• appelsinen

Acetylcystein till 3årig hostig kille?

Som frågan lyder. Vår son håller på att hosta ihjäl sig i sängen nu och han spottar bara ut bisolvon Jag har Acetylcystein 200mg brus hemma. Kan jag ge honom det?
    Kan inte läsa mig till ålder + dos på fass.

• Svar på tråden Acetylcystein till 3årig hostig kille?
  • Sha

JAg skulle ringa och prata med sjukvårdsupplysningen innan jag gör något sådant. Tror inte att man får använda det till barn, men jag vet inte.

• appelsinen

Ja, tänkte det också om han blir värre. Ville bara kolla här om någon visste av erfarenhet, kanske någon som är läkare, sjuksyster?

• LaFontaine

Acestylcystein rekommenderas väl inte för barn under 12 år om jag inte minns fel?

• Sha

Jag är sjuksköterske, iofs inte inom barn, har därför bara använt den till vuxna. Är ju ett ganska starkt preparat.

• Headrush
    LaFontaine skrev 2008-11-07 21:21:55 följande:
    Acestylcystein rekommenderas väl inte för barn under 12 år om jag inte minns fel?
    Det har jag också för mig!
    Det är ingen ordning på allting. Man hittar inte vart enda dugg.
  • Amine

Hade absolut inte gjort det, det är ett läkemedel som jag inte ens själv skulle få för mej att ta utan läkarordination.

• LaFontaine
    MrsHeadrush skrev 2008-11-07 21:44:15 följande:
    Det har jag också för mig!
    Nu har jag kollat och på min förpackning står att rekommenderad dos för barn över 12 år. Då borde den som sagt inte rekommenderas till så små barn.
  • Mya1

De säger att den inte BÖR användas till barn o ungd under 18 år.
    Så jag skulle INTE göra det.

• Headrush
    LaFontaine skrev 2008-11-07 21:47:57 följande:
    Nu har jag kollat och på min förpackning står att rekommenderad dos för barn över 12 år. Då borde den som sagt inte rekommenderas till så små barn.
    Dagens insats! Då vet vi det TS, ge inte det till ditt barn!

Har ni honung hemma? Det är hostdämpande och hjälpte mig jättemycket nu när jag var sjuk med JOBBIG hosta! Jag drac en kopp varmt citronthe med en stor klick honung i innan sängdax och jag fick faktiskt sova hela natten utan att hosta
    Det är ingen ordning på allting. Man hittar inte vart enda dugg.
  • silversvanen

Man får absolut inte ge barn acetylcystein.
    Jag ringde för ett tag sen till akuten och frågade om jag kunde ge min 16 åriga son,till svar fick jag absolut inte.

Svar på tråden Acetylcystein till 3årig hostig kille?