylou

• Svar på tråden Tips/råd för att avhjälpa/kraftigt mildra eksem/torr hud på sikt..?
  • logg81
    Snakeheart skrev 2008-11-10 16:23:51 följande:
    Ojojoj.. låter VERKLIGEN som något som skulle passa åtminstone min sambo!! Han har bland annat haft bekymmer med just ögonlocken.. Huga!
    Hur ska jag beskriva det.... Det känns som om jag blir skinnflådd på ögonlocken och sen lossnar det stora hudflagor. Huden ser ut som om den skulle vara 100 år och illrött... Kliar, svider, och bränner när det är som värst. Jag har även under näsan och runt munnen när det är som värst.

Terracortril heter en av salvorna jag fick utskrivet. Jag finner inga ord för den mirakelsalvan! Tyvärr kunde inte läkaren ställa någon diagnos utan jag är hans "lilla expriment"... Ha ha ha...
    Men jag har gjort lite egna efterforskningar på nätet och jag tror det är böjveckseksem...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Snakeheart

Usch.. ja, älsklingen ser inge vidare ut vid ögonen när han har där, han heller.. Dock inte just nu.. men i knäveck, armveck, på fingrarna osv osv har han problem.. nacken/halsen & ansiktet..Inge kul!! Men tack så hjärtligt för alla tips!! Blir superglad & tar gärna alla Ni har

• logg81
    Snakeheart skrev 2008-11-10 17:22:35 följande:
    Usch.. ja, älsklingen ser inge vidare ut vid ögonen när han har där, han heller.. Dock inte just nu.. men i knäveck, armveck, på fingrarna osv osv har han problem.. nacken/halsen & ansiktet..Inge kul!! Men tack så hjärtligt för alla tips!! Blir superglad & tar gärna alla Ni har
    Här är en länk som kanske kan vara värd att läsa...

huden.nu/dermatologen/patinfo/41-50/49.shtml
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • tjejen87

jag har eksem, och har haft sen jag va liten.
    min dotter har det nu.
    henne smörjer vi med en salva från apoteket.
    och det hjälps. vanlig "eksemsalva"
    själv har jag inte riktigt haft tålamodet med att smörja två ggr per dag eller mer.
    på vinterhalvåret brukar ja därför sola i solarium, kanske en gång i veckan.
    det har torkar ut mina eksem riktigt ordentligt, och dom försvinner faktiskt! men det kanske inte funkar på alla, men väl värt att testa!

• Malvisen
    Sheyda skrev 2008-11-10 16:23:00 följande:
    Jag har så länge jag kan minnas haft problem med väldigt torr hud och eksem. Använde alltid hydrokortisonsalva förut, men tillslut kunde jag inte använda kortison längre, eftersom jag fick kontaktallergi. Fick en ny salva som innehåller mometason istället för kortison, som fungerar väldigt bra. Den heter Elocon och den är rätt så stark, eller väldigt stark om man ska vara tydlig. Men det kan vara något att diskutera med en läkare om och se om det rekomenderas? Det är receptbelagt.
    ÅÅÅ tack för upplysningen viste inte att elocon inte var en kortison salva (har fått den utskriven då jag har psoriasis eller hur de nu stavas) har en som inte är så stark  0.1% salva...  Måste föenya resepter men kan rekomendera salvan mott  torr fleckar (ja när det blir sårigt) smörjer jag in dottern lite så försvinnar det oftast rätt fort (ja hon brukar få låna av mig , vi är 2 torrisar oxå och letar oxå förbrilt saker som ska hjälpa, tycker mycke man prövar hjälper ett litet tag men sen slutar de verka  (smörjar för övrigt inte in henne så ofta me elocon  salvan bara ibland) 
    Stolt mamma
  • Ellinor Doolittle

Mildison är en receptfri kräm mot eksem på apoteket. (kortison) Vår dotter smörjs morgon och kväll i 14 dagar som en "kur" och sedan håller vi efter med miniderm, som är mjukgörande salva.

• Snakeheart

Alltså.. vissa av tipsen har vi prövat & huden blir bara bättre & bättre, men vi är ändå fortfarande väldigt tacksamma för fler råd. Ju fler, desto bättre vad det gäller sådant här.. Så man kan gallra ut det som bäst passar en själv & samtidigt även föra råden vidare & alla som läser i tråden kan ju ta del av råden

• Malvisen

Hej vill bara sätta in en rättelse elocon är en kortison salva och en i den starkare klassen (ja dom klassas olika och den är  grupp 3 ) har pratat me dom på apoteket .. Enligt hon jag prata me s brukar dom skriva ut mildare kortison salvor till barn..

Har i dag i alla fall prövat köpa locobase repair och prövat smörja in dottern så få se hur den funkar, tyvär lite litan tub, ja om jag ska smörja in henne dagligen me den, ja och dyrt lär de bli men vi får se hoppas bara det hjälper dottern har vaknat och gråtit i natt då hon fått klia så    

Stolt mamma
  • Larva

www.ekohygien.se finns en lotion som kan hjälpa huden att läka ut torra eksem och som STILLAR KLÅDAN! Repair Lotion finns i två storlekar, fast på riktigt torr hud kan man behöva någon av deras salvor också, tex Ultra Rich. Allt är ekologiskt och utan mineraloljor som täpper till och hindrar huden från att fungera, och utan parabener eller andra konserveringsmedel.

• Zunshine

Hej,
    har ni varit hos läkare och uteslutit ev födoämnesallergier??
    Torr hy och eksem kan vara ex intolerans mot ägg osv. Även brist på essentiella fettsyror såsom dha och epa (som finns i fisk- och linfröolja)kan yttra sig på samma sätt.
    Jag skulle testa att ta en tsk omega-3 olja/dag och ta bort mejeriprodukter i ett par veckor och se om det händer något.
    Mejeriprodukter (speciellt mjölk) är ganska svårsmält och slembildande- vilket kan minska ner upptaget av ämnen via tarmen.

• Malvisen
    Zunshine skrev 2008-11-26 21:13:30 följande:
    Hej, har ni varit hos läkare och uteslutit ev födoämnesallergier?? Torr hy och eksem kan vara ex intolerans mot ägg osv. Även brist på essentiella fettsyror såsom dha och epa (som finns i fisk- och linfröolja)kan yttra sig på samma sätt. Jag skulle testa att ta en tsk omega-3 olja/dag och ta bort mejeriprodukter i ett par veckor och se om det händer något. Mejeriprodukter (speciellt mjölk) är ganska svårsmält och slembildande- vilket kan minska ner upptaget av ämnen via tarmen.
    Har frågat om alergi tidigare men det var inget dom gjorde på såm barn (kanske nu när hon fyllt 3 år) bra ide me omega 3 olja kanske ska pröva, ja de kan de ju va värt.. inge kul me em sårig tjej, få se hon har badat i dag brukar bli hemskt dagarna efter trots badolja och att vi smörjer in henne..
    Stolt mamma
  • Zunshine

Synd, min kusin hade sin son på 14 mån hos läkaren med utslag på magen och honom gjorde de pricktest på...
    Testa tex olivolja, valnötsolja eller hampaolja att smörja henne med... Luktar visserligen lite annorlund, men de går in i huden och smörjer. Badolja består oftast av mineralolja som lägger sig som ett lock på huden.

• Sterna

Min man och dotter har atopiskt eksem men håller de sig borta från komjölksprodukter, citrusfrukter och ägg så får de inte lika stora skov som om de äter det.
    Vi har gjort allergikontroll på dottern utan något resultat, hon är itne allergisk men testerna visar inte om man är överkänslig så där sa läkaren att vi får prova oss fram och se vad som påverkar och inte.

När hon badar så ahr vi Weledas Badcream i vattnet, dne är mild rengörande och återfuktar huden, dessutom innehåller den calendula som är läkande.
    Får hon torrfläckar smörjer vi med Repair som någon innan mig föreslagit och hinner det bli torra eksemfläckar så får vi, enligt läkaren, inte smörja med starkare kräm än mildison (kortisonsalva)som finns receptfritt på Apoteket.

En annan sak som påverkar, iaf mannens eksem är stress.
    Är han på väg att få ett skov och ser över sin arbetssituation så den blir lugnare så lugnar även huden ner sig och eksemen blossar aldrig upp.

Jag själv har torreksem - blir som små vattenblåsor under huden som torkar och sen spricker/flagnar huden och blir inflamerad.
    Det enda som hjälper, tyvärr är att inte duscha varje dag (min hud klarar max 2 gånger i veckan trots salvor). Att ha en duschkräm som inte innehåller massa kemiska konstigheter utan försök hitta en olivtvål som återfuktar naturligt.
    Även jag påverkas av kosten vi äter, äter vi mycket fisk alt jag tar linfröolja/omega-3 kapslar så mår huden bättre. Äter jag mycket halvfabrikat så mår huden sämre.
    Vintertid har jag kopplat samma mina problem med dålig blodcirkulation för ajg får det mest på händer och fötter där jag alltid fryser om vintrarna = dålig blodcirkulation.

• Jessa76

X-ori hudsalva hjälpte mig när jag var liten och hade extremt mkt eksem..... Finns nog i hälsokost-affärer tror jag. Prova.

• Irme

Det som hjälpt mig bäst är att ENDAST ta kortison när det är som värst, och sedan "underhålla" eksemet med en salva från hälsokostbutiken.
    Jason's Aloe Vera (stor grön tub) har fungerat jättebra, Urtekram's childrens formula är min favorit (body lotion för barn, med bl.a ringblommeextrakt)eller Urtekram's parfymfria body lotion.

De har även en burk som heter A-creme som ska vara bra mot eksem, har dock inte provat den själv.

Andra saker som hjälper mig är att smörja in kroppen med olja direkt efter duschen, INNAN du torkar dig med badlakan. Då sugs liksom oljan in med fukten från vattnet och man blir inte så torr.
    Att sova i flanellpjamas, eller bädda sängen med flanell-lakan tycker jag lindrar betydligt. Alltid svalt och skönt.

Min lillebror som har svåra eksem (ev. psoriasis, de vet inte än) fick rådet att sluta med, eller minska på, alla mjölkprodukter och att istället äta kalktabletter. Detta har lindrat hans eksem.

• Amrit

Hejsan!
    Ser att du redan fått tips på smörjor så att det räcker till! Jag är en torris också och på vinterhavlåret får jag nästan alltid eksem på ögonlock och händer, eller rättare sagt fick tills jag testade att äta jättenattljusolja/GLA. Den fettsyran är godkänd som behandling mot hudproblem i bland annat Danmark och för mig fungerar den superbra! Givetvis smörjer jag också men nästan obefintligt jämfört med innan jag åt kapslarna. Det kan ju vara värt att prova?
    Ett exempel;
    www.dailywellness.eu/se/Default.aspx

Lycka till, det är inget kul problem att ha!

• JazzKermit

Har inte läst hela tråden men mitt tips är att sola solarie hos doktorn. Jag har alltid haft eksem och detta är det enda som verkligen har hjälpt mig.

Svar på tråden Tips/råd för att avhjälpa/kraftigt mildra eksem/torr hud på sikt..?