• Hamnbo

Kan en kille vara lucia/tärna i luciatåget?

I skolans luciatåg eller är det nå som bara tjejer får va medan killarna får vara tomtegubbar och stjärngossar.

Pratar nu inte om dagis utan luciatåg i skolan när man är 8-15 typ.

Mitt svar är nej, det är nå som bara tjejer får va.
    Killar får vara tex stjärngossar.

Jag är väldigt traditionsenlig där. Tjejer är lucia och tärnor punkt.

Så var det när jag gick i skolan och så bör det fortsätta.
    I mina ögon förstör man hela grejen om man börjar ändra på det.

• Svar på tråden Kan en kille vara lucia/tärna i luciatåget?
  • En lyckans tår i månens sken

Håller med ts.

• Uncovered

Eh nej, varför i hela fridens namn skulle de vara tärnor?
    Tycker det är att dra jämställdhetsfrågan in absurdum, det är helt onödigt.

• MammaHela

Det käns som det skulle bara bli spex av det om killar var lucia eller tärna...

det kan vara kul om man gör det på en julfest eller nått. Men i ett traditionellt luciatåg i den åldern hade jag inte uppskattat det,

Men på dagis är det helt ok =)

• Kajsan

Självklart får de vara det!

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • lunkentuss

små barn ska absolut få välja själva!
    sen högstadiet o uppåt så "ska" det vara som det "ska"... men ärligt talat bryr jag mig inte. viktigast e att dom små barnen ska få välja själva oavsett vad dom vill va.. =)

• Zezana

Skulle nog kännas fel om det var en kille som var lucia, så jag håller även jag med ts..

• Jen 82

Om en kille nu vill det så tycker jag att han ska få vara det. Men man kanske borde prata om att andra kankske tycker att det är konstigt och kommer att reagera på det.

• LMH33

Men alltså, om det nu, mot förmodan, finns en kille som är 8-15 år som väldigt gärna vill vara tärna eller ställa upp i luciavalet (antar att man inte låter alla vara lucia när de är så gamla) och inte inser, eller bryr sig om, att han kommer att bli retad i åratal - då är det självklart att han ska få vara tärna/lucia.

Men det vore intressant att se om det finns en sådan kille, eller om frågan är hypotetisk.

• jag vill också

Lucia-tåg har inte med jämställdhet att göra tycker jag (fast jag förstår att frågan kommer upp). Lucia var ett kvinnligt helgon, därför är det självklart för mig att Lucian ska vara en tjej. Tärnor tycker jag mer enligt tradition ska vara tjejer.

• Sånglärkan

Helt klart ska Lucia och tärnorna vara tjejer i den åldern. I alla fall om det är ett "seriöst" tåg. Lucia var som bekant en ung flicka som led martyrdöden och tärnor är just de flickor som hedrar henne.
    Stjärngossar är till minne av Sankt Staffan, ett helgon jag inte vet så mycket om iof, men det är helt klart killarnas lott.

Däremot tycker jag det är bara ett hälsotecken om småkillar på dagis vill vara lucia. Min äldsta kille har varit lucia ända tills 6-års då fröken satte stopp
    /Musikfröken, modell traditionell.

Svar på tråden Kan en kille vara lucia/tärna i luciatåget?