• Cesso

Bebisen ligger på tvären (v.36). Vad händer nu? orolig..

Jag väntar mitt andra barn om drygt en månad, och bebisen har legat långt ner med huvudet i några veckor, tills nu i veckan. Bm sa att den nu ligger på tvären! Jag ska tillbaka till henne på måndag och kolla igen, och annars bli remitterad till sjukhuset för ett ul och ev. åtgärder.
    Saken är den, att jag absolut inte vill behöva göra kejsarsnitt... Är det ngn som vet om barnen svänger runt så här mkt så här sent, i v.36 (35+0 idag)?
    Jag är jätteorolig för att den inte ska ligga som den ska, och för att det inte ska bli en vanlig förlossning.
    Ngn med erfarenheter av bebbar på tvären eller ev. vändningsförsök och hur allt i så fall går till?

• Svar på tråden Bebisen ligger på tvären (v.36). Vad händer nu? orolig..
  • pussgurkan86

har den inte lagt sig ner med huvudet i v.37 så görs ett vändningsförsök på sjukhuset.

• zanzibar

När jag väntade min son så låg han med huvudet neråt från det att bm började kolla, tills vecka 36, då han helt plötsligt hade vänt sig i säte. Blev att åka till sjukhuset veckan efter för vändningsförsök, men när vi kom dit så hade han vänt sig neråt igen. Så dom KAN allt snurra på i sluet också.
    Hoppas din bebis gör detsamma, annars får du säkert åka och göra vändningsförsök. Vad jag hört så gör det inte ont, men är obehagligt och man kan bli ganska darrig och få hjärtklappning av bricanylen man får.

Hoppas det ordnar sig för dig!

• Blomman75

Jag är i precis samma situation som du. Har BF den 4 dec, min bäbis har legat med huvudet ner men i veckan gjorde min Bm ultraljud på mig för hon misstänkte att den "satt" upp helt plötsligt och mycket rikitigt så var det. Detta är min andra graviditet och antagligen finns det fortfarande gott om utrymme för den att tumla runt. Min första förlossning var hur bra som helst så jag vill verkligen inte heller göra kejsarsnitt. På tisdag ska jag tillbaka till Bm för att checka hur den ligger och ligger den med huvudet upp måste de boka in ett vändningsförsök. Bävar för vändningsförsök, har läst och hört allt från att det är det värsta man kan vara med om till att det inte alls är märkvärdigt. Tänkte själv pröva på om det blir aktuellt och är det outhärdligt får jag väl be dem sluta, då har jag iaf försökt. Kejsarsnitt ligger sen iaf närmre till hands för mig än att föda med rumpen först.
    Hoppas hoppas nu att den hinner vända sig på en dryg vecka vid ett ev. vändningsförsök.

• Saffy

Jag har hört om tjejer som åkt in till det planerade kejsarsnittet, och där upptäckt att bebisen vänt sig själv, trots misslyckade vändningsförsök. Finns det bara tillräckligt med plats så kan nog allt hända.

• Puff 2008

Har också erfarenhet av det där. Min dotter låg på tvären fram till vecka 36 eller så. Sedan vände hon sig rätt, men fixerade sig aldrig. På BF+1 hade jag börjat få lite värkar, men åkte lungt på rutinkontroll på MVC, för jag tänkte att eftersom jag är förstföderska så tar det nog en himla tid innan bebisen vill ut ändå. Väl där hittar barnmorskan inte huvudet....det visar sig att busen vänt sig och ligger i säte. Lite nervös blir jag så klart då eftersom värkarna har börjat och jag har fått en blödning som helt klart visar att det är på g inom snar framtid. Blir skickade till förlossningen med en gång. Åker omväg via hemma för att hämta BB-väskan. Inte populärt - min barnmorska säger att om vattnet går måste vi omedelbart vända mot förlossningen. Väl framme frågar de om jag vill föda i säte....., men innan jag hinner fundera vidare vänder sig dottern till tvärläge igen. Så det blir vändningsförsök mitt under värkarna....och de lyckas faktiskt utan brikanyl.
    Att det sedan ändå slutar med akutsnitt beror på navelsträngsframfall.

Men vad jag vill säga är att bebisar kan hitta på en massa konstigheter in i det sista. Förhoppningsvis vänder den sig av sig självt. Jag har hört att det skall hjälpa att stå på huvudet....så det är bara att be någon baxa upp dig
    Lycka till, jag hoppas att allt går bra. (Jag tänker också att om den ligger i tvärläge så är den ju rätt rörlig och då kanske det är som för mig...det var faktiskt inget jättedramatiskt att vända henne)

• Cesso

Tack för svaren!

Blomman75- Skönt att höra att man inte är ensammen. Jag hade också en bra första förlossning så jag vill ha en "likadan" igen. jag tror att det skulle kännas ledsamt att inte få gå igenom allt med värkar..åka in osv...
    Förhoppningsvis har min bebis också gott med plats bara som ni skrivit. Och förhoppningsvis vänder den sig till på måndag.

Är det ngn som vet När man gör ett vändningsförsök? Och hur stor chans det är att lyckas? Och om det Inte lyckas..När planerar man in ett snitt? Är det på bf-datumet?

Jag skulle nog hellre föda bebben med rumpan först än ha ett snitt, men det blir nog svårt om den ligger på sidan.

• Cesso

Myran- Ska prova att stå på huvet! *ha ha*

• Blomman75

Cesso, om du inte redan fått svar på dina funderingar så har jag tagit reda på följande:
    -50% av vändningsförsöken lyckas, sen är det tydligen 25% av de vända som vänder tillbaka.
    -Tror att det är i v 37 som man vänder.
    -När snittet planeras in vet jag inte.

Kan du känna huvudet och de olika delarna utanpå magen? Tycker själv att det är svårt och törs inte ta i för mycket. Min sjukgymnast kände när hennes bebbe var på G att vända sig och hon hjälpte tydligen till lite och puttade ner huvudet sen låg han på plats. Känns läskigt för man vill ju inte putta fel, hmmm

• Cicci88
    Svar på #1
    Det är olika beroende på var du bor. Vändningsförsök görs inte nödvändigtvis förrän i v 38 på vissa ställen.
  • lucmam

Hej!
    Min bebis ligger oxå på tvären! Dom ska försöka vända den på måndag morgon så efter det kan jag skriva lite mer om vad som görs!
    jag är i vecka 37.
    skriver mer till dig på måndag

Svar på tråden Bebisen ligger på tvären (v.36). Vad händer nu? orolig..